Skogsnyheter

Sveriges största kalhyggen - Topp 20

178 inlägg 27270 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#695357 Skogsforum har satt samman en topplista över Sveriges största kalhyggen. Det är de 20 största kalhyggena som syns i listan här nedan. Data kommer från Skogsstyrelsens öppna data och baseras på avverkningsanmälningar som sedan kompletteras med data över faktisk areal som avverkades.

Listan nedan är en del av en ny serie där vi kommer fokusera på avverkningsdata och anledningen till att vi börjar med en topplista över hyggen är att det diskuteras ganska fryntligt just nu i ämnet men vi hittade ingen information om hur det verkligen ser ut.

Här är listan:

PlatsLänKommunAvverkningsslagNoteringDatumAreal (ha)
1GÄVLEBORGS LÄNNORDANSTIGFöryngringsavverkningNormal skog2009-06-25743,8
2NORRBOTTENS LÄNGÄLLIVAREFöryngringsavverkningNormal skog2015-08-23266,2
3KRONOBERGS LÄNLJUNGBYFöryngringsavverkningNormal skog2005-06-29165,5
4VÄRMLANDS LÄNTORSBYFöryngringsavverkningNormal skog2003-09-05156,9
5JÄMTLANDS LÄNBRÄCKEFöryngringsavverkningNormal skog2019-07-31155,3
6GÄVLEBORGS LÄNLJUSDALFöryngringsavverkningNormal skog2019-08-01147,6
7NORRBOTTENS LÄNARVIDSJAURFöryngringsavverkningSvårföryngrad2002-05-30138,2
8VÄSTMANLANDS LÄNFAGERSTAFöryngringsavverkningNormal skog2015-08-23132,2
9NORRBOTTENS LÄNBODENFöryngringsavverkningNormal skog2007-08-08130,8
10NORRBOTTENS LÄNJOKKMOKKFöryngringsavverkningNormal skog2016-08-16129,1
11NORRBOTTENS LÄNGÄLLIVAREFöryngringsavverkningSvårföryngrad2007-08-08127,3
12NORRBOTTENS LÄNKIRUNAAvverkning för annat ändamålFjällnära skog2015-08-21123,8
13DALARNAS LÄNRÄTTVIKFöryngringsavverkningNormal skog2004-06-03122,4
14NORRBOTTENS LÄNPITEÅFöryngringsavverkningNormal skog2006-06-30118
15KRONOBERGS LÄNALVESTAFöryngringsavverkningNormal skog2005-01-01117,9
16KRONOBERGS LÄNLJUNGBYFöryngringsavverkningNormal skog2005-06-29116
17KRONOBERGS LÄNALVESTAFöryngringsavverkningNormal skog2006-01-01113,8
18NORRBOTTENS LÄNPAJALAFöryngringsavverkningSvårföryngrad2005-07-18111,9
19NORRBOTTENS LÄNPAJALAFöryngringsavverkningNormal skog2002-06-30106,3
20NORRBOTTENS LÄNÄLVSBYNFöryngringsavverkningNormal skog2010-09-06106,1


Som du ser så har vi tagit med data från och med 2002. Några av hyggena är alltså troligtvis inga hyggen i ordets rätta bemärkelse i dags dato. Om vi börjar överst så toppas listan av ett stort område utanför Hassela som ägs av Holmen Skog. Kanske finns det någon medlem här på Skogsforum som varit där?

Att Kronobergs län kvalar in som trea på listan har högst troligt att göra med stormen Gudrun. Men just därför kan det också vara intressant dessa objekt är med. En anmärkningsvärd del av listan fylls med avverkningar som är tvingade att avverkas för antingen storm eller skogsbrand.

Detta tycker jag är något att ha med sig i diskussionen tycker jag. Likaså är "monsterhyggen" som är taggade med "Avverkning för annat ändamål". Detta handlar om regelrätt avskogning där mark ställs om från skog till något annat. Nu är det bara en sådan post med i listan ovan men vi kommer titta närmare på detta i en annan tråd.

Så, vad är dina tankar om detta, var det som du hade trott?

Data kommer från dataset "Utförda avverkningar" som finns här: https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvserv ... nster/ftp/




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

isteskog  
#695358 De som är med från Gävleborgs län är troligen brandhyggen!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#695361 Ja, exakt så kan det vara. Det var lite därför jag lade upp tråden. Så vi kan diskutera kring dem. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Vedproducent  
#695364 Hmm skulle gått in själv på tredje plats på listan men det var 1997 så det är inte med.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

alias  
#695369 Hur definieras ETT hygge?

Måste det vara samma fastighetsägare?

Måste det vara kopplat till EN hyggesanmälan (och skall det vara en sammanhållen yta)?

Vi har ju haft diskussionen om möjligheten att hugga 0,5 ha invid ett befintligt hygge utan att skall sammanräknas som ett anmälningspliktigt hygge. Brytpunkten för när ett område slutar att vara ett hygge bör väl vara när det finns en nöjaktig föryngring säkerställd? Bör man då sammanräkna arealen på två hyggen invid varandra med något års mellanrum?

