Traktorer och processorer

Gallringspelle Mark 2

33 inlägg 10423 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringspelle Mark 2

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685107 Någon som kommer ihåg Gallringspelle? En liten lunningskälke med vinsch. Tycker att det var en smart grej som inte riktigt slog igenom. Det var visst bara en gubbe som byggde dem själv.
Konceptet borde gå att utveckla. Man ersätter banken med en upp-och nervänd grip så har man en klämbankslunnare. Namnet Gallringspelle kanske inte var helt relevant. Den borde heta t.ex Vindfälls-Ville. Eller Frötalls-Kurt. Eller kanske Torrgrans-Torkel. 😀



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

isteskog  
#685110 En sådan är man ägare till! 😀

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

simon.91  
#685121 Barkborre Börje!

Tycker om konceptet, men har ingen.

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

80-90  
#685142
isteskog skrev:En sådan är man ägare till! 😀

Har du radiostyrd Pelle ??

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

isteskog  
#685160 Nej! Var det en sådan på bilden?

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685162 Bilden har jag bara snott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Kallkällene  
#685189 Granngubben köpte denna i slutet av 80 talet nån gång när jag var liten pojk, men han använde den väldigt sällan, han tyckte inte om den så den blev ståendes, jag fick med den när jag köpte kranvagnen av honom för några år sedan, jag har nu i min tur sålt den till en kompis som målade upp den å använder den till lite ved.

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

molnia  
#685286 Hur mkt river det i backen av medlarna om man kör den släpande i marken?
För en liten traktor som mf35 lär bli lätt i nosen med en sådär full med virke

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

isteskog  
#685294 Jag brukar ha den någon dm ovanför backen om jag har riktigt tunga stockar på. Risken med en Mf 35 är ju att du får ha den på backen och då river den ju upp spår. Du får lasta mindre eller vänta tills det tjälar på, Molnia!

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685344 Gunnar Seleskog hette upphovsmannen. Gubben till mor brukade hjälpa honom att skruva ihop dem. En vinter för ca 25-30år sedan fick vi låna urprototypen som hade bytts in mot en ny, vi lunnade ut all den vinterns vedhuggning på svällis med gubbens Boxer.

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685346
isteskog skrev:Jag brukar ha den någon dm ovanför backen om jag har riktigt tunga stockar på. Risken med en Mf 35 är ju att du får ha den på backen och då river den ju upp spår. Du får lasta mindre eller vänta tills det tjälar på, Molnia!


Har för mig att det gick att komplettera dem med en hjulaxel för barmarkskörning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685348
bengt.a skrev:Gunnar Seleskog hette upphovsmannen. Gubben till mor brukade hjälpa honom att skruva ihop dem. En vinter för ca 25-30år sedan fick vi låna urprototypen som hade bytts in mot en ny, vi lunnade ut all den vinterns vedhuggning på svällis med gubbens Boxer.


Historiens vingslag! Som ofta på forumet så dyker det upp någon som har varit med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685353
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Jag brukar ha den någon dm ovanför backen om jag har riktigt tunga stockar på. Risken med en Mf 35 är ju att du får ha den på backen och då river den ju upp spår. Du får lasta mindre eller vänta tills det tjälar på, Molnia!


Har för mig att det gick att komplettera dem med en hjulaxel för barmarkskörning.

Det nämnde gubben, skulle vara smidigt. Typ få mitten av lasset över något så bakänden lyfte, och trä axeln under och björna fast.

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

isteskog  
#685357
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Jag brukar ha den någon dm ovanför backen om jag har riktigt tunga stockar på. Risken med en Mf 35 är ju att du får ha den på backen och då river den ju upp spår. Du får lasta mindre eller vänta tills det tjälar på, Molnia!


Har för mig att det gick att komplettera dem med en hjulaxel för barmarkskörning.

Japp! Kom ihåg det nu när du nämnde det . Kör med den ibland på sommarföre.

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Kallkällene  
#685460 Nu blev ja lite nostalgisk, ångrar mig plötsligt att ja sålde min i sommar, får nog leta rätt på en igen, nån som har en ståendes så skicka ett pm, ”bättre att ha än att önska sig”

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).