tis 29 dec 2020, 23:00#690353
Jo, som sagts innan så ändrar en avgift ingenting i hur farligt virket ligger eller framkomlighet eller något annat, i verkligheten. Det är bara någon kilometers omväg att vända och ta en annan väg om man nu har så bråttom att man inte hinner vänta på att lastbilen ska bli färdig. Står man själv och lastar av så är det lätt att flytta sig om det inte går att komma förbi. Hade detta varit problemet så hade det varit praktiskt enkelt att lösa, bara bredda vägen något så det går att komma förbi. I myndighetsvärlden så har man väl bara breddat "deras" väg så då måste man söka tillstånd ändå.
Att bygga en egen vändplan är också ett erkännande av att man tycker det är rätt att "lägga vägtull" för en verksamhet, men nöjesåkande privatbilister och alla andra ska få bruka vägen utan kostnad. En väg som är ett intrång på privatägd mark och ändå så ska ägaren vara den enda som betalar extra för sitt användande. Utöver det så får staten tillgång till ytterligare en "gratis" mötesplats som man var för snål för att bygga när vägen belades.
Framförallt är det ett miljömässigt vansinne att gräva upp producerande skogsmark med ytterst begränsad nytta för någon.
Jag förstår inte varför man inte åtminstone kan införa ett generellt undantag för de allra minst trafikerade vägarna. Man tycker uppenbarligen inte att det är så farligt eftersom det hittills har gått att få ett generellt tillstånd för ett helt läns mindre vägnät.
Fördelen med att kunna använda en allmän väg är framförallt att man slipper tänka på underhåll och snöröjning. Några nackdelar är att underhållet numera oftast är undermåligt, trafiken är störande när man lägger av virket, jobbigare att fälla träd över vägen, dikena grävs upp så att det inte går att passera med traktor utan att bygga infarter, snökäpparna får man flytta på för de sätts framför infarter, det röjs långt ut i skogen och inte bara i vägkanterna, osv...