frågande och vetande skrev:Skulle vilja säga en Niab. Har själv en niab 5-15B kör ingenting med den då jag har andra saker att köra med. Priset för en niab 5-15B idag vet jag inte läget om, gissningsvis runt 215´. Men en mer allround maskin som inte kostar skjortan är nog svårt att hitta för en skogsägare. Den gör sitt bästa jobb i andra/tredje gallring, men klarar att ta hand om slutavverkningsträd. Kan ha en wire på ca 25 m och vinschen är stark nog för att välta en mindre traktor. Fördelen är att man får virket i högar men också hur enkelt byggd den är, kort sagt mindre lull lull mindre som kan krångla helt enkelt. Fler dagar i skogen man hugger istället för att ligga i maskinhallen och meka, något jag värdesätter.
Skogsola skrev:Men trådskaparen frågade om det var värt att köpa och då lär man ju svara att det är det inte. Köper man grejer bara för att det är kul då behöver man inte fråga på ett forum. Då är det bara att shoppa loss så länge byxorna håller.
0470 skrev:Samtidigt är det ganska konstigt att många här avråder folk att köpa skogsrelaterad utrustning som dom vill ha, men ingen har synpunkter om dom köper en ny bil för samma pengar.
Värdet på den nya bilen sjunker som en sten. Men en begagnad processor eller skogsvagn kan du ha nästan hur länge som helst och sälja för typ samma pengar som du köpte den för om du skulle ångra dig.
Jag anser att man ska köpa dom saker man vill ha så snart som möjligt om man på nåt sätt kan finansiera det, för livet är alldeles för kort för att gå och önska sig saker.
Karl-magnus skrev:Jag undrar ifall det är värt att skaffa en traktorprocessor på våran gård på 10-hektar skog. Isåfall vilken? Vi tänker också att göra olika jobb till våran byggd. Vi har just nu en valtra Valmet 6200 med en mohedavagn. Vi har ett område på våran mark som ska omgående gallras ca 3-4hektar. Ska man kanske hyra en traktorprocessor istället. Är det värt att skaffa en traktorprocessor på traktorn eller på huggarvagnen? Skriv gärna pris skillnader mellan de olika processorna.
Tack på förhand!