Skogsnyheter

1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotoper

15 inlägg 3186 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotoper

Fredrik Reuter  
#690399 Nu ska det vara definitivt klart; Skogsstyrelsen slutar att registrera så kallade nyckelbiotoper från och med 1 januari 2021. Det har varit en segdragen process som pågått över ett år men Skogsstyrelsen skriver idag att nu är det klart.

Anledningen till att det tagit tid är troligtvis att nyckelbiotoper som företeelser som aldrig varit riktigt bra och att de nu ska bytas ut mot något annat. Ett exempel kan vara att Skogsstyrelsen rättar fel i föreskrift om anmälan vid samråd.

Vad nyckelbiotoperna nu ersätts med är ett nytt arbetssätt som inte verkar ha något namn ännu. Klart är dock att Skogsstyrelsen vid t ex en avverkningsanmälan kommer att dokumentera eventuella naturvärden inom det anmälda området.

– Vi kommer att dokumentera naturvärden som har betydelse för handläggningen av ärendet utifrån de lagkrav som finns, säger Magnus Viklund, chef för tillsynsenheten på Skogsstyrelsen.


I Skogsutredningen som kom innan jul så föreslås också att Skogsstyrelsen ska sluta registrera nyckelbiotoper. Dessutom föreslås också en gallring i den databas över de nyckelbiotoper som registrerats. Skogsstyrelsen skriver att de avvaktar beslut från Regering och Riksdag i denna fråga.

Flera utredningar pågår nu internt hos Skogsstyrelsen där man ska komma fram till den bästa lösningen för framtiden. En utredning håller på att ta reda på om man kan använda geodata för att registrera naturvärden i framtiden. Tankarna går då direkt (tyvärr) till Föreslagna Värdetrakter på karta.

Mer info hos Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... rsskiftet/

Så, vad som kommer ersätta nyckelbiotoper och hur det kommer se ut får vi alltså vänta och se, vad tror du? På pappret känns det ändå som ett steg i rätt riktning då nyckelbiotop som företeelse från början skulle vara en försöksinventering, detta kan du läsa mer om i tråden Skogsstyrelsen kritisk i analys om nyckelbiotoper.

Här finns liknande info runt processen:

Skogsstyrelsen föreslås sluta med reg. av nyckelbiotoper

Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

isteskog  
#690400 Jippi!!
Men det kommer väl något annat elände i stället ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Mellberg  
#690406 Märkligt att en från början god ide, kunde spåra ur så totalt.......

Användarvisningsbild

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Älgfoderodlare  
#690411 Man kan ju alltid hoppas att det som kommer efter, inte kommer att vara värre. Jag för min del tror att det privata skogsbruket har allt att vinna på att försöka förmedla den verklighet som ändå finns där. Att mycket redan finns av det som efterfrågas o att med små förändringar / förbättringar, så kan så mycket mer skapas tot. sett inom det svenska skogsbruket via bara små förändringar i brukningssätt, åtgärder i tid samt i vilken grad. Men sen att vi också kan visa på att förändringarna gör skillnad genom dokumentation, bilder, berätta ! Detta forum kan ju bli en sån plattform för förmedling. Det vore ju rätt smart att skapa en kat. som "sticker ut" med trådar, just för den typen av dokumentation / kommunikation, till allmänhet o beslutsfattare. Bara en tanke !

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

isteskog  
#690413 Frivilliga skogens pärlor hette det. Skogsvårdsstyrelsen skulle sen ge markägarna hjälp med skötsel av dessa pärlor, sen urartade det till något helt annat ..... 🤬

Användarvisningsbild

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Josephine  
#690426 Vilka "lagkrav" finns nu, ni som vet?

