Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 21816 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

processor till en liten gård

Karl-magnus  
#694017 Jag undrar ifall det är värt att skaffa en traktorprocessor på våran gård på 10-hektar skog. Isåfall vilken? Vi tänker också att göra olika jobb till våran byggd. Vi har just nu en valtra Valmet 6200 med en mohedavagn. Vi har ett område på våran mark som ska omgående gallras ca 3-4hektar. Ska man kanske hyra en traktorprocessor istället. Är det värt att skaffa en traktorprocessor på traktorn eller på huggarvagnen? Skriv gärna pris skillnader mellan de olika processorna.
Tack på förhand!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694022 Under 500 m3 gallring om året så skulle jag inte ens fundera på det. Men det gäller ju också att ha tid att köra igenom 500 kubik. Där brister det för många maskinköpande tidsoptimister.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vardon  
#694023 Gallra 3-4 hektar, lej in en h8 säger jag som nu är inne på 3e processorn. Möjligen skota ut själv när ni nu har saker.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

frågande och vetande  
#694024 Skulle vilja säga en Niab. Har själv en niab 5-15B kör ingenting med den då jag har andra saker att köra med. Priset för en niab 5-15B idag vet jag inte läget om, gissningsvis runt 215´. Men en mer allround maskin som inte kostar skjortan är nog svårt att hitta för en skogsägare. Den gör sitt bästa jobb i andra/tredje gallring, men klarar att ta hand om slutavverkningsträd. Kan ha en wire på ca 25 m och vinschen är stark nog för att välta en mindre traktor. Fördelen är att man får virket i högar men också hur enkelt byggd den är, kort sagt mindre lull lull mindre som kan krångla helt enkelt. Fler dagar i skogen man hugger istället för att ligga i maskinhallen och meka, något jag värdesätter.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694032 Den där gallringen är säkert inte mer akut än att den får ta några år. 40-50 kubik är ungefär ett hektar gallring. Det klarar ni lätt med motorsåg på några helger och det är ett lagom årligt uttag på en sån fastighet.
Vill ni nödvändigtvis krångla så köp en gammal Vimek som det knappt finns delar till eller hellre en svart Niab.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694044 Samtidigt är det ganska konstigt att många här avråder folk att köpa skogsrelaterad utrustning som dom vill ha, men ingen har synpunkter om dom köper en ny bil för samma pengar.

Värdet på den nya bilen sjunker som en sten. Men en begagnad processor eller skogsvagn kan du ha nästan hur länge som helst och sälja för typ samma pengar som du köpte den för om du skulle ångra dig.

Jag anser att man ska köpa dom saker man vill ha så snart som möjligt om man på nåt sätt kan finansiera det, för livet är alldeles för kort för att gå och önska sig saker.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694045 Men trådskaparen frågade om det var värt att köpa och då lär man ju svara att det är det inte. Köper man grejer bara för att det är kul då behöver man inte fråga på ett forum. Då är det bara att shoppa loss så länge byxorna håller.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Erre  
#694135
frågande och vetande skrev:Skulle vilja säga en Niab. Har själv en niab 5-15B kör ingenting med den då jag har andra saker att köra med. Priset för en niab 5-15B idag vet jag inte läget om, gissningsvis runt 215´. Men en mer allround maskin som inte kostar skjortan är nog svårt att hitta för en skogsägare. Den gör sitt bästa jobb i andra/tredje gallring, men klarar att ta hand om slutavverkningsträd. Kan ha en wire på ca 25 m och vinschen är stark nog för att välta en mindre traktor. Fördelen är att man får virket i högar men också hur enkelt byggd den är, kort sagt mindre lull lull mindre som kan krångla helt enkelt. Fler dagar i skogen man hugger istället för att ligga i maskinhallen och meka, något jag värdesätter.

Helt enig med detta. Niab är väldigt universal. Klarar klent och grovt. Och kostar inte så mycket jämfört med Hypro.
Finns pengar och viljan att göra själv så varför inte en processor.
Folk köper konstigare grejer för mer pengar.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#694145 Många av ekonomiexperterna här är tydligen av den sorten, där kontot tar slut varje månad. Man måste räkna in mervärdet vid slutavverkningen. Mindre vägar, körskador. stormskador, gymkortskostnader mm. Mitt processorköp för 12 år sedan var den bästa investering jag gjort och då räknar jag ändå in min första bil, som jag köpte för 1200 och sålde efter två månader för 1600.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

550  
#694148
Skogsola skrev:Men trådskaparen frågade om det var värt att köpa och då lär man ju svara att det är det inte. Köper man grejer bara för att det är kul då behöver man inte fråga på ett forum. Då är det bara att shoppa loss så länge byxorna håller.