Anser för övrigt att Hässleholms Kommuns avverkning om ca 110 ha för exploateringen av Hässleholm Nord 2011-2012 bordebelysas. Det projektet lades väl i malpåse strax efter avverkningen genomfördes?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695382 Det brann 1000 hektar i Hassela 2008. Därav förstaplatsen.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695390 Detta är en bra fråga och trådstart. Tyvärr slår den helt fel.
Fullständigt meningslös lista som visar på lathet (anmäler allt på samma anmälan oftast i efterhand) tillsammans med narturiga störningar.
Brand storm och troligtvis även någon gruvetablering. Tex behövdes ingen hyggesanmälan att upparbeta efter Gudrun. Vilket garanterat ger att Södras egna skogar på två av platsens i Kronobergs län. Den tredje misstänker jag är engaholm. Kolla gärna upp vad som är en vanlig föryngringsavverkning. Det är intressant. Inte om det blåst eller brunnit. Ta tex förra året då vi inte har några större störningar.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

halvproffs  
#695392 Är det nån här på forumet som är från Hotingtrakten? Var där runt 1980 och det var ett enormt hygge där då. Sista flottningen i Hotingån gjordes då också.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

80-90  
#695394
Vedproducent skrev:Hmm skulle gått in själv på tredje plats på listan men det var 1997 så det är inte med.

Inget konstigt med det 👍jordbrukare tröskar havren när den är mogen han med !! Är ganska säker på att återväxten hos dej är säkrad 👍

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Sörlänningen  
#695395 Jag skall inte uttala mig om Norrland, ty om Norrland kan jag föga. Jag vet inte vad som uppfattas som rimligt där. Men jag kan uttala mig om Småland. Hyggen på över 100 hektar I Alvesta och Ljungby uppfattar jag som rent svineri. Måhända fanns det speciella skäl, men generellt känns det inte ok.

Jag är van att uppfattas som nästan extrem i min tro på att skogsägaren skall få göra vad de vill. Men det får ju finnas rimlighet. En hygge på 100 hektar i de trakterna tror jag de flesta uppfattar som stötande.

EDIT: Fast som nämns ovan har det säkert med Gudrun att göra. Det är en bra förklaring. Det tog fläckvis otroligt hårt i trakterna. Jag hade hyfsad tur, förlorade bara 30 procent av skogen. Många förlorade nästan allt.
Senast redigerad av Sörlänningen ons 20 jan 2021, 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695397 Kan tillägga att jag personligen ligger bakom nr 3 i listan. Den bygger på en redan föryngras yta. Jag gjorde markberedning och planterings trakt direktiv på detta hygget. Och detta hygget hade varit ca 70 ha större om det bara funnits plantor. Men nu hade vi bara 150-175 000 plantor till detta hygget

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695398
Sörlänningen skrev:Jag skall inte uttala mig om Norrland, ty om Norrland kan jag föga. Jag vet inte vad som uppfattas som rimligt där. Men jag kan uttala mig om Småland. Hyggen på över 100 hektar I Alvesta och Ljungby uppfattar jag som rent svineri. Måhända fanns det speciella skäl, men generellt känns det inte ok.

Jag är van att uppfattas som nästan extrem i min tro på att skogsägaren skall få göra vad de vill. Men det får ju finnas rimlighet. En hygge på 100 hektar i de trakterna tror jag de flesta uppfattar som stötande.


Skogen blåste ner! Ingen tog upp ett enda hygge mer än att det blåste i snitt ner 6000 träd varje sekund under tio timmars tid!

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Sörlänningen  
#695399
Tåndemåla skrev:
Sörlänningen skrev:Jag skall inte uttala mig om Norrland, ty om Norrland kan jag föga. Jag vet inte vad som uppfattas som rimligt där. Men jag kan uttala mig om Småland. Hyggen på över 100 hektar I Alvesta och Ljungby uppfattar jag som rent svineri. Måhända fanns det speciella skäl, men generellt känns det inte ok.

Jag är van att uppfattas som nästan extrem i min tro på att skogsägaren skall få göra vad de vill. Men det får ju finnas rimlighet. En hygge på 100 hektar i de trakterna tror jag de flesta uppfattar som stötande.


Skogen blåste ner! Ingen tog upp ett enda hygge mer än att det blåste i snitt ner 6000 träd varje sekund under tio timmars tid!


Jag förstår nu. Har redigerat ovan. Tack för info. Jag tänkte helt enkelt inte på det. Jag har också skog i Småland (nära Alvesta, kan vi säga) och jag vet hur det såg ut efter Gudrun.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Sörlänningen  
#695401 Men här är en fråga till er som kan mer: hur värderas storlek på hygen anmälan? När får man i Småland avslag direkt av storleksskäl? Får man alls det? Hur är det på andra håll?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Vedproducent  
#695403
Sörlänningen skrev:Men här är en fråga till er som kan mer: hur värderas storlek på hygen anmälan? När får man i Småland avslag direkt av storleksskäl? Får man alls det? Hur är det på andra håll?

Nej inte så länge du följer ransoneringsreglerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).