Föryngring

arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

42 inlägg 26691 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#632357 Nu när planteringstiden är i antågande kan det ju vara intressant att diskutera lite mer kring hur den delen av skogsbrukandet kan utvecklas. Tidigare har man pratat om att det varken varit lönt att gödsla varken ungskogar eller plantskogar men nu finns ett nytt gödselpreparat som påstås vara effektfullt för en snabb och bra plantetablering. Det heter arGrow och är ett preparat som består av organiskt kväve i form av aminosyrorna arginin och lysin.

Bakgrunden till det här gödningspreparatet är den grundforskning kring växters näringsupptag som bedrivits av Torgny Näsholm vid SLU i Umeå. Näsholm belönades 2018 med Marcus Wallenbergpriset för sin forskning som ansågs vara banbrytande.

Det hör nog inte till vanligheterna att det går så snabbt att få fram en ny produkt baserat på forskningsresultat. I alla fall inte inom skogsbruket. Men nu har företaget Arevo i Umeå en produkt och ett doseringssystem klart för marknaden. De första testplanteringarna 2018 har SkogsGotte skrivit om i tråden SkogsGotte - Gödsla vid plantering

1584606004_skärmavbild_2020-03-19_kl._08.58.56.png


Enkelt sammanfattat kan man väl beskriva det som att Arevo har "förpackat" aminosyran arginin i ett granulat som liknar vanlig konstgödning. Med hjälp av ett speciellt doseringssystem som monteras på plantröret ges en liten giva till varje planta direkt vid planteringen. Det här ska sedan gynna rottillväxten vilket enligt företaget ger:

-Ökad överlevnad och tillväxt – arGrow® Granulat ger mer rötter och mykorrhiza vilket i sin tur hjälper plantorna att klara torka och annan stress bättre.

-Längre och fler sekundärbarr – ökad fotosyntes och tillväxt.

-Ökad stambasdiameter – gör att plantorna bättre klarar angrepp från skadedjur så som snyttbagge.

-Större knopp – möjliggör bättre tillväxt nästkommande år.

-Flexibel planteringspunkt – kan med fördel planteras direkt i mineraljord (i harvfåran).


Fältförsök har gjorts sedan 2017 och de visar en kraftigt ökad massa för både rötter och gröndel några år efter plantering. Här hittar ni en PDF med mer info.

Här kan du se hur Arevo presenterar resultatet efter 2 och 3-åriga fältförsök:

1584605985_skärmavbild_2020-03-19_kl._08.58.09.png


1584605985_skärmavbild_2020-03-19_kl._08.58.30.png


Kostar det något?
arGrow med tillhörande planteringsrör kan bl a beställas av Skogma. Själva preparatet, flaskan med arGrow, kostar mellan 150 - 159 kr/flaska beroende på antal. Arevo anger att varje flaska räcker till 450 plantor vilket då ger en kostnad mellan 33-35 öre per planta.

Det som kostar mest är de modifierade planteringsrören (PottiPutki) som man behöver för att få automatdosering av varje planta direkt i samband med planteringen. Här ligger priset på 4 695 kr/planteringsrör jämfört med 1 125 kr för ett vanligt PottiPutki-rör i de klenare storlekarna. Det finns dock en manuell doserare som passar till arGrow-flaskorna. Den används för att trycka fram en dos som släpps ner i planteringsröret när käften är stängd och innan man släpper ner plantan. Priset för den manuella doseraren är ca 400 kr. Alla priser är priser exkl. moms (från skogma.se 19 mars 2020).

Vad tror ni om det här? Är det värt lite extra pengar att få turbostart på plantorna eller blir det bara mer älgmat?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Pannben  
#632373 En god start med stark rotutveckling är intressant. Har funderat lite i dessa banor. I år har jag inte några planteringar men till nästa år blir det lite och jag har grunnat på att testa med lite gödning med rotutvecklingsstimulerande effekt som vi använder till jordbruket. Det är den för skogsforum gamle bekanta @masterchief som säljer det. Smygreklam🙊

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Per J  
#636147 Hej hur fungerar det med handdoseraren ? Det blir väl ett moment extra kan jag tro

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Frigge  
#645024
Per J skrev:Hej hur fungerar det med handdoseraren ? Det blir väl ett moment extra kan jag tro

Funderar på samma sak. Ifall det tar 5-10 sekunder extra per planta med handdoseraren så "tjänar" man ju rätt snabbt in argrows automatdoserandeplanteringsrör.

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Hema  
#645025 Låter lovande och kan man ge plantan en bra start, så kan det vara värt mycket. Viltet lär väl inte belasta plantorna mer, snarare att tiden de är i ätbar höjd minskar.

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Per J  
#645209 Har köpt en handdoserare och ett gäng flaskor nu får väl försöka hitta på nåt fiffigt sätt att få det att flyta :smile:

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Icegrip  
#645229 Har gått med burken manuellt å pytsat ner i röret. Har väl hunnit ca 100 plant i timmen på omarkbetett hygge.

Sen har jag ingen aning om exakt doesering, men en burk skulle räcka till ca 500 plantor tror jag, så hamnade nog ganska nära ändå.

Blir kul å följa! 🙂

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645233 Vi strödde ut över alla plantor i kartongerna, det fastnade bra. Tyckte det tog så lång tid att pytsa ber i röret varje gång.

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Heba  
#647875 Jag planterade stora barrot med planteringsborren i maj och stoppade manuellt ner kulorna i hålet. Det blev nog allt för många gissar jag. Hursomhelst, detta måtte varit som godis för vildsvinen. Dom hittade nästan varenda planta och inte en endaste kula finns kvar att hitta efter deras besök. Plantan i sig var dom ointresserade av. En deprimerande syn
Eller kan det vara något annat djur som smaskar i sig kulorna på detta viset?

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#647876 Aj då! Bara inte grisarna växer sig dubbelt så stora nu. Kan bli farligt i skogen i så fall 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647895 Ja, det är ju illa när det markbereds efter plantering...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Emanuel90  
#658083 Det såg ju inte kul ut att vildsvinen skulle åt gödningen! Knappt man vågar testa det. Nån mer som varit ute för det?
Hur mycket gynnas gräset runt plantan av gödningen?
Man har ju fullt upp med att trampa ogödslat gräs menar jag..

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#658872 Vi pratade om den här erfarenheten, att vildsvinen bökar upp gödslade plantor, när jag var på SLUs försöksstation Tönnersjöheden tidigare i sommar. Platschefen Ulf Johansson var inte förvånad och han sa att vildsvinen har väldig känsla och näsa för när något är nytt eller avviker. De verkar vara nyfikna och de har kapacitet att snabbt upptäcka saker som sticker ut. Det kan då tydligen gälla Argrow i det här fallet men kan lika gärna gälla mekaniska skydd eller markeringar som används i en försökspark. Lite som fyrbenta skator ungefär...

   TS
Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Per J  
#658875 Tur att vi slipper grisarna än så länge här i Västerbotten 🙂

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

M.Stark  
#698659 Ni som testade att gödsla förra våren hur gick det?
Märkte ni någon skillnad över en sommar eller vart bara grisarna gladare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).