Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 261210 visningar 68 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#695352
Niking skrev:
halvproffs skrev:
Niking skrev:Tyvärr är mitt skytte för dåligt för att börja jaga. Annars hade jag nog jagat.
/Niklas


Skytte tränar man oavsett fotboll, hockey eller skjutvapen. Utan träning är det värdelöst.
Är säker på att du skulle bli en bra skytt med träning och mha handledning 👍


Tja, jag fick inte till sikten på min K-pist, vilket jag även fick bekräftat när jag sköt med luftgevär(?) på en anordnad jaktstig, där jag inte ens träffade tavlan!

Annars hade jag nog tagit jaktlicens, om inte annat för att kunna skjuta ner klövviltstammen...
/Niklas


Eftersom du är stor så måste geväret anpassas därefter. Sällan att ett skjutvapen passar oavsett person tyvärr.

Avatar Fallback

Re: vargen

nilsszzon  
#695354 absolut att man bör/kan anpassa bössan. men träffar man inte tavlan på en jaktstig så är det nog inte bara för att bössan ligger fel hos en....
att skjuta med en felstockad bössa eller som inte riktigt passar en det klarar de flesta men däremot när det börjar gå lite snabbare med anläggningen då märks det snabbt när bössan inte passar en....

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#695362 Men då har du ju aldrig provat ett riktigt jaktgevär?

Har du ingen vän som jagar? Så du kan prova?

Man kan inte dra några slutsatser av vapnen du sköt i lumpen, var inte imponerad av ak5 som jag hade, k-pist är ju ännu sämre.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695368 Nix, aldrig provat ett riktigt jaktgevär. Men det är alltså siktlinjen jag har svårt att se på t.ex. en K-pist. Funkade hjälpligt med ögonbindel framför ena ögat, men ögonbindel är ju mindre lyckat i ett skarpt läge.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#695370 Rödpunkt vore grejen för dig! Där ska man ha båda ögonen öppna, men det är svårt för en annan!

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695374 Tänkbart, ty på samma jaktstig fanns det även en simulator med någon sorts rödpunktsikte och då blev det i alla fall träff.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#696590 https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargj ... utna-djur/

Lettland är väl bara en tredjedel av Sverige?

Användarvisningsbild

Re: vargen

JensSkoog  
#696597 Föjde en annan länk där:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/estla ... ulationen/
Intressant vad som står: "I vinter tillåts en rekordstor vargjakt i Estland, för
att bevara vargens skygghet för människor och få ner skadorna på tamdjur."

Tänker ofta att med skyddet som är här i Norge så har ju
vargen blivit orädd och vandrar aldls intill husknuterna.

Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#696602 Lika här också. Fotot taget bara 200m från ica-hallen här i Hedesunda. Min son tog kort på spår efter minst 3vargar för en vecka. När han gick tillbaka till bilen hade vargarna korsat hans spår. Obehagligt tyckte han.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Brozzlaren  
#696640 Ser det inte ut som om den har skabb?

Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#696643
Brozzlaren skrev:Ser det inte ut som om den har skabb?

Absolut.

Avatar Fallback

Re: vargen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696647 Skicka bilden till Länsstyrelsen och Gefle Dagblad så har dom nåt att pyssla med till i vår. Det ska ju skrivas, hetsas jakt&viltvårdande jägare mot de moderna, utredas, samlas bajs och fördröja barhärtighetsskottet in absurdum och sen när det blivit allför dumt ska det trilla fram-och-tillbaka i förvaltningsrättsapparaten. Och då har vargen säkert ställt sej framför tåget innan dess, och önskat att den var född som räv.

Avatar Fallback

Re: vargen

Pan  
#696689
Niking skrev:Finns det tillräckligt med varg, så minskar klövviltet. Finns det otillräckligt med varg och jägarna strejkar, så hjälper det inte. Men problemet är ju redan att jägarna inte gör sitt jobb tillräckligt bra.
/Niklas


Hur mycket brukar du betala för att jägarna ska göra sitt jobb? Om du är missnöjd med dem du anlitar nu så kan du ju alltid betala mer till nån annan. Då får du kanske den avskjutning du vill ha.

Själv brukar jag ta 300 kr i timmen för att skjuta klövvilt. Det är ganska billigt egentligen eftersom jakten till stor del bedrivs på kvällar och helger. Jag anlitade en snickare häromveckan som satte in en innerdörr. Den fan skulle ha 600 kr i timmen och det var en vanlig vardag! Hutlöst vad en del ska ha betalt för att ägna sig åt något som snarast kan beskrivas som hobby! Det är ju sånt som vi andra gör på semestern.

(Obs! Det kan finnas spår av ironi i ovanstående.)

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696737
Pan skrev:
Niking skrev:Finns det tillräckligt med varg, så minskar klövviltet. Finns det otillräckligt med varg och jägarna strejkar, så hjälper det inte. Men problemet är ju redan att jägarna inte gör sitt jobb tillräckligt bra.
/Niklas


Hur mycket brukar du betala för att jägarna ska göra sitt jobb? Om du är missnöjd med dem du anlitar nu så kan du ju alltid betala mer till nån annan. Då får du kanske den avskjutning du vill ha.

Själv brukar jag ta 300 kr i timmen för att skjuta klövvilt. Det är ganska billigt egentligen eftersom jakten till stor del bedrivs på kvällar och helger. Jag anlitade en snickare häromveckan som satte in en innerdörr. Den fan skulle ha 600 kr i timmen och det var en vanlig vardag! Hutlöst vad en del ska ha betalt för att ägna sig åt något som snarast kan beskrivas som hobby! Det är ju sånt som vi andra gör på semestern.

(Obs! Det kan finnas spår av ironi i ovanstående.)


Vem får då köttet, om du tar 300 kr/timme för att göra din hobby?

Ska jag betala någon för att jaga, måste givetvis köttet regleras, eftersom viltköttet sakligt sett är värt en hel del pengar.

Ska jag betala någon för jaga på mina marker, så ska klövviltet skjutas bort till 100% på mina marker. Inget snack!

Å givetvis en fast betalning per skjutet djur. För inte tänker jag betala dyra timpengar för att jägarna ska fika och filosofera över livet, eller för att jägaren ska kunna idka "viltvård" och lämna kvar en skyhög viltstam.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

Pan  
#696812 Hur mycket är du beredd att betala per skjutet klövvilt om du får behålla köttet själv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).