Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 212091 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

alias  
#692632
Mangan skrev:Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.


Vad är det som är sämre på HVA:s krokar?

Är det annorlunda vinklar på spetsarna jmf stödytan på handtagsbågen?

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nyborg  
#692636
alias skrev:
Mangan skrev:Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.


Vad är det som är sämre på HVA:s krokar?

Är det annorlunda vinklar på spetsarna jmf stödytan på handtagsbågen?

MVH
Alias

Nån skillnad är det. Tappar mycket lättare med Huskvarnas krok, även nyfilad. Har tyvärr tappat den! så jag kan inte jämföra. /Johan

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nyborg  
#692638
Nyborg skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.


Vad är det som är sämre på HVA:s krokar?

Är det annorlunda vinklar på spetsarna jmf stödytan på handtagsbågen?

MVH
Alias

Nån skillnad är det. Tappar mycket lättare med Huskvarnas krok, även nyfilad. Har tyvärr tappat den! så jag kan inte jämföra. /Johan

Samma med Huskvarnas sax. Den går åt fel håll. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JörgenO  
#758663 Länge sedan aktivitet i den här tråden.
Har varit ute o fällt lite större björkar idag och reflekterade kring mitt bälte som jag byggt från goda råd i denna tråd.
Brytjärnet använder jag nog bara till att slå in kilar med.
Jag brukade ha en liten Fiskars yxa i den tomma hållaren, den ligger ute i skogen o väntar på att bli återupptäckt men den är lättare o mindre vägen än brytjärnet så om jag skall göra nån ändring så blir det nog att ta bort det sistnämnda.
Måttbandet använder jag sällan så det är frågan om det också kan tas bort.
Första förband har jag i bröstfickan o filar är i kombidunken.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#758674 Innan jag börjat slå på kilen brukar jag sätta slagbrytjärnet i fällskäret och sen ställa mig på det. Ganska ofta räcker det för att få omkull trädet. Ett sätt att spara energi.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).