Bioenergi

Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

26 inlägg 12993 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Torbjörn Johnsen  
#693910 Med tanke på dagens miserabelt dåliga massavedspriser kan det ju vara intressant att se på alternativ användning av klenvirke från skogen. Går det att hitta mer lönsamma alternativ? Och går det i så fall att göra det i en skala som fungerar för en skogsägare?

Att sälja massaved som bränsleved till värmeverk är inget alternativ idag då marknaden är översköljd av billigt barkborrevirke. Några medlemmar, bl a @isteskog har nämnt kolning som en förädlingsmöjlighet och det är ju ett intressant alternativ för den händige. Att göra om klent virke till grillkol vilket det ju finns en marknad för. Men vad skulle man kunna göra för att skala upp sin "förädling"?

Det finns gamla tekniker för att omvadla träets beståndsdelar till andra former. Som t ex att producera gengas (finns flera trådar på Skogsforum, bl a Gengas).

Förutsättningslöst så går det att förädla träråvara till:
-värme
-el
-biokol
-gas
-ev kemiska produkter som tjära, terpentin...

Värme
Att göra värme är ju den enklaste lösningen men den är svår att sälja om man inte är beredd ett bygga ett litet närvärmenät eller försörja något större byggnadskomplex med energi. Idag eldar ju dessutom allt färre husägare sina hus med ved även på landsbygden. Det innebär att man behöver göra något annat än värme primärt, men vad?

El
Det går ju teoretiskt att producera el från ved även i liten skala. T ex genom att driva en motor med gengas och låta den generera el m h a en generator. Eller att göra en ångmaskin som driver generator med en turbin. Problemet är att man får en massa restvärme som man inte kan nyttja eller få betalt för?

Biokol
Biokol är en allt intressantare produkt. I sin enklaste form kan den säljas som grillkol. Men det finns även anda marknader för detta material. framför allt som jordförbättring men kanske även som kolsänka. Vem vet, det kanske snart går att få betalt för den långsiktiga kollagringen som man uppnår med biokol? 1000 kr kostar det att släppa ut ett ton CO2 och det skulle man teoretiskt sett kunna ta betalt för att långsiktigt binda ett ton också? Nu börjar det lukta affär!

Gas
Att producera gengas är relativt enkelt men det kanske inte är så lätt att lagra och hitta en marknad där den kan säljas? Frågan är om det går att producera någon typ av renare biogas från träråvara i liten skala? Storskaliga försök finns men går det att skala ner?

Kemikalier

Biprodukten tjära borde ju vara användbar? Och går det t ex att göra metanol eller etanol från trä i liten skala?

Idealet vore ju om man skulle kunna kombinera flera av ovanstående i någon form av småskalig förädling? Bygga en anläggning som levererar el, tar till vara restvärmen och genererar biokol som kan säljas?

Internationellt finns tillverkare som erbjuder produktionsanläggningar för biokol. På nätet finns många exempel på hemmabyggen i den allra minsta skalan till utrustning för kontinuerlig omvandling av 0,5-1 m3 trä till biokol per timme (4000-8000 m3 virke per år vid heltidsdrift).

Huruvida marknaden för biokol till trädgårds- och odlingsbehov kan svälja mer produktion vet jag inte men den dagen man kan sälja kolsänkan i biokolet så kan man ju i princip återsprida den i sin egen skog men ändå få betalt😎

Vad tror ni om det här resonemanget? Hur skulle man kunna bygga upp en egen eller i alla fall småskalig (tillsammans med andra) förädling av träråvara till t ex biokol?



   TS
Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Sture Andersson  
#693911 Ja detta är mycket intressant ,som skogsägare han man ju tillgång till energi i nästan obegränsat, men ingen vill ju betala för det ,det känns ju som det är el som vore det naturliga ,men problemet är ju värkningsgraden ,man hoppas ju på att nån ska få till nått bra som passar småskaligt .Tyskarna håller ju på en del vet jag ,men det jag sett hittills har ju både dålig verkningsgrad och är dyrt. Det optimala vore ju en by som byggde ett värmeverk och värmde husen med all värme som blir över .Problemet blir på sommaren ,vad göra med värmen ,kanske värma berget under byn ,vet en som värmer sin jordvärme omvänt på sommaren .

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

r93  
#693915 Efter lite snabb googling på biokol så verkar det som att det framställs främst av ”avfall” allt från rent trä till tång..... gissningsvis så är ”råvaran” till biokol nästintill gratis.

Grillkol gör jag varje år dock i minimal skala, men det är säljbart, dock så ska man inte använda barr som grillkol påstår dom som vet.