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690427 Det är ju fortfarande så, oavsett vilken administration man bygger upp, att det ligger en avgrundsdjup synsättsskillnad mellan de som brukar naturen och de som lever för att hindra andra att bruka naturen.
Idégods som "re-wildering". Det finns ingen plats för människan att bruka naturen annat än som en romantisk observatör och gärna avlönad att göra så såsom offentliganställd eller som tillhörig en bidrags- eller avgiftsfinansierad organisation. De som brukar naturen drivs in absurdum av effektivitetsjakt till mekanisering/lågkostnadsjakt så att det inte heller där blir plats för några människor i naturen.
Så då står vi ju här.

Dragkampen mellan staten som för närvarande styrs av aktivister och industrin som skapar men samtidigt sätter sitt pris på vår råvara. Marginalimporten till hjälp i verktygslådan skapar prisbotten hela tiden. Betalar för kostnader, skatter, avgifter och skit på en sticka blir kvar efter deklaration och skatt.
Hela kadrar av tjänstemän sitter med sina kartor på kontor, kör bil (autotaxerar) och gör nån terrängutflykt vid fint väder. Ritar och bevakar en födkrok i form av nåt kartlager som man förvaltar väl och hoppas ingen ska ifrågasätta systemet man leker i, i grunden.

Ett slags "goda livet" i skogen som skulle kunna göra de flesta nöjda samt dessutom skapa en levande landsbygd med varierat landskap är ju om politiken kunde se till att skapa för småbönder fungerande levnads- och skattevillkor och inte bara se högpresterande, högskatteproducerande maskinindustrijobb som miniminivån för jobb och företagande. Samhället har ju byggts till ett sånt högprestations-/högskattesamhälle att det blir ju brist på goda liv. Överallt.
Och i det offentliga finns ju knappt några som skapar värde som motsvarar lönen.

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690428 Vi får väl se vad nytt i administrationsväg som värps fram.

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Bosse1  
#690437 Kriget fortsätter ned i skyttegravarna, och kom ihåg att du är "polariserande" när de stjäl din skog och du talar om det :lol:

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Tuss  
#690479 Redan befintliga nyckelbiotoper kvarstår alltså? Jag antar att gallringen kommer att ske av skogsstyrelsen på initiativ av skogsstyrelsen varför intresset att gallra kommer att vara minimalt. Tänk om de kunde gallra bort alla medarbetare som under en längre tid avsiktligt missbrukat nyckelbiotopsbegreppet istället!

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Bosse1  
#694051 Min skog och andras hyggen.

https://twitter.com/leif_oster/status/1 ... 6450383872

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Lindianerna  
#701282 Hej.
Har en nyckelbiotop på mina marker. Enbart gammal skog och inga röda arter.

Kan den nya skogsvårdslagen ändra så att man kan få ersättning för denna? Eller ska man gå ur FSE och avverka? Något har jag tänkt göra med området, då skogsstyrelsen agerande har varit helt oacceptabelt...

Användarvisningsbild

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Mellberg  
#701288
Lindianerna skrev:Hej.
Har en nyckelbiotop på mina marker. Enbart gammal skog och inga röda arter.

Kan den nya skogsvårdslagen ändra så att man kan få ersättning för denna? Eller ska man gå ur FSE och avverka? Något har jag tänkt göra med området, då skogsstyrelsen agerande har varit helt oacceptabelt...


Finns ingen ny skogsvårdslag. Hur stor är din nyckelbiotop? Vad är FSE?

Avatar Fallback

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Lindianerna  
#701291 Som du säkert förstod, så menar jag FSC....

Nej den nya SVL är ännu inte satt, men Om den går igenom, någon som vet vilka riktlinjerna blir med gamla nyckelbiotoper.

3,3ha

Användarvisningsbild

Re: 1 jan 2021 slutar Skogsstyrelsen registrera nyckelbiotop

Mellberg  
#701294 Gillar inte att behöva gissa. Varför har du registrerat dig för FSC, då sitter du riktigt fast. Lämna FSC omedelbart, då blir du fri. När detta är klart anmäler du området för avverkning, då är det upp till SS att agera. 🤔

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).