Föryngring

Markberedning vildsvin

23 inlägg 4302 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

Elmhult  
#692854
Zixten skrev:Järnspett och göra 20 cm djupa hål som man häller ner majskorn i??
Ev med hjälp av en ihålig snökäpp för att lättare få ner fröna i botten??

Alternativt en batteridriven borrmaskin med ett grovt borr?? Kan detta funka?
Är det för djupt med 20 cm?

Har hört en ide om att man spettar ett hål under en stubbe och häller ner majskorn i hålet, och då när grisen kommer så bryts stubben upp i jakten på det goda.
Kan ingen här testa om det verkligen funkar?? Kanske får börja med lite mindre stubbar...


Jag testade med att plantera potatis. Plantorna växte och det blev potatis. Men grisarna var inte jättesugna på att gräva. Rådjuren åt upp blasten istället

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberedning vildsvin

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692855
Elmhult skrev:Köp två grisar istället och hägna med eltråd. Bygg ett skjul för dom. Det gjorde vi för många år sedan. Växte många gånger över förväntan där sedan. Funderar själv på att göra det på ett ställe. Vildsvin brukar inte böka i marken där man har åtlar. De plockar bara majsen från ytan. Eller fånga ett par vildsvin 😎 Säkert förbjudet såklart. 🌳


Hur funkar det med vildsvin i området, lämnar dom tamgrisarna i fred? Eller kommer dom att bråka med varandra? Eller kanske att en galt kommer in och betäcker suggorna bland tamgrisarna??

Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

nilsszzon  
#692874 järnspett kan jag intyga funkar finfint, aldrig provat med plantborr men med spett blir det bra bökat och minsta möjliga insats.

Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

A.falck  
#692937 Gör en majsbomb.

Jäs majs i en tunna med vatten och öl eller jäst.
Låt stå varmt tills det luktar apa.

Grisarna älskar det 😀

Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

nilsszzon  
#692947
A.falck skrev:Gör en majsbomb.

Jäs majs i en tunna med vatten och öl eller jäst.
Låt stå varmt tills det luktar apa.

Grisarna älskar det 😀



du måste ändå ha ner det i backen, som ngn skrivit här innan så gör inte grisarna mer jobb än nädvändigt för att få tag i krubbet

Användarvisningsbild

Re: Markberedning vildsvin

Knagge  
#692956 Järnspett är mycket bättre än planteringsborr .
Lätt att få djupa hål utan ansträngning .
Har man sedan en oljekanna och fylla i majs med så kan det bli en smidig och effektiv föryngringsmetod .

Detta måste jag testa till våren .

På skogsforum får man nya idéer hela tiden . 👍 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

A.falck  
#692957 Ja självklart är det så 👍
Det är ju antingen billig markberedning men slitsam eller dyr och smidig.

Bara å ta fram spaden 😀 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Markberedning vildsvin

nilsszzon  
#692992 ska man få till det riktigt fint tror jag man ska spetta en gång , låta nöffarna göra sitt .... sen dit och spetta ett steg djupare i samma bök och låta de komma en gång till sen bör du ha en bra krater du krafsa lite runt när du ska plantera

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).