Skogsnyheter

Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

7 inlägg 2695 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

Torbjörn Johnsen  
#697919 Enligt finska tidningen Ilta Sanomat så är en bild på en stackars hemlös uggleunge som nu cirkulerar på världens naturvårdssajter i själva verket en iscensatt bild.



Uggleungen som sitter på stubben efter avverkningen har helt sonika hämtats från en närliggande holk. Fotografen har tagit en stege, hämtat uggleungen och satt den på en stubbe för att få "rätt bild". Holken finns enligt tidningen i en trädgrupp som markägaren har sparat intill hygget. Ganska anmärkningsvärt om det ör sant!

Här är en bild på skogsområdet med uggleholken. Närboende hade enligt tidningen sett fotografen bära fram en stege till trädet, klättra upp och hämta ut en uggleunge som sedan sattes på en stubbe för att fotograferas. Källa: Ilta-Sanomat


Bilden finns bl a på Skydda Skogens FB-sida (se skärmdump):
Bild på uggleunge som fotografen i Finland hämtat från en holk i närliggande skog och satt på en stubbe på ett hygge för att få "rätt bild" om skogsskövling. Skydda Skogen m fl naturskyddsorganisatioiner har delat bilden flitigt. (Skärmdump på Skydda Skogens Facebookssida 31 januari 2021)


Vill ni läsa hela artikeln så hittar ni den här (google translatad):
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005720254.html

Tack för tipset Bosse1 som postade i tråden Bosse1 - Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk. Jag tyckte den var värd en egen tråd👍

Bilden och artikeln i den finska tidningen jar några år på nacken (2018) men den snurrar fortfarande och nu senast hos Skydda Skogen.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

Bosse1  
#697942 Ja det är synd att man ska behöva ifrågasätta,undrar hur många bilder på "hyggen" som egentligen är brandfält ?
Tror det var i nån Uffe tråd där ett "fulhygge" tom var en naturvårdsbränning. Vi får nog granska sk fakta mer och ställa tillrätta 👍

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

HannuRöj  
#697944 Märkbart är att detta bildskandal hände redan 6/2018.
De som delar bilden är väldig bra medveten att det är en fejk.😡!

Om jag minns rätt bilden blev jämförat om reklam bilderna som inte är sant heller. Att den var liksom en reklam av organisationen. Han hade gjort den själv och delade den i sociala medier och det är helt tillåten.😠

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

Josephine  
#698060 Snacka om att ändamalen helgar medlen... *suck*
Finns ju tillräckligt med bilder ända av körskador och annat att lägga upp om man vill visa skogsskövling.
Senast redigerad av Josephine mån 01 feb 2021, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

isteskog  
#698063
Josephine skrev:Snacka om att andamalen helgar medlen... *suck*
Finns ju tillräckligt med bilder ända av körskador och annat att lägga upp om man vill visa skogsskövling.

Körskador och skogsskövling är enligt mig två helt skilda saker...... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

Mellberg  
#698066
Josephine skrev:Snacka om att andamalen helgar medlen... *suck*
Finns ju tillräckligt med bilder ända av körskador och annat att lägga upp om man vill visa skogsskövling.


En slutavverkning är inte skogsskövling, det är en helt normal åtgärd i vårt sätt att bruka skog. Man måste förstå att knappt 1 % av skogsarealen föryngringsavverkas årligen.

Märkligt nog kan lite "körskador" vara bra för den biologiska mångfalden 😎

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698121 Skydda skogen på fejan är en grupp för inbördes beundran den som ifrågasätter kastas ut
Jo jag blev utkastad 😎

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).