Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 127077 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#69731
Slurfi skrev:Det är just det, med en MIG så kan man svetsa allt, med en pinnsvets blir man ställd om nåt ska svetsas i skotern eller bilen.

Brukar du den utomhus utan gass ochså, eller svetsar du bara i värkstan?
E det sån profftyp svets du har?
En kompis svetsade nogra gräveskopfesten åt mig för jag själv hadde svets, och kan hadde et mig med gass(svetsen var på storlek med en halv bil. :wink: ) och det svetsade 20mm stål utav h......, så har man en bra mig så funkar det kanon. Men detta apparat var ju inget som nån amatör har i garaget(derför finns det inte en sån i min garage :wink: )

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69734
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:Det är just det, med en MIG så kan man svetsa allt, med en pinnsvets blir man ställd om nåt ska svetsas i skotern eller bilen.

Brukar du den utomhus utan gass ochså, eller svetsar du bara i värkstan?
E det sån profftyp svets du har?
En kompis svetsade nogra gräveskopfesten åt mig för jag själv hadde svets, och kan hadde et mig med gass(svetsen var på storlek med en halv bil. :wink: ) och det svetsade 20mm stål utav h......, så har man en bra mig så funkar det kanon. Men detta apparat var ju inget som nån amatör har i garaget(derför finns det inte en sån i min garage :wink: )

Jag svetsar mkt sällan utomhus, kör bara med gas.
Det är väl en helt okej svets men inte så jättekraftig, ESAB Smashweld 180A 3-fas.
Poängen jag ville åt är att om en budgetkille ska köpa 1 svets så ger MIG mer för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#69736
Slurfi skrev:Jag svetsar mkt sällan utomhus, kör bara med gas.
Det är väl en helt okej svets men inte så jättekraftig, ESAB Smashweld 180A 3-fas.
Poängen jag ville åt är att om en budgetkille ska köpa 1 svets så ger MIG mer för pengarna.

Nå, det hörtes ut at vara en bra svets.
Jag har inte så god koll på detta tekniska me svets, så min fråga er derför om en 180A mig brinner seg lika bra inn i stålet som en pinnsvets av samma storlek?
Tycker min 170A pinnsvets brinner bra i alt stål som jag har provat på(upp til ca 20mm), om något går fel så brukar det inte vara der man har svetsad tidligare. Vet inte va någon med mer kunnskap en mig säger om detta?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69737 Som jag lärt mig är skillnaden bara att det tar längre tid med en mindre svets.
Gör man en bra fasning och börjar svetsa i botten och jobbar sig upp så ska det bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71163 Okej, nu är det min tur, har av en slump kommit över en svets gratis :grin: Men jag vet inte så mycket om den och förra ägaren ännu mindre. Det är elsvets med en pinne, ser precis ut som de jag fick träna på i skolan för hundra år sedan. Fick med en del tillbehör också som skyddsvisir och "pinnar".

På den står: Einhell eller möjligen Binhell. ES 180/1 . Det kan anslutas till antingen 380v/180A eller 220v/140A 16A säkring.

Behovet i närtid är att svetsa rör, runda eller fyrkantiga för att bygga min "framkärra". Vidare att kunna laga ihop räcken på fyrhjulingen och gärna svetsa på liten olika fästen på kranvagnen för olika prylar. Tänkte mig också att kunna svetsa ihop plåtar till ett flak för grus och älgar (på kranvagnen).

Vad tror ni, är det värt att börja träna med den här för dessa ändamål. Slipper jag köpa nåt så väntar jag gärna ett år :???:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71186 Köp nya pinnar så utesluter du en felkälla.
Annars är det bara att torka de gamla och bränna på, gratis är gott.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#71298 Hur långt kan du ställa ner strömmen på den? Och när du säger plåt, vilken tjocklek snackar vi om? Om du skall testa så köp ett paket ESAB OK 43.32, det är en av de mest lättsvetsade elektroderna. Har en stor nackdel, oduglig att svetsa vertikala fogar med, annars mycket användbar i vanligt stål.

Köp inte billiga elektroder på Jula, dom har jag provat, svårtända som tusan var i alla fall den påsen jag köpte.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71305 Totte: Så här står det (för 380 V som jag tänkt köra på):
J2: 45 - 180 A
U2: 20-24 V
J1: 8 -22 A
8,4 kVA bel 160 A

Det tolkar jag som att att svaret på din fråga är 45 A. Plåttjocklek hade jag nog tänkt mig minst 3 mm för att det ska hålla för både stenar och älgar. Hoppas hitta perforerad plåt så det inte blir så tungt. Annars plåtband som man svetsar i ett rutmönster. Här är jag förstås osedvanligt öppen för råd :???:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#71309 Japp det är 45 A min då, det bör funka bra till 3 mm och grövre. Under 50 A kör du knappast på 3 mm gods. Men se upp med fyrkantsrör många har bara 2 mm gods och det är besvärligt som attan att svetsa med pinne.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71628 gammal hederlig pinnsvetsning .. en fog med K på minst 20 ..det saknar man ibland , bara sitta o "styra" smältan med en 4 :a .. men å andra sidan inte ... man ska ju betala elräkningen :-B

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71648 Köpte en Telwin 250A migsvets igår för 3500:-. Gick jämnt o fint när jag provkörde den. Nån som har koll på vad en liten friköpt misonflaska kostar? Svetsar för lite för att få affär i att hyra större. Kanske nån som har en liggandes till salu?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71976 1000-1500 kanske, fyllningen ligger nog runt 500.
Jag kör med CO2, 100 för en fyllning.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#71990
roten skrev:Köpte en Telwin 250A migsvets igår för 3500:-. Gick jämnt o fint när jag provkörde den. Nån som har koll på vad en liten friköpt misonflaska kostar? Svetsar för lite för att få affär i att hyra större. Kanske nån som har en liggandes till salu?

jag betalade ungefär 1800:- + moms för min lilla Misontub för ett par år sedan..
har för mig att fyllning skulle kosta runt 500:- + moms..

detta var hos det lokala AGA-ombudet..

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

softarn  
#72011 Kör Air Liquide Argon till TIG:en och priset ovan stämmer på ett ungefär med det jag betalade i somras för flaskan, omkring 1200 plus en första fyllning omkring 500 (bägge priserna inkl moms här i Västerås)...

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#73498 Har tänkt att investera i en svets jag med, men har aldrig svetsat förrut.

Vad är det för fördel att svetsa med gas jämfört med utan gas till en migsvets?

Hur långt kommer man med en 220 amp svets? Hur kraftig svets behövs ungefär för att svetsa 12-15 mm plattjärn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).