Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2021

49 inlägg 44554 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695818
Tåndemåla skrev:Höglandslistan ligger högre än så så det beror på va i södras område man befinner sig.

Inte på det klenare. 580 kr för 18 cm om jag tittar på Ljungby tex. Det är lägre än här.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695819
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Värögran 700:-/m3fub (över 38cm 560(!):-/m3fub).

Värötall 595 resp 530 /m3fub.

Ovanstående är travmätt utan klassning.

Tall köper södra även som stockmätt, då är det Klass 1 985, Klass 2-3 615, Klass 4 470 per m3fub. Gäller för 36+ cm, ingen övre gräns för det priset.

700 kr där prislistan är högst ja. Men det blir ju en betydande volym som är klenare än 22 cm till mycket lägre priser.


Ja, det är svårt att få med all information, vill du ha detaljerna så kan du läsa listorna själv.

Just 18-22 tror jag inte blir så stor andel av volymen faktiskt, men eftersom du frågar så betalar det 615.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695820
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Värögran 700:-/m3fub (över 38cm 560(!):-/m3fub).

Värötall 595 resp 530 /m3fub.

Ovanstående är travmätt utan klassning.

Tall köper södra även som stockmätt, då är det Klass 1 985, Klass 2-3 615, Klass 4 470 per m3fub. Gäller för 36+ cm, ingen övre gräns för det priset.

700 kr där prislistan är högst ja. Men det blir ju en betydande volym som är klenare än 22 cm till mycket lägre priser.


Ja, det är svårt att få med all information, vill du ha detaljerna så kan du läsa listorna själv.

Just 18-22 tror jag inte blir så stor andel av volymen faktiskt, men eftersom du frågar så betalar det 615.
Nej alla detaljer kan man ju inte få med men då kan man ju skriva att priset är som högst vid 700 tex. Inte travmätt utan klassning för det stämmer inte då. En ganska stor volym hamnar normalt i 18-22 cm. Men jag kan läsa själv.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695821 Ljungby vo har inte höglandslistan utan Långasjö eller vida listan

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695826
Vedproducent skrev: Inte travmätt utan klassning för det stämmer inte då.


Jo det stämmer, för klassning är kvalitet inte dimension. Det är ingen kvalitetsklassning på travmätt.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695828
Mangan skrev:
Vedproducent skrev: Inte travmätt utan klassning för det stämmer inte då.


Jo det stämmer, för klassning är kvalitet inte dimension. Det är ingen kvalitetsklassning på travmätt.

Det är klassning på diametrarna. Finns 3 diameterklasser som påverkar priset så det är i högsta grad klassning.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695833 Med klassning avser jag kvalitetsklasser, inte om det är vrak eller övergrovt eller klent eller fel trädslag fastvolymprocenten eller något annat.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695836
Mangan skrev:Med klassning avser jag kvalitetsklasser, inte om det är vrak eller övergrovt eller klent eller fel trädslag fastvolymprocenten eller något annat.

Ja men det blir fel för är det oklassat så får du ett fast pris för leveransen. Det har du ju inte här.
Sålde sist lite oklassat leveransvirke till ett sågverk för 750 kr fub. Då var det fast pris på allt ner till 12 cm.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695837
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Med klassning avser jag kvalitetsklasser, inte om det är vrak eller övergrovt eller klent eller fel trädslag fastvolymprocenten eller något annat.

Ja men det blir fel för är det oklassat så får du ett fast pris för leveransen.


Det håller jag inte med om, avdrag för röta/vrak mm innebär inte att virket är klassat.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695849
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Med klassning avser jag kvalitetsklasser, inte om det är vrak eller övergrovt eller klent eller fel trädslag fastvolymprocenten eller något annat.

Ja men det blir fel för är det oklassat så får du ett fast pris för leveransen.


Det håller jag inte med om, avdrag för röta/vrak mm innebär inte att virket är klassat.

Det ska ju vara leveransgill stock förstås. Men jag tror du förstår skillnaden på oklassat och travmätning som prisberäknas med klassning av längd och diameter. Vi skippar mer diskussion nu.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695881 Jag menar och menade att oklassat är när man inte har någon kvalitetsklass, vilket gäller all travmätning. Har inget med dimension, röta eller vrak att göra.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695894
Mangan skrev:Jag menar och menade att oklassat är när man inte har någon kvalitetsklass, vilket gäller all travmätning. Har inget med dimension, röta eller vrak att göra.

Oklassat är när du säljer en trave och får ett fast pris för leveransgilla stockar oavsett kvalitet, längd och dimension. Tror inte du hittar en enda virkesköpare som har en annan uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695929 Aldrig hört den användingen av oklassat. Nå, nu vet du vad jag menade i alla fall. Kan du inte bidra med lite virkespriser nu?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Vedproducent  
#695956
Mangan skrev:Aldrig hört den användingen av oklassat. Nå, nu vet du vad jag menade i alla fall. Kan du inte bidra med lite virkespriser nu?

Ja nu vet jag. Ok det var konstigt för det har då i alla fall i VästSverige varit väldigt vanligt. Även flera av dom största sågverken har köpt så till och med leveransvirke. Ja men nu vet du.

Har inga dagsaktuella virkespriser mer än barrmassaved som jag får 300 plus dubbelcertifiering 20 kr plus tillägg 15 kr. Totalt 335 kr fub och eventuell efterlikvid till Södra. För ett par år sen såldes leveransvirke gran som jag skrev. Oklassat gran ner till 12 cm för 750 kr fub men efter det så har ju både priserna gått ner och upp så det säger ju inte så mycket nu.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696038 Jag har också sålt för ett pris för alla dimensioner, men ingen kallade just det oklassat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).