Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 183796 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#68633 Hei Rolfo
Du har en mail.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#69762 Da var første testen unnagjort. Dette var gøy men litt vansklig. Ble noen feil trykk innimellom men det er vell bare rett og rimelig.

Startet med små bjørk i dag for å prøve å få knappene inn i fingrene. Fellte ca 50 bjørker på 3 timmer så da er jeg fornøyd.

Skal ut igjen i morgen men da skal jeg ha med fil! Slett en del med at kvistknivene skar inn i stammen, "og det kan da ikke være min feil" :)

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#69794
Høsøien skrev:Da var første testen unnagjort. Dette var gøy men litt vansklig. Ble noen feil trykk innimellom men det er vell bare rett og rimelig.

Startet med små bjørk i dag for å prøve å få knappene inn i fingrene. Fellte ca 50 bjørker på 3 timmer så da er jeg fornøyd.

Skal ut igjen i morgen men da skal jeg ha med fil! Slett en del med at kvistknivene skar inn i stammen, "og det kan da ikke være min feil" :)

50 bjørk på 3 timer var jo veldig imponerende. Nå er jo bjørk noe av det værste treslaget for "hogstaggregat" å kviste, spesielt om det er mye krok. Med trening går det bedre, for er det mye krok må en åpne/lukke litt på knivene
for at de ikke skal gå inn i treet, men det hjelper og file knivene litt fra innsida så de ikke blir like "aggresive" mot stammen.Nb ikke fil for mye med en gang. fil litt og litt og prøv deg fram. På furu(tall) og gran er det stort sett "tut og kjør". Et tips for og kviste de nederste kvistene på furu og gran er og lukke de små gripklørne med et kort trykk på "steg ut" knappen, og deretter løfte hele aggregatet opp og ned langs stammen før en klipper av treet, da bruker det meste av de laveste kvistene og forsvinne.
Hvordan kjører du, har du det i kran på traktor eller på tømmerhenger, og hvor mye hydraulikk kapasitet har du?
Hadde vært fint om du hadde noen bilder å legge ut her etter vært. :geek:
Men det trengs mange timer med trening før en får det skikkelig til. :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#69799 Hei

Skal prøve litt forsiktig med fila i dag. De bjørkene jeg tok i går var stort sett uten noe krok, 7 m høy og ca 15 cm i stubbediameter.

Kjører med krana på tømmerhengeren, noe som er langt fra gunstig. Vurdere å feste krana i 3 pkt på traktoren etter hvert. Må se litt hvor mye arbeid det blir og kobble av og på og hvor dan det blir å få koblet på tømmervogna når krana sitter i 3 pkt'n. Ønsker meg skogshytte!

Bilder kommer om snart.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#69810 Hei Jan,

i gang allerede:) Fantastisk hvordan du får det til! Det var tungt å innrømme for meg selv at jeg ikke hadde tid nok, og kanskje ikke ville bli flink nok med avvirkninga. Det gleder meg stort at Naarva'n kom til deg.


Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#69820 Takk Rolfo.

Ble 5 timer i skogen i dag så da sier jeg meg ferdig med det "feltet". Må vel ta av Stegmasteren og montere på kloa i morgen da det fort kan komme snø her oppe/nede :) Ble ikke så mange kubikk men mye god trening. Satser på ny runde med Stegmasteren i morgen litt utpå dagen og da skal jeg dra til et felt med litt grøvre bjørk slik at det blir litt volum. Lenge igjen til vinterens produksjon er i havn.

Tok ei furu i dag som var 27 cm på stubben. Gikk da det også selv om jeg nok skulle hatt en litt kraftigere kran. (Tror kansje jeg skal "låne" naboens traktor om han ikke merker det, Valtra 6200 Twin-trac med jake feste og 7 m Moheda kran. Jeg er sjalu)

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#69827
Høsøien skrev:Takk Rolfo.

Ble 5 timer i skogen i dag så da sier jeg meg ferdig med det "feltet". Må vel ta av Stegmasteren og montere på kloa i morgen da det fort kan komme snø her oppe/nede :) Ble ikke så mange kubikk men mye god trening. Satser på ny runde med Stegmasteren i morgen litt utpå dagen og da skal jeg dra til et felt med litt grøvre bjørk slik at det blir litt volum. Lenge igjen til vinterens produksjon er i havn.

