Traktorer och processorer

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

102 inlägg 43866 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

ÅsaNisse  
#700905
1613414860_dsc_0312.jpg
1613414858_dsc_0311.jpg
Nu tror jag att jag kan presentera "min " lösning på denna tråds rubrik. Jag har följt de olika ideerna från början i denna tråden och konstaterat att det finns många sätt att flå en hare på.
Jag nappade på Fritidshuggarens recept från början då det verkade överkomligt i priser och jag har den mekaniska kunskapen att snickra till delarna på maskinen. Sen att jag behövde och fick hjälp med ett kopplingsschema till räkneverken är jag bara tacksam för då det inte hände ett skvatt vid första provkörningen. Längdmätningen var inget problem då det bara handlar om en rulle mot stammen som registrerar hur mycket som matas ut från sågen. Skulle det glida i klorna vid kvistning så kompenseras det av att rullen då räknar bakåt. Med räknarens kalibrering så går det att komma väldigt exakt på längdmåtten, vilket är bra där hela maskinen försvunnit i en rishög efter 15 m granstam. Diametermätningen gav lite mera bryderi då jag som så många andra funderade på ovala kugghjul, kedjor, vajrar och programmerbara datorsystem. Både komplicerat och svårt för den som inte kan så jag sökte andra lösningar. Enkelheten är oftast det som är svårast att se då man snöat in på en tanke men när jag övergav rotation och vinklar på kvistknivar eller klor och istället kollade på slaglängden på greppklornas kolv så uppdagades lösningen. Jag kollade med olika dimensioner på rör, färgburkar och en huggkubb för att jämföra med slaglängden och det befinns då att tack vare klornas utformning med vinkel så har man en nästan helt linjär funktion från 5cm upp till ca 30 cm innan det börjar spåra ur på grövre dimensioner. Dessa grovlekar är inte så intressanta att mäta ändå så där duger ögonmåttet och synvinkeln.
Bifogar några bilder på monteringen.
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#700915 😀 👍
Jag har också funderat över att utnyttja kolven men antog att samma icke linjära fel skulle uppstå där. Men det var kanske fel av mig. Detta måste undersökas.

Börjar du räkna från noll eller kalibrerar du till och utgår från ca 3,5cm när klorna är stängda? Kommer inte ihåg exakt diameter när klorna är helstängda, men något därikring är det.

Du har troligen gjort det, men skadar inte att nämna. Konstruktionen bör skyddas mycket bättre än vad som syns på bilderna. Jag har gjort av hydraulkopplingar där när grenar letat sig ner.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

ÅsaNisse  
#700937 Jag kalibrerade in ett 60mm rör och det ger 42mm vid helt stängt. Beträffande skydd så har det klarat ca 100m3 utan problem nu.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#700946 Vissa har tur andra otur då antar jag.

Hur ofta behöver du återställa diametern? Jag upplevde att den sakta vandrade bort från utgångsvärdet och därmed visade fel efter en stunds körning.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

ÅsaNisse  
#701016 Står konstant.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#701074
ÅsaNisse skrev:Står konstant.

Då får jag kanske felsöka varför min tenderade vandra iväg från rätt utgångsvärde.

Användarvisningsbild

mäh, vad kul! det är ju jag som kör den, en 5455:an🙂

j.hjelm  
#712897 👍
JohannesG skrev:Men! Även där sitter ju mäthjulet på fel Sida!!! Om hållklorna skulle halka vet inte mätningen om detta! Märkligt och dumt! Hur tänkte dom?

Ska se ut som på Keslas större stegmatare:
Bild

Här är även en som ser ut att ha satt längdmätning på rätt ställe om man kollar noga. Ganska bra fart har han också.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#712907
j.hjelm skrev:👍
JohannesG skrev:Men! Även där sitter ju mäthjulet på fel Sida!!! Om hållklorna skulle halka vet inte mätningen om detta! Märkligt och dumt! Hur tänkte dom?

Ska se ut som på Keslas större stegmatare:
Bild

Här är även en som ser ut att ha satt längdmätning på rätt ställe om man kollar noga. Ganska bra fart har han också.

@j.hjelm Har du något intressant att bidra med om hur längdmätning är byggd på den maskinen? Finns även diametermätning? Bra fart har du som sagt! 👍 💪

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

j.hjelm  
#712947 Jag har en vanlig pulsgivare och sedan en förvalsräknare som är skalbar inne i hytten. blir på centimetern rätt vid stickproven jag gjort. jag är dock ute efter diametermätning men jag kommer förmodligen bara sätta en induktiv givare på cylindern till gripknivarna som tänder en röd lysdiod vid minmått på timmer

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Rille87  
#820565 Hej! Spännande tråd😊går i tankarna att bygga en egen processor och funderade lite på detta med mätningen. Kan du bygga ihop fler på beställning eller kan man få kopplingsschema och komponentlista?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

j.hjelm  
#820567 Jag måste fundera lite på det, tiden måste finnas med😊, du får gärna påminna mig om du inte hör något på ett tag!

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Rille87  
#820570 Absolut det ska jag göra😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).