Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.
En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag ).
En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.
fendt311 skrev:Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.
En sak som alltid varit fallet är att när pannan är varm går dessa ej att röra. Det är typ som om de expanderar lite av värmen och fastnar i konvektionsrören. Sedan kan det vara så att jag några ggr dragit så hårt att de blivit skeva och kanske fastnar enklare av den orsaken. När de fastnat så drar jag alltså med polygrip och vrider samtidigt och jag drar typ allt vad jag kan innan de lossnar (och jag tror ingen tar mig för svag ).
En annan teori är att de hakar fast i en kant på botten för när de lossar (inte alla sitter fast) så flyger de upp.
Kan du ställa primär och sekundär luft själv till pannan. Mina spiraler (turbolatorer, konvektorrör) är ljus gula. Inget svart sot eller tjära. Låter konstigt att det sker efter 3 eldningar. Jag gör ca 30 eldningar på en månad. Tror inte det beror på något i konvektor rören. Turbolatorer hänger bara löst. Rören kan ju knapast vara sömmade (vet ej). Så att det beror på det, verkar konstigt. Har du laddomat på pannan? Fiseldar du? Är veden inte torr? Har du fel förbränning?
Ståhlis skrev:fendt311 skrev:Ståhlis skrev:Ja, det blir nog att ta kontakt. Läste på lite och och metallspiralerna heter egentligen turbolatorer och de rör sig upp och ner i konvektionsrören.
Kan du ställa primär och sekundär luft själv till pannan. Mina spiraler (turbolatorer, konvektorrör) är ljus gula. Inget svart sot eller tjära. Låter konstigt att det sker efter 3 eldningar. Jag gör ca 30 eldningar på en månad. Tror inte det beror på något i konvektor rören. Turbolatorer hänger bara löst. Rören kan ju knapast vara sömmade (vet ej). Så att det beror på det, verkar konstigt. Har du laddomat på pannan? Fiseldar du? Är veden inte torr? Har du fel förbränning?
Ja, kan ställa primär-/sekundärluft, det funkar ganska bra men har märkt på senaste typ 3 månaderna att rökgastemperaturen inte riktigt når till ungefär 180 som det varit tidigare. Mera runt 130-150.
Turbolatorerna hänger löst...nja, det är millimeter-precision mot konvektionsrören så minsta beläggning så går de i. Det kan faktiskt vara det och jag får nog kolla över lite allt möjligt tror jag. Länge sedan jag kollade hålen för primärluft och dess gångar. Men askan som kommer ner när jag rycker i turbolatorerna är fint askgrå vad jag kan se. Har förresten ingen lamdasond.
fendt311 skrev:Sitter din fläkt på rökgas röret bak. Som på min? Man ska ta bort den en gång i kvartalet. Rengöra den med mjuk borste.
Nyborg skrev:De brukar inte vara så tajta, det måste vara ett litet spelrum. Blir ju inte 100% plåtrent med självsotningen. Men går de lätt när pannan är nysotad så tror jag att det ändå blir lite hårdare beläggning i rören. Vad har du för slags ved?
fendt311 skrev:Hade också diom (skitpanna) panna i huset tidigare. Ren vedpanna (ub 25v?). Flytta in pannan och en av gammla 500L acc tanken i verkstan. Det var för ca 1,5 år sedan. Jag bytte panna i huset. Kör nu med baxi solo inova 30kw. Har inga problem med den. Har 1500L acc tank nu. Eldar 1-2 gånger per dag. Beroende på kyla ute. Värmer 250kvm (spånlåda) hus. Nu har jag installerat allt själv. Efter egna uträkningar om skiftning i acc tank. Hur jag tycker det ska vara kopplat. Blir otroligt lite aska. Går mycket mindre ved. 13m murad skorsten. Om du vill kan jag hämta irtermometer (fluke) från verkstan. Titta på vad jag har för rökgastemperatur?