Tok ei furu i dag som var 27 cm på stubben. Gikk da det også selv om jeg nok skulle hatt en litt kraftigere kran. (Tror kansje jeg skal "låne" naboens traktor om han ikke merker det, Valtra 6200 Twin-trac med jake feste og 7 m Moheda kran. Jeg er sjalu)


Ja det vil alltid være noe man ønsker seg som man ikke har. Hvis dere kunne samarbeide og en felte og kvistet og den andre kjørte fram? I alle fall, du kjenner mulighetene og begrensningene best selv. Det tar nok noen dager før du får teknikken i fingrene. Når du ønsker krana på traktoren, så er det vel stabiliteten og fremkommeligheten du tenker på. Vil du kunna ha på vogna på samtidig?

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#69879 Hei og hå, ikke edru nå.

Stabilitet er et fremedord når du rygger vogna "råran deg" i skogen. Skulle ønske at "kloa" til kvistingen grep hardere og tidligere før kvistingen går fremover.

HEI SKÅL, MANGE AQUVITE OG NOEN ØL FØR DETTE.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#69882 For og være sikker på at de små gripklørne rekker å ta tak i treet før kvisting startes, så skal "steg inn" aktiveres før "steg ut "startes. Gjør du dette starter ikke kvistningen før gripklørne har tak.
Bruker du traktorens hydraulikk til og drive stegmaster`n?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#69964
stegmaster skrev:For og være sikker på at de små gripklørne rekker å ta tak i treet før kvisting startes, så skal "steg inn" aktiveres før "steg ut "startes. Gjør du dette starter ikke kvistningen før gripklørne har tak.
Bruker du traktorens hydraulikk til og drive stegmaster`n?


Hei steg, ja det er alltid noen små knep som må læres i "praktiken" ute i feltet. Jan får det nok til etter hvert. (En liten provsmak på Aqueviten til Jul må vel gå an :grin: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#70121 Oppdatering

Ble litt prøvesmaking på fredag så dere for ha meg unskyldt div skrivefeil, flere enn vanlig.

Mandagen ble heller dårlig for min del. Startet med at jeg klarte og bøye ene "gripekloa" når jeg skulle løfte Stegmasteren opp fra vogna. Ble hjem og varme og rette så det tok et par timer. Dro så til skogs igjen og på 6. bjørka røyk en hydraulikkslange på krana. Hjem og inn til Røros for å få bytta slange.

I dag har det godt så det suste, ingen problemer underveis. Fortsetter i morgen etter at jeg har gravd litt for en nabo. Skal kansje kjøre hjem bjørka i morgen kveld så da ser jeg hvor mye jeg har fått ned.

Bruker hyderaulikken på traktoren nå ja. Fungerer greit faktisk. Fint at det ikke går for fort i starten.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#70140 "Mandagen ble heller dårlig for min del. Startet med at jeg klarte og bøye ene "gripekloa" når jeg skulle løfte Stegmasteren opp fra vogna. Ble hjem og varme og rette så det tok et par timer. Dro så til skogs igjen og på 6. bjørka røyk en hydraulikkslange på krana. Hjem og inn til Røros for å få bytta slange."

Ja, vi vet vel om en og annen blåmandag da alt galt skjer samtidig :???:

Du er nok en mann som også liker å fikse ting, da går det bra :smile:

Jeg opplever også dager jeg plages, og da gjelder det å lugna ned. Fint at du kom deg videre og fikk hugd en del.

Vi høres.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#70152 Ja, det virker som mandag er en dårlig dag for oss med stegmaster, själv så klarte jeg og knuse¨frontrute på graveren, da det siste treet skulle hugges Treet var en stor furu(tall) som var felt og alt så greit ut, pluteslig gjorde den en liten "rulle" og en stor kvist traff rute og jeg satt med fanget fullt av glasssplinter. så nå sitter jeg og graver uten frontrute og varme og venter på den nye ruta. Skal komme på torsdag.
Så moralen må være: ALDIG UT MED STEGMASTER PÅ EN MANDAG: :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#70167 Oi oi steg, hard luck.. Man kan klare av det meste hvis ikke liv og lemmer skades..Men det er sabla ergelig :cry:

Ellers når jeg plages, så tar jeg en pause og venter ofte til neste dag. Da ligger løsningen og venter :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Knegarn  
#70177 norska för nybörjare! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).