lör 19 dec 2020, 15:45#687910
Det finns olika variationer på kovars utförande och spolportas form som nämnts. De ger olika prestation/egenskaper/karraktär i motorn.
Flödets gång genom spolportar ä av samma betydelse.
Om det är runt hål o vevhus eller urtaget för spolportar är en annan sak som har betydelse.
Tar du ett vevhus med runt hål och kolvportad kolv kommer inte gaserna upp över kolven på alls eller på rätt sätt med kjolad kolv.
Tvärt om funkar dock.
Jag kollade lite sprängskisser och ser 2054/2055. Vill minnas det var både kolvportat och inte men kan ha fel.
Minns det var nåt olikt med de här 2054/2055 men kommer nu inte ihåg vad det var..
Båda ska ha 46mm kolv enligt verkstadshandboken jag kollade nyss.. Vill minnas jag haft 45mm kolv i nån 2055 här men kommer inte ihåg riktigt.
Ang kåporna så fanns nog både 2054 och 2055 med en hel och en tvådelad beroende på tillverknings år.
Det var nånting med infästningen som skiljer så man inte kunde byta.
Ang cylinder så var det nog ingen Husqvarna som hade samma insug som 2054/2055 så cylindern passar nog inte helt lätt från nåt annat.
Vi får vänta på de "duktiga kungarnas" redogörelse i detta helt enkelt.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto