Uppvärmning

Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

39 inlägg 21717 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
fendt311 skrev:Hitta detta på google.
KOLLEKTORN – DJUP OCH MELLANRUM
Kollektorn består alltså av en slang fylld med en köldbärare, så kallad brinevätska. Oftast så består blandningen av etanol eller etylenglykol och vatten. Vätskan fryser inte förräns vid riktigt låga temperaturer och har en utmärkt förmåga att fånga upp värme.

Slangens längd avgör sedan hur mycket värme vätskan samlar upp. För en mer kraftfull värmepump behövs helt enkelt en längre slang.

Hitta en markvärmeinstallatörSlangen grävs ner på runt 1 meter djup. Det är också viktigt att det är ungefär 1,5 meter mellan kollektorslingorna för att de inte ska ”konkurrera” med varandra om värmen och för att slippa tjälskott. Slangen bör heller inte grävas ner i jord där det finns vatten eller avloppsledningar, resultatet kan i så fall bli fula missfärgningar på tomten där kollektorslangen ligger.

Om det blir av kommer slangarna korsa vatten- och avloppsledningarna. Hur menar du ang sambandet med att det blir missfärgningar på tomten?

TS

jannee  
#697565 "Tror" att det ryktesvägen sagts att det blir en tjälkaka runt slangen och så kan nog ske om du har för kort slang i förhållande till effektuttaget + att slangen läggs för grunt.
Ligger slangen grunt kan det säkert bli så att gräset börjar växa senare eller växa sämre under våren, kanske även invintrar tidigare på hösten.
För kort slang kan blir samma fenomen som de som borrade bara ETT hål på 100 meter, efter några år hade de lyckats med att kyla hålet så pass mycket att elpatronen ofta slogs på för att hjälpa till.

Ent  
jannee skrev:"Tror" att det ryktesvägen sagts att det blir en tjälkaka runt slangen och så kan nog ske om du har för kort slang i förhållande till effektuttaget + att slangen läggs för grunt.
Ligger slangen grunt kan det säkert bli så att gräset börjar växa senare eller växa sämre under våren, kanske även invintrar tidigare på hösten.
För kort slang kan blir samma fenomen som de som borrade bara ETT hål på 100 meter, efter några år hade de lyckats med att kyla hålet så pass mycket att elpatronen ofta slogs på för att hjälpa till.

OK, du menar att man måste lägga slangarna grundare just över vatten- och avloppsledningarna, och att gräsmattan därigenom får det kallt om fötterna? Det är ju logiskt, tack för klargörandet👍.

TS

jannee  
#697614 Har du en för kort slang i förhållande till effektuttaget kan du få en tjälkaka runt hela slanglängden, detta kan då innebära att du förfryser både vatten och avloppsledning.
Det löser du då med att isolera dessa två ledningar, 10 cm frigolit lär nog förhindra förfrysning av vatten och avloppsledningen.
Efter va jag "hört" (läst) finns det de som t.o.m. kör in minus på jordvärmen och ändå får ut "hyfsad" effekt.

axwell  
jannee skrev:Efter va jag "hört" (läst) finns det de som t.o.m. kör in minus på jordvärmen och ändå får ut "hyfsad" effekt.

Minusgrader i brineslingan är inget ovanligt, helt normalt och det är programmerat hur många minus pumpen skall hantera innan elpatronen går in.
På min nyinstallerade Calibra är grundinställningen -15 på ut och -5 på ingående.

Jag har bara 52 meter och hittills har inte elpatronerna behövt gå in, inte ens vid legionellakörning.
Följer grafiken dagligen nu när det är kallt för kunna ta beslut om att borra fler hål till sommaren.
Än så länge lutar det åt att 52 meter räcker, just nu cop på 3,22 men det här ju värsta perioden av hela året.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697707 Min visar just nu -0,7 in, -3,2 ut. -18 ute. Kompletterar med rejält med torrgran såna här dagar.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697722 Rekommenderar alla att tvätta rent silen till emementvattnet nån gång ibland.
Jag hade problem att få varmt för ett par veckor sedan, största elementet blev inte ens varmt i nederkant trots 100% på cirkulationspumpen och 16 kW pump.
Kom då ihåg att rörmokaren sa åt mig att rensa silen en gång om året......å jäklar, pumpen levererade värme som aldrig förr. Var mest som nåt svart slam i silen.

Med denna typ av sil:
Stäng av pumpen, stäng ventilen, öppna locket med en trasa under, demontera en segersäkring, ta ut silen i form som en större fingerborg och diska.

Min sil var ändå rengjord förra vintern, men systemet har tappats och fyllts några gånger, så kanske det bildats mer klet än om man inte bytt vatten på samma sätt.

1612034938_img_20210120_111139.jpg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697728 Min pump larmade och lade av. Då var det silen som var boven.

skogsbonne  
#697756 Magnetitfilter är en bra investering, kostar inte många kronor och fångar upp allt järn som lossnar från gamla rör med en magnet.

Värmeväxlaren kletar igen och cirkpumpen orkar inte få runt vattnet i systemet

Hade själv problem med det, spola vatten baklänges/fram 30 minuter och det var mycket gojs som satt fast i växlaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).