lör 16 jan 2021, 21:31#694578
Sitter och funderar över detta med skotarbankar och stöttor. Det är lite olika detaljer som verkar mer eller mindre genomtänkta hos de olika tillverkarna. I det första inlägget finns en utomordentlig samling bilder att detaljgranska.
En del har sortimentsdelning vid brytningen av banken, som Kronos 150 4WDH. Andra har bara radie så virket faller ner. Jag tror att det inte är så dumt om man ofta kör blandade lass.
Det är också olika lutning på den horisontella delen som går ut över hjulet. Vanligast verkar vara att luta litegrann. Andra är extrema så det bara ser dumt ut, exempel på detta är Forst und Technik Anröchte GmbH G-HTW 141. Finns det någon nackdel med helt horisontella i överkanten mot lasset? Hade kanske kunnat vara en fördel om man ska köra något annat än virke, ev lättare att bygga flak på?
Finns bankar både med och utan taggar som håller virket. De flesta har väl dock en plåtbit som sticker upp och ger en kant. Förstås är det svårare att rulla runt virket för hand, men har det någon betydelse för hur virket rullar in i gripen när man har lite kvar? Om man inte har sortimentsdelare, kan det underlätta att sortera på bankarna? Viktigaste frågan är dock om taggar håller kvar virket bättre i lutningar? En plåtkant trycker ju också in i virket till viss del, men ger mindre skador på ytan, fast det är nog ingen fara att taggarna trycker in för långt i grovt timmer?
En annan intressant detalj är på Vreten 1400 FW banken är kurvad vid botten, vid ramen fast upp mot virket. Släpper man en grip med några bitar i mitten på den banken så borde några komma åt varje sida. Kan tanken vara att den första stocken inte ska rulla från sida till sida när man kör? Jag har märkt att de första bitarna glider omkring på en rak banke, som på dem flesta vagnar, vilket kan vara lite störande. Dock är det dumt med en radie om man vill lägga några plankor i botten och till exempel köra sten eller annat på. Då blir man tvungen till att ha lämmar också. Dessutom tar det lastarea.
För att låsa stöttorna verkar det vara en genomgående skruv som standardlösning. En del har satt den under banken, längst ner på stöttan, exempel Kronos 150 4WDH. Detta gör ju att stöttan sticker ner några cm extra. Finns det inte risk att band hakar i stöttan först när man konstruerar vagnen, tycker man borde kunnat sänka banken lika mycket som stöttan sticker ner? Tittar man på exempelvis Sedlmayer RW-HS 18/21 så har de satt skruven utifrån och in mot lasset. Då får man bara skruvskallen som sticker ut och stjäl plats, men drar man in stöttan en cm så får man samma frigång innan det tar i när det lutar. Vinkeln på stöttan borde kunna minskas så att det blir samma mått som innan. Så då minskat den teoretiska lastarean bara med halva tjockleken på skallen. Visst, det är väldigt små ytor det rör sig om, men man kan sänka höjden på stöttorna någon cm, och ändå få samma lastarea, om man sätter skruven utifrån och in.
Jag tycker också att det borde vara risk att man fastnar med gripen i en utstickande skruv. Borde vara svårt att ta bort stöttorna om man har slitit på gängan med gripen. Detta talar också för att den sista konstruktionen är bättre.