Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

418 inlägg 220361 visningar 62 följer Svara, dela mm...   

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

alias  
Mangan skrev:Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.

Vad är det som är sämre på HVA:s krokar?

Är det annorlunda vinklar på spetsarna jmf stödytan på handtagsbågen?

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Nyborg  
alias skrev:
Mangan skrev:Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.

MVH
Alias

Nån skillnad är det. Tappar mycket lättare med Huskvarnas krok, även nyfilad. Har tyvärr tappat den! så jag kan inte jämföra. /Johan

Användarvisningsbild

Nyborg  
Nyborg skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Nån skillnad är det. Tappar mycket lättare med Huskvarnas krok, även nyfilad. Har tyvärr tappat den! så jag kan inte jämföra. /Johan

Samma med Huskvarnas sax. Den går åt fel håll. 😀

Användarvisningsbild

JörgenO  
#758663 Länge sedan aktivitet i den här tråden.
Har varit ute o fällt lite större björkar idag och reflekterade kring mitt bälte som jag byggt från goda råd i denna tråd.
Brytjärnet använder jag nog bara till att slå in kilar med.
Jag brukade ha en liten Fiskars yxa i den tomma hållaren, den ligger ute i skogen o väntar på att bli återupptäckt men den är lättare o mindre vägen än brytjärnet så om jag skall göra nån ändring så blir det nog att ta bort det sistnämnda.
Måttbandet använder jag sällan så det är frågan om det också kan tas bort.
Första förband har jag i bröstfickan o filar är i kombidunken.

Robertberg  
#758674 Innan jag börjat slå på kilen brukar jag sätta slagbrytjärnet i fällskäret och sen ställa mig på det. Ganska ofta räcker det för att få omkull trädet. Ett sätt att spara energi.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#859689 Dom gamla krokarna är bättre! Iofs lätt att åtgärda den nya så det blir bra....Två gamla till höger.

Tralsmo  
#859697 Nu hör väl inte ja till normal manuellhuggaren här på forumet.
Kan allafall inte låta bli å presentera min kombo med axelremsväska.

Det blir bara vindfällen å baggaträ som manuellhuggs för min del å knäna är slut så de blir nog inte mycket gjort framgent.

Allafall bara måttband i bältet.
Resten på hjulingen.
Saxen, kroken å fälljärnet är mest med för syns skull å för att de får rum.

Det ja hugger är oftast för grovt å vända för hand å blir de nåt okvistat så gör ja de me skotaren.

De långa fälljärnet hittade ja mot en stor gran på en fastighet ja köpte för ett antal år sen.
De har ja aldrig användt.

Användarvisningsbild

Williamm  
#860599 Här är vad jag kör.

Brukar vilja ha tre stora kilar, en mindre och en dubbel. Krok, kombinyckel, måttband, och ett sätta att få med yxa eller handslägga även om jag oftast lämnar den vid stubben när jag kvistar.
1730828794_20241105_164938.jpg

Sprayburkshållaren får jag se hur det funkar..

Ent  
#860621 Jag kör två-tre kilar i fodral på vänster sida, massavedsax i fodral där även måttbandet är fäst till höger och så en plastklubba i ett hammarhank på höger skinka. Allt uppburet av Husqvarnas gamla breda bälte. Första förband i någon ficka.

Allt annat såsom dunk, bryt/vändjärn, timmersax, verktygsväska med reservkedjor, saxdomkraft med plankbit som underlag, vattenflaska, vinschband i olika längder, lyftstropp, vinschblock, startkablar och ett eller två extra bilbatterier till vinschen samt en hopfällbar arméspade med tillhörande snöblad färdas i lådorna på hjulingen. Men så har jag taskiga knän så jag vill bära på minsta möjliga, man får lyfta tillräckligt ändå.
Senast redigerad av Ent ons 06 nov 2024, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#860632 Kan det här vara ett gammalt EIA Sandvik måttband?Eller gammalt qvarna?Made in Sweden på baksidan.Satt gul klisterlapp på som nu är borta.Hittade bild på google.EIA var det!

Användarvisningsbild

Williamm  
Odalbonden skrev:Kan det här vara ett gammalt EIA Sandvik måttband?Eller gammalt qvarna?Made in Sweden på baksidan.Satt gul klisterlapp på som nu är borta.Hittade bild på google.EIA var det!

Jag tyckte det ser ut som ett brandat Spencer. Stihl har också orange spencer. Oregon vinröda, bacho svarta osv.
Dem jag har står det Specer ltd england på. Men det kanse är ett EIA från början eller att EIA patent tillverkade dem?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Williamm skrev:
Odalbonden skrev:Kan det här vara ett gammalt EIA Sandvik måttband?Eller gammalt qvarna?Made in Sweden på baksidan.Satt gul klisterlapp på som nu är borta.Hittade bild på google.EIA var det!

Jag tyckte det ser ut som ett brandat Spencer. Stihl har också orange spencer. Oregon vinröda, bacho svarta osv.
Dem jag har står det Specer ltd england på. Men det kanse är ett EIA från början eller att EIA patent tillverkade dem?
Enligt bilden från Google på ett gammalt EIA så är det utan tvekan ett sånt 👍Där ser man den gul/svarta klisterlappen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860991 Less is more. 😀 Förstagallring behövs inte mycket.

1731068696_1000006458.jpg

Första förband i ficka, fil vid traktorn. Skulle kunna ta bort hållareni mitten, men har inte orkat. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).