Skotare

Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

9 inlägg 2840 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

Simon Nelson  
#691412 Hej
I full gång med utkörning nu.. Något som fått mig att fundera är när man kör och ger han gas så ryker det ganska mycket svart. Känns som att någon ställt på pumpen, den har alltid rykt vid gaspådrag i våra ägor (sen 2013) men nu när jag monterade led ramper framåt blir det nästan irriterande..

Ska man ge sig på att ställa in pumpen? Luftfilter är okej.
Dock vet jag inte tur spridarna mår..
Olja bytt med jämna mellanrum så service är skött

Min känsla säger att någon velat ha lite mer kraft och då ställt upp pumpen lite(endast spekulationer från mig) men jag anser att man skulle ställa in den för att få en billigare bränslekostnad.

Vad anser ni?

Eller ska man släcka ljuset när man kör ut 😂

Tack på förhand



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

Bibliofilus  
#691440 Vill minnas från när man pluggade till maskinförare så var favoriten den gamla Valmet 838:an. Så liten motor att de ställt på insprutningspumpen på max för att den skulle orka med, blårykte jämt och kallstartade utan problem efter en helg med -25 grader..

Avatar Fallback

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

ÅsaNisse  
#691497 Är det svartrök så får motorn mer än vad som förbränns och det är slöseri. Om det sen beror på att pumpen är uppställd eller slitna spridare vet man inte. Ett bänkprov av spridare kanske är på sin plats.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

skogsjan695xl  
#691505
Bibliofilus skrev:Vill minnas från när man pluggade till maskinförare så var favoriten den gamla Valmet 838:an. Så liten motor att de ställt på insprutningspumpen på max för att den skulle orka med, blårykte jämt och kallstartade utan problem efter en helg med -25 grader..


Lite of topic, är det södra vikens 838?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

skogsjan695xl  
#691506
ÅsaNisse skrev:Är det svartrök så får motorn mer än vad som förbränns och det är slöseri. Om det sen beror på att pumpen är uppställd eller slitna spridare vet man inte. Ett bänkprov av spridare kanske är på sin plats.


Bara för att det ryker svart behöver inte det betyda att det är oförbränd diesel.
Hade en volvo 940 som rök nått jävulskt men hade i stort sett 0 i värde på utsläpp vid besiktning.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

LL Trollet  
#691568 Börja med att provtrycka spridarna.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

machonisti  
#691602 En sak jag märkte var att traktorn såg ut att ryka fruktansvärt mycket i LED - skenet.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

Bibliofilus  
#691611
skogsjan695xl skrev:
Bibliofilus skrev:Vill minnas från när man pluggade till maskinförare så var favoriten den gamla Valmet 838:an. Så liten motor att de ställt på insprutningspumpen på max för att den skulle orka med, blårykte jämt och kallstartade utan problem efter en helg med -25 grader..


Lite of topic, är det södra vikens 838?


Nej, det här var Skogsbruksgymnasiet i Ljusdal för 20år sedan!

Avatar Fallback

Re: Valmet 828 - 90 ställa bränsletrycket motor ryker

Bosse1  
#691617 Jag lämnade in toppen på renovering och översyn av spridare,svartrök, svårstartad vid kallt väder och kraftlös.
Det kraftlösa märkte man först efter renoveringen, det smyger på. Nu går det gasa på utan att skämmas :-bd
Ford 5000.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).