Björk går fint, men al ger bäst smak!

Användarvisningsbild

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

BloM 230  
#693917 Intressant. Många bäckar små gör en stor å heter det väl men kanske omvänt i det här fallet...
Hur skulle det vara att ersätta soja och fiskmjöl med skog inom fiskodling?
Här en artikel om ett projekt att producera fiskfoder från skogen. https://www.ri.se/sv/press/snart-kan-pr ... -fiskfoder
Skogsbiomassa och grot nämns i artikeln, vet inte om det är lönsamt med massaved då.

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

r93  
#693921 Intressant!
Men som sagt så står det ju restprodukter, så själva massaveden lär det nog inte vara.

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693946 Under kriget producerades kreatursfoder från ved. Om det var delar av överskottet som kom ut som stärkelse eller om man spjälkade cellulosa till stärkelse minns jag inte.

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Sture Andersson  
#694038 Nått som jag funderat på om jag varit ung i dag är att bygga växthus och värma med den egna skogen ,har förstått att kostnaden för att värma växthusen är en stor kostnad för dom som odlar och säljer grönsaker .Det ligger ju i tiden i dag med grösaker.

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Sture Andersson  
#694041 https://pub.epsilon.slu.se/12740/7/nils ... 151102.pdf

Hitta lite här om det.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

H-E  
#694064 Intressant att det pågår en debatt om att skogen inte kommer att räcka till för framtida behov. Och här diskuteras vad vi ska ha skogen till då man inte för betalt för varan. Nånting är 🙃

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

r93  
#694108 Nä, man hör ofta att "skogen är framtiden" men frågan är vems framtid?
Lite snabb googling visar att det försvinner 1000 skogsägare per år, så det blir färre och färre i rask takt.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Sne4  
#694429 Om man vill in på området biokol så ligger det ju verkligen kvar i backen flera hundra år - så potential finns det. Barkborreträd finns det gott om likaså...

För egen del så hade jag gärna sett en variant på flisugn som modiferats till att producera biokol.
-Någon som har koll på någon variant som redan finns?
(småskaligt alltså)

Att slänga barborreträden i en liggmila blir ju inget vidare utbyte tyvärr - i förhållande till bästa tekniken - men kan ju vara en trevlig höstsysselsättning.

-Någon som är sugen på att sätta upp en förmedlingstjänst för företag som vill betala för att gräva ner biokol som kolsänka?
-C:a 1 ton kan jag ordna med nedgrävning av.

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694870
Sne4 skrev:Om man vill in på området biokol så ligger det ju verkligen kvar i backen flera hundra år - så potential finns det. Barkborreträd finns det gott om likaså...

För egen del så hade jag gärna sett en variant på flisugn som modiferats till att producera biokol.
-Någon som har koll på någon variant som redan finns?
(småskaligt alltså)

Att slänga barborreträden i en liggmila blir ju inget vidare utbyte tyvärr - i förhållande till bästa tekniken - men kan ju vara en trevlig höstsysselsättning.

-Någon som är sugen på att sätta upp en förmedlingstjänst för företag som vill betala för att gräva ner biokol som kolsänka?
-C:a 1 ton kan jag ordna med nedgrävning av.


Skånefrö som satsar hårt på biokol kör sin panna på avrens och säljer värmen till fjärrvärmenätet. Det du söker efter heter pyrolyspanna.

Problemet med de trakterna i Sverige där det går att köpa billigt virke är att det knappast finns några köpare av värme....

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

norrskog  
#694985 Jag har varit inne på det här med att tanka bile bilen med ved . Problemet är att då behövs det en svindyr elbil. Men växthus värme och el skulle kunna funka. Driva lampor och värma jorden plantorna står i även på vintern skulle kunna vara lönande. Kan man på nått vis sen leda ut röken till någon damm för att odla alger till djurfoder eller röta så har man på nått vis tillbaka slanten man satsat. Behöver dock inte enbart vara grönsaker. Snabbväxande träd som kan växa året om som liten planta skulle få enorma försprång

Avatar Fallback

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

r93  
#694991 Hur ska du göra el av ved?
Finns det några pannor för det?

Småskaligt menar jag.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig produktion av biokol, el, gas & värme?

Torbjörn Johnsen  
#695000 Jag har sett nån experimentmodell ftån Österrike eller Tyskland men vet inte om något finns på marknaden. Tekniken för att generera el öven i litfn skala finns ju (sterlingmotor, gengas mm) men det är väl mer en fråga om vad det kostar att bygga ihop?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).