Föryngring

Resultat förädlade tallplantor

44 inlägg 9962 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#693943 Och så lite självföryngring.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#693951 Trevligt, tack, ser ju bra ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#693973
Mosstorpet skrev:Och så lite självföryngring.

Var i Sverige är bilderna ifrån?
Har du gjort något för att skydda mot vilt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#694009 Småländska höglandet. Finns älgbetat med.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696040 Lägger in några bilder från några tallföryngringar jag har.
Här är planterad tall. 29 år får jag det till plus plantålder. Makalöst dålig kvalitet.
För dom som inte vet håller jag till i Norra Bohuslän. Själv har jag aldrig planterat en enda tallplanta.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696047 Så har jag 100 hektar fina självsådda tallföryngringar. Gamla skogen avverkades 1997. Skulle markberedning var meningen men när jag året efter fick se alla småplantor så skippade jag markberedningen. Ville inte köra sönder alla plantor och resultatet är jag nöjd med. Finns mycket älg här men också otroligt mycket mat så något stort älgproblem blev det aldrig här i dessa föryngringar. Bilderna här ser väldigt lika ut och det är för att föryngringen blivit väldigt jämn och fin.

Jag har aldrig planterat en enda tallplanta och kommer inte göra det heller.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#696073 Första tallen blir ett fint kultur träd om 150 år . Precis som Tåndemåla säger , det måste stå tätt de första 20 åren om det ska bli någon kvalité och då är det ju bara sådd eller självföryngring som gäller. Annars kostar det ju astronomiska summor att plantera så tätt. Och det är ju kvalitet som gäller på tallen.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696083 Här är ett par bilder som det såg ut på mina ytor när jag avverkade som nu är självföryngrad tall. Bilderna är från en lokaltidning. Dom skrev från början väldigt mycket påhittade saker som dom fått höra av några som inte visste vad dom pratade om. Rena felaktigheter så jag bokade in en träff i skogen med chefredaktören för tidningen och Skogsvårdsstyrelsen som dom hette då. Chefredaktören bad så mycket om ursäkt till alla berörda parter och detta blev det sista som skrevs.

Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

isteskog  
#696088 Bra gjort, Vedproducent! Det gäller att visa på felaktigheter när lokalpress eller s.k skogsexperter dömer ut skogsbruk.
Har själv en som heter Tomas Tidholm som i lokalpressen kommer med den ena stolligheten efter den andra om skogsbruk..... Men så är han ju en av skydda Skogens företrädare också ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#696098 Avverkningen ser ju jättebra ut. Vad var felet ?

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696099
isteskog skrev:Bra gjort, Vedproducent! Det gäller att visa på felaktigheter när lokalpress eller s.k skogsexperter dömer ut skogsbruk.
Har själv en som heter Tomas Tidholm som i lokalpressen kommer med den ena stolligheten efter den andra om skogsbruk..... Men så är han ju en av skydda Skogens företrädare också ...... 🙃

Jo det tycker jag med. Orkar inte dra allt som hände men det var många förutom mig som blev helt felaktigt anklagade och utpekade. Så det blev en ordentlig rättelse och chefredaktören har beklagat sig och lovade att aldrig mer skriva något mer om skogsbruk utan att kolla fakta.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#696102 Jo, som Stenmark sa. Inte lätt o förklara för någon som int bigrip 😉 .

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696109
Mosstorpet skrev:Avverkningen ser ju jättebra ut. Vad var felet ?

Ja det undrar jag med. Men så här tolkade vissa det.

Fakta är att Trollhättebon som det skrivs om är min farbror och det är hans stuga på bilden. Han utpekas som ägare och exploatören fast han bara har stugan och runt 50 hektar skog. Stugan används inte som jaktstuga utan det var min bostad i 2 år. Innan jag byggde hus, maskinhallar mm. Senare skaffade jag familj och barn. Något som dom ju saknade så mycket. Detta skrev alltså chefredaktören utan att kolla fakta alls.

Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

isteskog  
#696112 Hur är tongångarna i bygden idag då, Vedproducent?

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Vedproducent  
#696114
isteskog skrev:Hur är tongångarna i bygden idag då, Vedproducent?

Det är absolut helt lugnt. Har inte hört ett negativt ord sen sista tidningsartikeln. Yngsta tjejen på bilden och jag har haft barn tillsammans på dagis. Har varit på barnkalas hemma hos henne och varken jag eller hon har tagit upp något av detta som hände för 23 år sen. Så det får vara bra med det så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).