Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 58721 visningar 31 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

r93  
Sylvia Lynx skrev:
Sne4 skrev:
Sylvia Lynx skrev:Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.

Hoppas att du inte blev avskräckt av tonläget utan vill fortsätta på denna tråd.
-Jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det som gjorde att du skrev detta inlägg, kan du utveckla det?

Jag är inte lättskrämd, men det känns ju ganska meningslöst försöka tränga igenom bubblan här.
Hur jag kom fram till det jag skrev, alltså att filmen var bra och gav en korrekt bild av Svenskt skogsbruk? Hur kommer man fram till något som är uppenbart?
Jag bor i skogen och ser förödelsen, en granplantering är inte en skog. Timmerbilarna åker skytteltrafik här, inte med timmer utan med pinnar, det är en ekonomisk katastrof likaväl som en biologisk. Nu för tiden är det bara i min egen skog jag kan gå utan att få ångest.
Det råder egentligen ingen oenighet i forskarvärlden om hur kalhyggesbruk och monokultur är förödande för biologisk mångfald, det är bara skogsindustrins lakejer som låtsas något annat.

Okej, men ska vi fortsätta bygga hus med trä?
Och i så fall hur ska trädet ut ur skogen?

Fredrik ställde ju några bra frågor tidigt i tråden men dessa har ju ignorerats

Istället för att gång på gång berätta att allt är katastrof, förklara hur ni tycker skogsbruk ska vara?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

isteskog  
Sylvia Lynx skrev:
isteskog skrev:Högt i tak i eran Fbsida har ni då inte! När jag var med i Fb och var in på eran sida och diskuterade så var det tidvis en otrevlig ton om man hade avvikande åsikter. Kändes mer som att man skulle sitta still i båten och vara passiv. Har fått reda på att fler skogsägare har upplevt samma sak hos er ...... 🤔

Det var väl ändå en lite lustig kommentar, för att vara på den här sidan. Trodde satiren var död 🤣

Finns ingen satir i den kommentaren, Sylvia Lynx!

isteskog  
Sylvia Lynx skrev:
Sne4 skrev:
Sylvia Lynx skrev:Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.

Hoppas att du inte blev avskräckt av tonläget utan vill fortsätta på denna tråd.
-Jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det som gjorde att du skrev detta inlägg, kan du utveckla det?

Jag är inte lättskrämd, men det känns ju ganska meningslöst försöka tränga igenom bubblan här.
Hur jag kom fram till det jag skrev, alltså att filmen var bra och gav en korrekt bild av Svenskt skogsbruk? Hur kommer man fram till något som är uppenbart?
Jag bor i skogen och ser förödelsen, en granplantering är inte en skog. Timmerbilarna åker skytteltrafik här, inte med timmer utan med pinnar, det är en ekonomisk katastrof likaväl som en biologisk. Nu för tiden är det bara i min egen skog jag kan gå utan att få ångest.
Det råder egentligen ingen oenighet i forskarvärlden om hur kalhyggesbruk och monokultur är förödande för biologisk mångfald, det är bara skogsindustrins lakejer som låtsas något annat.

Vad hade du förväntat dig då, Sylvia Lynx? Att vi skulle ställa upp oss och säga halleluja? Jag känner då inte igen mig i filmen som du hänvisar till. Och är man då en skogsindustrilakej om man tycker så? Du bidrar då verkligen till att nyansera debatten.... ( Obs! Det här var ironi det!) 😉 iaf sista meningen ..... 😉

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696860Vi behöver ett än mer aktivt skogsbruk med ännu fler snabbväxande skogar. Kanske artikeln är bakom betalvägg men den är läsvärd så försök få tag på den ändå

https://www.svd.se/hapnadsvackande-ras- ... ar-det-fel

maltex  
#696874@Sylvia Lynx angående bubbla varför är den store poeten lika sur och grinig nu som när eran förening startades.Vad vinns med att komma med en massa trams och självklarheter och sen när man får svar bemöts det med en lilla gumman attityd. Skyddaskogen verkar mest beså av en massa teser inte så mycket mer, blir inte nån vidare syntes då. Står det i stadgarna att man ska vara dogmatisk för pragmatikerna verkar lysa med sin frånvaro. Men man får hoppas att du trivs i din gallringsskog.Naturskog eller naturskogsliknade är den med största sannolikhet inte,eller kanske 100% nyckelbiotop?

Användarvisningsbild

Sne4  
Sylvia Lynx skrev:Jag är inte lättskrämd, men det känns ju ganska meningslöst försöka tränga igenom bubblan här.

Vad man ser beror ofta på vilka glasögon man har på sig. Om planterad skog inte är en skog: Vad är det som gör att den inte är en skog - plantor i stället för fröer?

