Skotare

Boggielåda Ösa 250

12 inlägg 4111 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boggielåda Ösa 250

Daniel78  
#685362 Hej
Min boggielåda har lossnat från från ramen bak alla skruvar har gått av. Men jag undrar vad som är grundorsaken till att alla bultar mellan boggielagring och ramen gått av. Nu har jag plockat bort boggielagringen finns det något sätt som jag kan kontrollera om den är utslitet på när man har den lös?
Stickaxeln för drivningen gick också av när boggilådan lossnade. Är det bara alftaprodukter som gäller när det gäller reservdelar eller finns det andra alternativ förutom alla skrotar.
Tacksam för svar 😀
Mvh Daniel



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

AKKAMAAN  
#685371 Vilket tillverknings nummer har din maskin? Det var gjuten kedjehjulsboggi till och med maskin #37490, och kugghjulsboggie from #3750...

Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

Daniel78  
#685373 Jag har 3763 och det är kugghjulboggie på min maskin

   TS
Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

AKKAMAAN  
#685436
Daniel78 skrev:Hej
Min boggielåda har lossnat från från ramen bak alla skruvar har gått av. Men jag undrar vad som är grundorsaken till att alla bultar mellan boggielagring och ramen gått av.

Det börjar alltid med att skruvar lossar lite. Sen sköter glappning om resten. Skruvarna blir utmattade 1 skruv går av sedan blir det en ganska snabb snöbollseffekt. Förebygg genom att kontrolldra med momentnyckel. Men skruvar töjs med tiden och tappar styrka så det gör att man måste byta skruvar till nya om man vill förebygga ras.... Så länge skruvar är åtdragna med rätt moment så håller de i princip maskinen ut. Det är när man fortsätter köra med "löst dragna skruvar" som man hamnar i en återvändsgränd...


Nu har jag plockat bort boggielagringen finns det något sätt som jag kan kontrollera om den är utslitet på när man har den lös?
Jag skulle hissa maskinen under ramen så boggina blir hängande med hjulen några cm ovanför betongolvet eller annat stumt underlag. Sedan bryta/lyft med ett spett under ena hjulet samtidigt som någonhar ett finger i boggilagringsglipan. Då känner man lätt ett glapp som annars inte är synligt. Fingermetoden funkar på många andra lagringar också, såsom ledtappar på kranarmar och midjor...
Stickaxeln för drivningen gick också av när boggilådan lossnade. Är det bara alftaprodukter som gäller när det gäller reservdelar eller finns det andra alternativ förutom alla skrotar.

En begagnad stickaxel ur en skrotad maskin är nog det mest ekonomiska. En ny axel som reservdel kanske inte ens finns...Ring runt och hör...

Användarvisningsbild

Re: Boggielåda Ösa 250

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685458 Och byt skruvarna på den andra boggilådan också!

Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

Daniel78  
#685493 Jag kommer byta skruvarna på andra sidan också bara jag kommer ut ur skogen där jag har maskin nu.
Men finns det något bra sätt att kontrollera boggilagring (svängkrans)när man har den lös?

Mvh Daniel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Boggielåda Ösa 250

MF förare  
#685494 Om det är riktigt glapp borde du känna de när du har de löst. Hade hjälp av en mekaniker en gång i tiden å för mig han hade de på golvet stående å påstod att de kändes när man lyfte i inner ringen. Sen vred vi ytterringen 180° när vi återmontera för å ändra slit ytan. Var dock på gremo skotare vi gjorde det på men borde funka på 250 med. Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

Daniel78  
#686002 Min lagring verkar inte vara glapp, jag har brutit och känt på den samt mätt med idikatorklocka och glappet är minimalt. Men är det någon som har någon översättning av reservdelsnumren som finns i reservdelskatalogen från Ösa tex detaljer (5) 2807110, (14) 2818117 som är rullager. Vad är det för lager modeller?

Mvh Daniel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Boggielåda Ösa 250

Sören12  
#686824 Jag skulle sträcka kedjan i boggielådan fram men det var sista justeringen på lådan så den måste nog bytas.
Är det någon som vet beteckning och längd på kedjan som sitter i boggielådan ?

Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687305 Är en std entumsdubbelkedja men är du säker på att du inte har glapp i bussningarna i spännhjulen?
Om dom är nednötta så blir han för lång
Sorry minns inte antal länk

Användarvisningsbild

Re: Boggielåda Ösa 250

Sören12  
#688413 Går det att byta bussningarna i spännhjulen utan att ta lös boggielådan från ramen ?
Såg i min dokumentation från köpet av traktorn att det var bara 800 timmar driftstid på den andra boggielådan sedan kedjebyte,lager och bussningar.
Jag planerar att göra likadant på den som behöver fixas till.

Avatar Fallback

Re: Boggielåda Ösa 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688482 Nä han ska ut en bit och sen ska förstås trumpeterna bort

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar