Föryngring

Alternativa Föryngrings Metoder.

27 inlägg 3627 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativa Föryngrings Metoder.

Mosstorpet  
#691615 Hur föryngrar ni era bestånd ?
Alternativa metoder ?
Som skogsägare sitter man mitt emellan Skogsindustin och Miljö Rörelsen. Hur man än gör så gör man fel känns det som. Man blir mer eller mindre idiot förklarad , vi förstår inget om naturvård. Men är det inte så , även som skogsbrukare har man ett stort naturvårdsintresse ?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Mellberg  
#691636 Nästan alltid med plantering av ett lämpligt trädslag, viket normalt är gran eller tall. Markberedning i någon form. :D

Mindre hyggen kan man avvakta med något år om marken lämpar sig för naturlig föryngring och då stödplantera vid behov. 😎

På de flesta föryngringsytorna får man lövuppslag, här kan även björk komma ifråga som huvudstammar. :surp:

Stor naturhänsyn tas idag i samband med en föryngringsavverkning. Miljörörelsens nidbild av vårt klimatsmarta sätt att bruka skog skall du ta med en nypa salt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691641 Nu har vi haft många trådar med samma budskap.
Väljer dock att svara här då varken uffepuffe eller wr med svans sitter i tråden.

Det finns inget som säger att ett huggesfritt skogsbruk eller blädnings skogsbruk gör att vi får ett för skogsägaren eller naturen ett bättre skogsbruk.
Det ända som nu gör att Sverige klarar sina mål är att vi hittar våra värde kärnor. (Naturvård) att vi kan bruka skogar med höga naturvärden Antingen genom hygge eller att vi här kan plocka ut det som ger pengar.
Har själv 2020 sett 140 årig skog bli värdelös då vi inte har en diskussion.
3 ha på hygges anmälan stod ingenting

Detta gör skogs Sverige som en sittning duck

Vi hade kunnat säga att vi har hittat detta och detta och vi tar denna hänsynen så med lite extra info kan 2,4 ha huggas men inte tre. Alternativet är noll ha.

Jag upplever att Skogs Sverige yta bra hänsyn men vi ger inte förutsättningar för dvs att göra ett bra jobb vilket ger förbud istället för samråd.
Detta är mina tankar från en som måste se båda sidor.
Men jag har ännu inte mött någon som blädar sin skog och som lämnar naturhänsyn. Vilket sker på samtliga hyggen!
Senast redigerad av Tåndemåla sön 03 jan 2021, 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

isteskog  
#691645 Sista meningen fattade jag inte, Tändemåla?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691649
isteskog skrev:Sista meningen fattade jag inte, Tändemåla?

De som blädar lämnar aldrig/sällan naturvård. De hugger det som ger mest när de hugger!

Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

isteskog  
#691656 Ok! Möter du ofta blädade bestånd?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691658 Nä det gör jag nog inte. Men de gånger som jag möter dessa kan de normalt inte se värdet i att behålla en tall som är 250 år.
Då är det enklare med hygges bruk. Då hänsynen blir mer konkret.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Mellberg  
#691660 Blädning har vi ju fått lära oss, leder normalt till ett fullskiktat granbestånd. Att bläda en blandskog leder alltså till förlust av biologisk mångfald.

Det som idag kallas blädning eller hyggesfritt skogsbruk är nästan alltid någon form av upprepade höggallringar. Man avverkar alltså de största träden hela tiden. Med tiden tar de stora träden slut och vi har skapat en restskog med mycket låg årlig tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691674 Vet inte om det är så alternativt men finns det frötall att lämna så lämnar jag frötallar. Även på ren granmark som ska granplanteras så kan det få komma någon självsådd tall för älgmat och för variation, Dessutom är de fina att se på.
Hyggesfrimupparna skryter med att de behöver minsann inte plantera. Nehej? Sen då?

Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691675 Det mest alternativa jag har för mig är att hugga en smal remsa cirka 20-25 meter, lämna några fröträd och rota lite i marken med grävmaskin. När föryngringen börjar komma efter något år så hugger jag en remsa till.

Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

isteskog  
#691681 Luck eller kanthuggning kallas det. Är väl bara en sorts avverkning med fördröjning. Blädningsbara skogar ser man sällan, däremot väldigt oskötta skogar stöter man på ibland!

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Mosstorpet  
#691688 Beror ju på hur våra förfäder bedrivit skogsbruket , vilka förutsättningar vi har.
Jag har praktiserat avverkning i 2 steg. Plocka bort granen först och sedan timmerställning utav tall o hoppas på föryngring innan tallarna plockas bort. Har fungerat bra på våra marker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

isteskog  
#691690 Mosstorpet! Får du mest gran och björk som föryngring när du gör så?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Mellberg  
#691694
Mosstorpet skrev:Beror ju på hur våra förfäder bedrivit skogsbruket , vilka förutsättningar vi har.
Jag har praktiserat avverkning i 2 steg. Plocka bort granen först och sedan timmerställning utav tall o hoppas på föryngring innan tallarna plockas bort. Har fungerat bra på våra marker.


Du tillämpar alltså självföryngring under en högskärm. Är det frostkänsligt, verkar väldigt flackt enligt bilden. Tycker att det redan finns en del granföryngring.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Föryngrings Metoder.

Mosstorpet  
#691715 Nja , hoppas på tall. Ja det är väldigt låglänt och frostkännsligt. Granarna blir väldigt satta , hade frostnätter i Juni 2020. Höglandet 🙄.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).