Verkstan

Svetsa hydraulrör

19 inlägg 17314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69895 Jag har hört och sedan dess gjort så, att efter sprickan tar slut så svetsar man lixom ett S , alltså en ngt mindre svetsning ovanpå röret/materialet som har formen av bokstaven S som är menat att avleda sprickbildningen på en större yta. Vad tror ni om det?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

massa-ved  
#69896 Om det är en spricka i materialet så kan man borra ett hål efter där man ser att sprickan slutar. För det är som Totte skriver redan en brottanvisning i materialet och det gäller att komma förbi den med svetsen/lödningen. Slipar man bara ur lite i den synliga delen så kommer sprickan fortsätta. Det fanns en elektrod framtagen just för såna reparationer som gick att svetsa med även om det inte var rent från olja.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69898 Använd mycket fett på borren så inte spånorna kommer in i röret.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

massa-ved  
#69900 Självklart att det inte får bli en massa spånor i röret. Måste ju öppna i båda ändar och dra igenom en rensplugg eller blåsa rent med tryckluft. På ett vanligt tunnväggigt tryckrör bränner svetsen igenom så där funkar nog Slurfis ide bättre att man svetsar lite före och efter sprickan. Det var främst cylinderrör jag tänkte på nån skrev tidigare att de svetsat men sprickan fortsatte efter ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).