Precis. Har man bara körning på 10 ha så är den traktorn alldeles för stor. Så bäst att sälja den och köra med vajerkran 🤣

Det är väl fritt fram för folk att köpa vad man vill. Även om det i andras ögon är "vansinne". Går förstås ha maskiner ändå om man gillar det. Med så små marker ska det helst till en del jobb hos andra så man kan få lite inkomster. Alternativt så gallrar man igenom under ett par år och säljer processorn igen om inte det finns något behov. Andrahandsmarknaden på dessa maskiner verkar vara bra, för säljarna i varje fall 😉

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Höglandserik  
#694188 4 ha är alldeles för lite för att försvara en processor. En rättvis kalkyl är en där du ställer upp hur mycket snabbare du blir med processorn och räknar på vad den ökningen kostar dig per timme. För att processorn ska betala sig behöver du mycket kubik att fördela kostnaderna på, dvs äga den länge eller köra alla lediga helger hos dina grannar. Och visst, köpa, gallra och sen sälja processorn ger kanske ingen större värdeminskning. Men all tid du måste lägga på att köpa och sälja en maskin är tid du kunde lagt på gallringen, plus att det är en risk att du förlorar pengar om maskinen går sönder. Du har är också en inkörningstid på maskinen innan du behärskar den.

Nej, tyvärr är det rätt dålig ekonomi i såna här maskiner. Hade du haft 3-4 ha om året och räknat med att göra allt själv (~160 ha skog) då hade jag sagt köp.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694212 Är man inte bang för lite arbete är en processor helt onödig investering, självklart går det något snabbare betydligt mindre kroppsligt arbete men någon ekonomisk vinst gör du inte.
Men har du kanske någon defekt i arm, ben eller rygg eller något svag kroppskonstitution kan en processor lindra arbetet och i så fall förståelig investering, inte annars.
Gallrade själv i över 30 år manuellt innan jag billigt kom över en processor, underlättar framförallt när man har knä och höftproblem men satsad investering får nog ändock gå på nöjeskontot.
Lite off är att jag efter 5 års användning lyckades sälja den med 15 tkr i vinst.
Mest ekonomiskt är att hyra in en skördare till gallringen för att sedan själv transportera ut virket.
Betydligt bättre lönearbeta den tiden det tar att gallra i stället för att springa runt en processor.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Camaro1969  
#694214
0470 skrev:Samtidigt är det ganska konstigt att många här avråder folk att köpa skogsrelaterad utrustning som dom vill ha, men ingen har synpunkter om dom köper en ny bil för samma pengar.

Värdet på den nya bilen sjunker som en sten. Men en begagnad processor eller skogsvagn kan du ha nästan hur länge som helst och sälja för typ samma pengar som du köpte den för om du skulle ångra dig.

Jag anser att man ska köpa dom saker man vill ha så snart som möjligt om man på nåt sätt kan finansiera det, för livet är alldeles för kort för att gå och önska sig saker.


håller helt med dig

MEN
är det inte så att det är härligt att gå och drömma om saker?
när man väl har skaffat dem är det inte lika roligt.. så är det för mig iaf... man ska ha saker att drömma om

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

svampbob  
#694234
Karl-magnus skrev:Jag undrar ifall det är värt att skaffa en traktorprocessor på våran gård på 10-hektar skog. Isåfall vilken? Vi tänker också att göra olika jobb till våran byggd. Vi har just nu en valtra Valmet 6200 med en mohedavagn. Vi har ett område på våran mark som ska omgående gallras ca 3-4hektar. Ska man kanske hyra en traktorprocessor istället. Är det värt att skaffa en traktorprocessor på traktorn eller på huggarvagnen? Skriv gärna pris skillnader mellan de olika processorna.
Tack på förhand!


Lyssna inte på alla pessimistkonsulterna här. Har du råd och tycker att det verkar roligt köp en processor. Kan du också köra för andra i bygden så tror jag inte att det blir någon förlustaffär och du lär dig även något nytt.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694240 Har man råd och tycker det är kul så visst kan man köpa sig en rallybil eller en segelbåt.
Är själv lite sugen på en P25. Men det ska tryckas igenom bortåt 2000 m3 innan man når "break even" och investeringen blir lönsam. Behovet finns med cirka 45 hektar akut gallringsbehov men knappast tiden. Vedproducent kör visst 500 m3 på året med sin och då liknar det något. Själv så har jag bättre ekonomi med att hålla skotaren igång och dona med motorsåg under stilleståndstider.
Så må jag vara en dötråkig ekonom. Men jag lever på skogen och får dessutom någon peng över till någon annan rolig leksak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).