Bara on/off eller pwm styrning på nåt vis.
Moheda har dubbla slid EX38, vad har andra?
ss0803 skrev:Fritt ur minnet använde Vreten Hydrocontrol EX38 som kranventil och MV99 som driftventil. Vi hade en diskussion kring det, då EX38 borde vara bättre lämpad även till driften för att få till hydraulisk diffbroms (EX38 har flow sharing).
Kronos hade också olika ventilpaket, Parker alt Danfoss som kranventil och Hydrocontrol EX38 som driftventil, dels för hydraulisk diffbroms dels för att köra högre tryck (300 bar) till navdriften.
ss0803 skrev:FTG, Kesla och Kronos har alla en ännu mer genomtänkt driftstyrning med Valtra-koppling som tillval. Det innebär i samtliga fall att traktorns hastighet avläses och att oljeflödet till driften anpassas (så länge pumpkapaciteten räcker till) så att vagnen följer hastigheten på traktorn.
550 skrev:Är hydraulisk diffbroms "normalt" för vagnsdrift? Har man en knapp i hytten för det, eller är det en tröghet i systemet som ger diffbromsen?
550 skrev:Angående olika tryck, kan man köra med samma pump och begränsa trycket till det ena ventilpaketet?
550 skrev:Om man inte är sugen på att köpa en Valtra, finns det några andra traktorer som stöds av dessa mer avancerade system? Har man en propventil till vagnsdriften så borde det väl gå att kalibrera den mot hur fort en (eller flera) växlar på traktorn går?
ss0803 skrev:Hur det blir i ett rundpumpningssystem vet jag inte säkert, då måste nog oljan till paketet med lägre tryck gå via överströmningsventil. Det är inte bra för verkningsgraden då det bygger värme om tryckskillnaden är stor.
550 skrev:Helst hade man velat styra hydrauliken till vagnsdriften så att hjulen på utsidan går så mycket fortare som krävs. Fast då krävs någon form av givare för vinkeln mellan vagn och traktor.
550 skrev:Brukar ni frikoppla vagnsdriften när ni svänger skarpt, måste gräva rätt bra som på skotare.
Joooell skrev:På Mowikärran ja köpte i höstas finns lite olika sätt att styra driften:
#Har man ny traktor kan man koppla in kärran via canbus me 4 kablar nånstans,då styrs start stopp och hastighet själv tror ja...
#På en halvny traktor kan man koppla in en analog växelgivare, lite osäker på hur de funkar men den borde ju känna av riktning då iallafall..
#Man kan köpa en dosa med fram/back samt nåt slags vred för hastighetsreglering.
#Man kan styra fram/back via tumvippan på elspaken och välja hastighet i displayen.