Motorsåg och handhållet

Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

35 inlägg 12648 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638138
alias skrev:
axwell skrev:
Hema skrev:Men det är väl inte något nytt att bruka kroken som trampjärn?


Näe, men är det så kroken används i kombination med trampjärn. :roll:


Det var inte så jag tolkade Mange. Tänkte att man använder en krok i var hand och fäster dem i trädstammen för att få större kraft att anbringa mot trampjärnet (egna vikten + den kraft med vilken armar och ben försöker trycka trädstam och brytjärn åt olika håll).

MVH
Alias


Räcker inte vikten till så sätt i kok(arna) i stammen o hjälp till med varenda muskel i hela kroppen.
Stående på järnet förståss...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

Nyholm  
#694997 Gillade idén med Ropsikoukku, men tyckte att det skulle passa bättre med ett eget verktyg än att ha den inbyggd i kroken. Tillverkade den här på bilden ikväll.
Blir intressant att se hur den fungerar om jag hittar några lämpliga träd att prova på imorgon.
Har tänkt använda den som komplement till kilar om t.ex. trädet lutar åt fel håll och man behöver lite extra kraft.
Skruven är en så kallad "Jack Screw".

Användarvisningsbild

Re: Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

svampbob  
#695004 Går det att göra en film jobbigare än denna?


Användarvisningsbild

Re: Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

Nyholm  
#695012 Den zinkfärgade skruven till höger på bilden är alltså vad jag började ifrån. Stoppmuttrorna är ju överflödiga till detta projekt.

Användarvisningsbild

Re: Ropsikoukku - Lyftkrok och domkraft för trädfällning

Nyholm  
#695160 Testade skruvdomkraften eller vad man ska kalla den. Tyckte att den fungerade riktigt bra. Det löns att vara noggrann så man får rätt läng på det man sågar ur så man inte behöver skruva så mycket.
Sågade ur på även några mindre björkar som lutade bakåt och satte dit domkraften och spände och sågade ur för fällriktningen. Fick den rätt effektivt att luta åt rätt håll. Har man kilar och får det att lyckas med det är det snabbare, men detta tyckte jag vara en säkrare och effektivare metod.
Tror man skall inte ha en mindre nyckel än 19mm om man ska få nycklarna att hålla och knappast ska man köpa den billigaste nyckeln heller. Väljer man finare gängor är det säkert bättre. Bulten är 5/8 och UNF gängor.
Hade tänkt använda av ett gammalt säkerhetsbälte som ett snabbklipp att sätta fast i huggarbältet men tyckte att det passade bra i mitt huggarbälte som det är. (bild)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).