Föryngring

Plantera i Al bestånd?

4 inlägg 1970 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera i Al bestånd?

forest.  
#686338 Är det någon som har provat att plantera gran i rent al bestånd som gallrats?
Tanken var att sättta gran så att när grå alen ska huggas bort (50 år ?? så finns det att gran bestånd som ersättare.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera i Al bestånd?

halvproffs  
#686361 Är det inte ett fuktigt/blött område där alen växer? Isf kommer granen ändå.
60 år är för lång tid för gråal tror jag. Den brukar torka och dö.

Avatar Fallback

Re: Plantera i Al bestånd?

forest.  
#686364
halvproffs skrev:Är det inte ett fuktigt/blött område där alen växer? Isf kommer granen ändå.
60 år är för lång tid för gråal tror jag. Den brukar torka och dö.

Är sandig mark mot en å, ännu inte kommit någon gran så kommer nog inget om man inte får fram ny jord är mycket gräs hallon vegitation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera i Al bestånd?

Valteshon  
#693184
forest. skrev:Är det någon som har provat att plantera gran i rent al bestånd som gallrats?
Tanken var att sättta gran så att när grå alen ska huggas bort (50 år ?? så finns det att gran bestånd som ersättare.


Har några mindre gran-gråal-bestånd och det har funkat utmärkt. Har aldrig behövt plantera; naturligt gran-uppslag som sticker iväg så fort alen glesas ut, men plantor torde ge liknande utfall. De trivs bra ihop, även vid samma höjd. Alen binder kväve --> "gödslar" åt granen. (något att väga in i beräkningen beträffande al-timrets, förvisso dystra, lönsamhetskalkyl)

Det skulle kunna gå mycket fortare än 50 år. Har ett 25-årigt - tidigt utglesat - med diametrar >20 cm (bonitet: 6-7). Al-rötan kan slå till långt före 50-årsdagen.

Tidig och hård röjning (viltet skippar alen) höjer alens diametertillväxt avsevärt, samtidigt som granen gynnas av det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).