Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126809 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55748 mkt fina svetsalternativ där ;)

lite offtopic kanske , men här finns det en svets med anor från 50-talet ... som är byggd på motorn av en Allis-Chalmers bandare , på den tiden hade detta åkeri mycket jobb med just vägbrytning i skogen , och just denna svets skapades /byggdes för att svetsa på "kammarna" på bandplattorna med sk. "hårdsvets" då slitaget på bandplattornas kammar på bandschaktarna var påtagligt ;) . och denna grymma diesel-svets brukar vi starta för att motorn ska få sitt , men det tänker jag inte göra imorrn.. ;) . men jag kan ta några bilder på denna nostalgiska svets som ännu idag fungerar B-)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55837 tjena igen ;) ..jag är ju ingen fotograf , ..men det lär synas att det är en allis-chalmers motor ..med ett hägglunds svetsaggregat :-B

detta är bara en del av allt som kan framkalla mina mest nostalgiska känslor för detta gamla åkeri , och samtidig producera adrenalin för att det alltid ska "rulla på" ... som min farfar sa : det är bättre att köra 1 dag och ha betalt - än att köra 1 månad och inte ha nåt över :-B
made in USA and "ready to work" :-)
en 50 år gammal motor som håller kylvattnet säger en hel del :-)
de nödvändigaste instrumenten i "cockpit" :-)
klassisk remdrift
svets
trotjänare

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

razor  
#56625 den va fan inte dålig!!

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56937
Palms skrev:
Famag skrev:Var och bytte gasflaska hos AGA utlämningen 579:- inklm. Och någon ny ADR avgift. För en 5 l flaska med Mision 18.
Jag tycker det är jä....t dyrt.
Jag har en fundering, det borde gå att ha en kolsyre släckare och ta gas ur den i stället.
När man vänder en spray flaska upp och ner kommer bara drivgasen.
Tog man bort stigar röret ur släckar-tuben så borde den fungera som gastub.
Det är avsevärt billigare att fylla koldioxid kos Brandtjänst i Gävle, än hos AGA.
Vad tror ni om det.


AGA är dyra.
Tools i Sandviken har Air Liquid sortiment, kostar 370kr eller nåt liknande för en 5l flaska. Ska byta min flaska snart, lägger in exakt pris då.

Annars funkar kolsyra tydligen ganska bra, har inte provat själv.


384kr + moms var det visst. 480kr inkl. m.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57049 japp! just gas är svindyrt i alla de former ;) , jag vet inte om det nämnts ovan i denna tråd .. men om du skär /värmer mkt. så fungerar vanlig gasol lika bra som Acetylen ... men jag har nyss förnyat mitt kontrakt med aga för ett antal tusenlappar 😡
och just syrgasen har jag valt deras luktsatta ODOROX .. det tycker jag är en ren säkerhetsfråga ..så det prutar jag ICKE på ..

sen kan man ju iaf, inte jag "såga" AGA,s service .. t.e.x en gång för ett tag sedan var jag på ett jobb med småflaskor som jag bar på ryggen , och hade varit och bytt samma morgon ...och fick en TOM syrgas-flaska 😈

jag blev helt vansinnig ..och ringde , ...dom skickade en bil med ny flaska direkt utan snack :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61737
Mikael skrev:Vad tror ni om den här som en hobbysvets?
thumbnail.jpg

Länk till försäljarens hemsida http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=2910


Tänkte meddela att jag köppte svetsen och har svetsat en hel del nu och jag tycker den funkar jättebra men jag vet inte hur hållbar den är på lite längre tid. Men just nu känns det såhär :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#61744 Trevligt! Jag köpte för min del en Clas Ohlsson-inverter, Technica, fungerar bra för mina behov. Kan inte påstå att det är svetsens fel att det ser ut som kom och hjälp mig vissa gånger :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#69480
totte skrev:Trevligt! Jag köpte för min del en Clas Ohlsson-inverter, Technica, fungerar bra för mina behov. Kan inte påstå att det är svetsens fel att det ser ut som kom och hjälp mig vissa gånger :lol:

Javisst, inget fel på svetsar från Telwin(såg någon påstod at det va kinesskit, det e isåfall italiaskit då Telwin e Italiensk.) Jeg har två svetar från Telwin (175 tecknology pinnsvests och en bimax mig, dock inte kjopt hos chlas) och dom funger hur bra som hälst, en granne som e proffsvetsar brukar dom av och til ,och tycker dom e bra, så då e jag som okunnig svetsare nöjd.
Bild

Och båda kjör jag med dette Elverk(som e Kines) på 5kw
Bild
Senast redigerad av stegmaster ons 21 okt 2009, 02:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#69493
stegmaster skrev:
totte skrev:Trevligt! Jag köpte för min del en Clas Ohlsson-inverter, Technica, fungerar bra för mina behov. Kan inte påstå att det är svetsens fel att det ser ut som kom och hjälp mig vissa gånger :lol:

Javisst, inget fel på svetsar från Telwin(såg någon påstod at det va kinesskit, det e isåfall italiaskit då Telwin e Italiensk.) Jeg har två svetar från Telwin (175 tecknology pinnsvests och en bimax mig, dock inte kjopt hos chlas) och dom funger hur bra som hälst, en granne som e proffsvetsar brukar dom av och til ,och tycker dom e bra, så då e jag som okunnig svetsare nöjd.