Avkastningen på det gallringsvirke (jag gissar) du ser är kanske inte det bästa, men hur kommer skogen att utvecklas om man inte tar ut virket(eller hårdröjt innan och låtit det ligga kvar)?
-Självgallring. Det vågar jag påstå är mer ekonomiskt vansinne än att göra något av ovanstående. Jag har ett avskräckande exempel utanför knuten om du vill se bilder på hur en 70 årig granskog kan se ut om man röjer och därefter bara låter det vara.

Vad är det som gör att du mår bra när du går i din skog?
Personligen gillar jag sikt i normala fall, så mycket lättare att se djur på långt håll när man har barn med. Det gör att jag föredrar äldre områdena som är hyfsat fria från underväxt. Gäller det svampplockning så går ja helt sonika dit svampen trivs. Nygallrade skogar är ju ofta fulla med ris, men 5 år senare brukar de vara riktigt promenadvänliga.

Vad är det för enighet inom forskarvärlden du skriver om kalhyggesbruk?
-Är det inte så att många arter som gynnas av det bruket, skulle missgynnas av andra typer av skogsbruk. Så vad säger forskarvärlden om att ha både kalhyggesbruk, blädningsskog, samt olika typer av miljöer?
Blädning och naturvårdsbränning kanske inte är de bästa kompisarna t.ex

Användarvisningsbild

Josephine  
Sne4 skrev:Jag har ett avskräckande exempel utanför knuten om du vill se bilder på hur en 70 årig granskog kan se ut om man röjer och därefter bara låter det vara.

Jag vill gärna se bilderna. Det säger sig väl logiskt att planterar man nagot sa blir det inte samma resultat som när en skog "far sköta sig själv" och naturen helt har fatt vara orörd. Tar man aldrig bort nagra träd när de har satts tätt tillsammans sa borde resultat bli ganska magert med brist pa kväve och ljus om inte hela rasket välts ner pa en gang av en storm da manga av dessa omraden oftast inte har nagon skyddande zon mot harda vindar. Och barkborrarna...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696937Det där är ett sätt att bruka skog som vi har diskuterat mer och mer här på forumet till följd av stormskador och allt för hårda gallringar. Men då ska rubbet sopas ner när det är 70 år. Senast.

maltex  
#696938Underväxten i en tallskog på skapligt bördigmark kan ju bli skapligt tät,självföyngrade granplantor uppträder ofta i grupp när det lämpar sej.Men i perfekta gamelskogar är det ju ofta ganska glest.

Bosse1  
#696948"Ända se Anders Delins dagar har jag städat min skog inte är det så kul men vad gör man inte för att få vara kvar på sin torva. här finns inget att "hämta"mer. Jag ser att miljövänstern är en av de största skövlarna !! Ni driver en ny typ av tvångsavverkning. Men många av er har nog inte förstått det själv. Ingen vågar ha en gammal timmerskog längre,priserna sjunker industrin jublar. Och landsbygden utarmas. Jag vill inte slava åt staten i ett reservat"

Jag tar det igen,bara för att påminna om miljövänsterns verkan på den biologiska mångfalden.Ni måste inse vems ärenden ni går,vakna nu. Eller för att använda ett populärt uttryck kliv ur filterbubblan.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#696960Åkte förbi en slutavverkning av gammal grov skog idag. Blandskog tall o gran. Mest gran och den var grov. Kommer jag förbi där senare ska jag ge mig tid att räkna årsringar och ta kort.
Nu till det tråkiga; det var mycket röta i granvirket. Jag har gått på området många gånger och jag kunde inte tro att det var så angripet vid en sån bra bonitet.
Förmodligen mycket äldre än jag trott och med facit skulle det nog avverkats för minst 30 år sedan.
Naturvården har inte tjänat på den skogen, skogsägarna har förlorat pengar och industrin vill ha prima virke.
Kontentan av det; avverka i tid!

Användarvisningsbild

Sne4  
#696962bilder från lunchpromenaden på området i fråga.
Barkborren håller på att härjar där med nu. Hade det slutavverkats för 5-10 år sedan hade det inte varit så illa alls i volym. Nu ser det inte roligt ut. Nåja, jag har knappt några granar i närheten så det är grannens val. Detta var en åkerplätt innan den planterades igen.

1611750758_20210127_132646.jpg
1611750758_20210127_132646.jpg

Användarvisningsbild

halvproffs  
#696966Herrejössenes! Ljuger bilderna eller är det så där tätt där?

Användarvisningsbild

Sne4  
#696968Tätt så in i den, men allt lever inte längre vad gäller de klena "pinnarna". Å andra sidan har ju även några större luckor bildats med tiden så det kompenserar nog en del.
När jag var liten och lekte där kallade jag det för "döda skogen" gick knappt att gå där och var ganska spännande. Döda skogen pga alla döda grenar i min lilla höjd - inte träd då...

Bosse1  
#697819Skydda skogen delar fejkbild på FB, fotograf river uggla ur sitt näste.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005720254.html

https://translate.google.com/translate? ... 20254.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).