Har hunnit och svetsa en hel del med min nu och hittills inga invändningar av vikt. Ett litet irritationsmoment är att ratten för strömstryrkan är liten och panelen är försänkt så för att se vad man ställer in måste man böja sig ner och siffrorna är små och lite svåra att se, men det är en randanmärkning bara. Svetskablarna är något korta, men svetsen är ju lätt att flytta med.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69680 som sagt finns ju olika verktyg o dyl. till salu för gemene man ...och min tanke går nu därför över till.. att fundera på om vi pratar om just "hobbysvetsning" ...eller för yrkesmässigt bruk i tunnare eller tjockare material o.s.v ..

därför är det ju som sagt svårt att rekommendera en vettig maskin till : just ett visst behov ..

och kom ihåg att utvecklingen inom detta område är snabbt ...

och även den finaste svetsmaskin kan skapa "pruttiga" fogar med den som inte läst på ..

sedan är brandsäkerheten ..förmodligen något som ofta glöms bort , .. mitt råd lyder ungefär som : tänk först! att se om det finns en släckare i närheten .. o.s.v

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#69686 Rätt tänkt spindeln, det finns ju inte en universalsvets, för mera yrkesmässigt bruk måste man väl nästan ha både MIG och en kraftig pinnsvets om man skall svetsa allt från tunn plåt till tjocka balkar och då är ju prislappen oftast sekundär, ekonomin ligger ju i att grejorna fungerar, och är väl anpassade till vad som skall göras.

Hobbysvetsaren har oftast ett dilemma, billig pinnsvets och inte kunna svetsa tunn plåt, eller dyrare MIG med kostnader för gas, ingen kan ge ett generellt råd, behov och budget måste styra. Om man har råd så är ju MIG-en mer universal, man kan svetsa både tunt och relativt grovt med den.

Har en 6 kg pulversläckare i garaget, hittills oanvänd, guskelov. Största brandfaran i verkstan är dock inte svetsen, statistik som jag läste nån gång visade att merparten av garagebränder startas med vinkelslipen.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#69690 Totte har som vanligt rätt i alt han skriver, men jag ville bara tillägge et par saker.
Om man ska ha endast Mig, så måste den vara ganska stor för at kunna svetsa i verkligen govt stål+ at du inte kan använde dom utomhus om den inte kan svetsa med fluxtråd.
Jag tycker ochså at det går at svetsa ganska så tynna plater om man brukar tynna pinnar och lite ström(ca 2mm plåt)
Men bilplåter går inte, då e det mig som gäller. Jag har båda typar, men jag ville nog valgt pinnsvetsen om jag måste velga en av dom två, fast det beror ju självklart vilken användingområde man har.
Jag tycker at pinnsvetsen e mest fleksibel, då den klarer av svetsing både inne och ute och alt stål förutom
tynna bilplater.Men Pinnsvetsen kräver ju ochså lite mer träning för at få en bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69695 Jag har mer behov av svetsning i bilplåt så för mig så känns det självklart med en MIG i första hand
och när man får råd skaffa en bra pinnsvets, har man behov av svetsning i 10mm+ plåt så får man
antingen ta det sakta men säkert eller skaffa pinnsvets.
MIGen klarar det mesta om man ger den tid och för en hobbykille så är ju tiden gratis.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#69714 Stegmaster: Ja 2 mm går bra om man har lämpliga elektroder lätt handlag och ställer strömmen lämpligt. 1,5 mm har jag provat, går det också, men inte mer, oerhört lätt att bränna hål, 25 A, 2mm elektrod och inte stanna upp elektroden ens för nån tiondelssekund. Lättända elektroder som OK 43.32 är att föredra, det är ohyggligt svårt att tända annars eftersom man får köra med så låg ström. Kanske går bättre med ännu tunnare elektroder, har jag inte haft några och kunnat prova.

Slurfi: Nä bilplåt är helt omöjligt och i stort sett allt under 1,5 mm är knappast möjligt utan överjordisk skicklighet. Behöver man svetsa plåt så är det MIG och inget annat som gäller.

Sa jag som egentligen bara har börjat lära mig svetsa.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69727 Det är just det, med en MIG så kan man svetsa allt, med en pinnsvets blir man ställd om nåt ska svetsas i skotern eller bilen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).