Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35050 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#631867
LasseHenrysson skrev:Hej
Har en fråga ang EHC- boxarna. Det Finns rester av ett gult kopplingsschema på mina boxa men inte läsbart. Finns det någon som har detta schema? Antar att det visar inkoppling mellan spakarna och boxen.

Har det här, Monsun-Tisons bok "Avståndsmanövrering" från mitten av 1980-talet med alla de till bokens tryckdatum tillgängliga spakreglage. Minispakarna finns inte med för de kom vid en senare tidpunkt.

$matches[2]


Sedan undrar jag vilken signal spaken ( minispak) skickat till boxen?

Spaken för sin spänning från IPS boxen. Beroende på 12V eller 24V utförande den spänningen är 5V DC resp 8V DC

1584411269_ips_specs.jpg

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#631873 Tack för svar.
Om jag förstår det rätt så är insignalen till korten en variabel strömsignal vid en spänning av 8V ( 24V utförande )? Hur denna genereras i spaken är av underordnad betydelse för EHC korten??
Mvh Lasse

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#631946
LasseHenrysson skrev:Tack för svar.
Om jag förstår det rätt så är insignalen till korten en variabel strömsignal vid en spänning av 8V ( 24V utförande )?

Om vi skall vara helt korrekta så är det en variabel "spännings-signal" 0-8 Volt som går från spak till styrkorten i IPS boxen.
Hur denna genereras i spaken är av underordnad betydelse för EHC korten??

Ja det är korrekt, det är av underordnad betydelse.
Monsuns egna minispakar hade beröringsfria "givare" för spakposition. Har för mig att det var en permanentmagnet som fördes in och ut i en liten spole. Sen var det massor med elektronik som anpassade detta till att passa IPS boxens förutsättningar. En av anledningarna till att man valde "magnet och spole"-tekniken var att man var trött på alla problem med smuts och slitage som kom med mekanisk beröring i trådlindade variabla motstånd. Huruvida man använder den kostsamma tekniken i dag (spak-enheten är fylld med kretskort) vet jag inte. Men jag har en nybliven bekant, ingenjör på Parker (fd monsun) i Chicago som jag kan fråga. Han jobbade på Monsun i Borås när detta begav sig på 1980-talet. Man ersatte ju IPS systemet på 1990-talet med IQan (klurigt namn, IQ står väl för intelligens och Qan står för CAN-bus kommunikation) och i det systemet används inte "8V"-signalen ut från spaken utan det går via CAN-bus. Det är säkert också precisions-potentiometrar internt i spaken för spakposition. Precisionspotentiometrar är det som används i alla (vad jag känner till) elektriska joy-stick reglage idag, med eller utan CAN-bus. Japanska Sakae-minispaken var en vanlig ersättare för Monsun-spakarna IPS system redan på 1990-talet då den var betydligt billigare.

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#684600 Hej @AKKAMAN, var ett tag sedan nu. Har en ny utmaning som nu skett på maskinen så jag återvände till all information du gett tidigare för guidning.
Mitt problem är nu följande att katastrofbromsen ligger i hela tiden då jag skall köra fram/bak.
Har identifierat att felet ligger i att relä R17a inte slår till.
Jag har bytt mina reläer till nya med led indikering och manuell testknapp så att det är tydligt om tillkoppling sker i alla kritiska funktioner.
Om jag trycker in testknappen på relät R17a så att det slår till, led indikatorn lyser, så kör maskinen som den ska. Om jag inte trycker in testknappen manuellt så slår inte relät till, led indikatorn lyser inte och maskinen går att flytta sakta men bromesn ligger på.
Jag tittade igenom vår gamla dialog och fan följande kommentar från dig;

Kolla om det klickar i R17a när du startar dieselmotorn.
Om inte tjuvjorda 41B enligt bilderna nedan
Klickar det vid tjuvjordning uppe på centralkortet så kan du tjuvjorda anslutningen på matartrycksgivare, om det klickar då så är givaren felande. Om det inte klickar vid givaren så är det ledningsbrott nånstans på kabel 41B. Om inte kan få R17a att klicka alls så prova växla relä med ett som du vet fungerer, t ex för belysningsrampen. Om det fortfarande inte går att få reläet att klicka så är det nåt anslutningsfel/lödning på baksidan av kretskortet för R17a och CK4 kontakten.

[url]#559297[/url]
Jag har genomfört ovan, jag kopplade bort kabel 41b från vakt matartryck och kopplade den direkt till jord. Det gav ingen skillnad då R17a fortfarande inte slog till. Jag har ohm mätt kabel 41b mellan CK4 och vakt matartyck och den ger 0 i utslag så kabels ska vara hel.
Har även ohm mätt kretsen på centralkortet mellan där kabel 41b går in via CK4 och lödpunkten för R17a (kretsen på kretskortet). Även den här kretsen visar 0 så bör vara hel.
Vad påverkar R17a?
Hur fungerar katastrofbromsen?
Något förslag på vad det kan vara för fel?

En ytterliggare fråga, hur fungerar vakt matartryck?
Om jag tolkat det rätt så är kretsen i vakten bruten så länge ett visst tryck inte är uppnått. Nås ett visst tryck sluts kretsen i vakten och strömen från 41b går till jord. Är det korrekt? Vilket tryck ska uppnås?
Tacksam för hjälp än en gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684681 Matartryck nånting 18 bar vakten bryter om trycket blir för lågt,minns inte riktigt men ca 8 bar
Vakten sänder in en minus om tryck är ok

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#684706
Leer skrev:Har identifierat att felet ligger i att relä R17a inte slår till.

har denna analys som visar hur det är byggt

1607277766_elschema_pp-bromsknapp_3_laegen_.jpg
1607277766_elschema_pp-bromslamapan_blinkande_eller_fast_sken_.jpg



Jag har bytt mina reläer till nya med led indikering och manuell testknapp så att det är tydligt om tillkoppling sker i alla kritiska funktioner.

Är inte bekant med dessa relän med testknapp. Kan du länka till dessa?

Om jag trycker in testknappen på relät R17a så att det slår till, led indikatorn lyser, så kör maskinen som den ska. Om jag inte trycker in testknappen manuellt så slår inte relät till, led indikatorn lyser inte och maskinen går att flytta sakta men bromesn ligger på.

R17a reläspole jordas av matartrycksvakten när man uppnått rätt matartryck, så jag antar arr din testknapp fungerar som tjyv-jord då?
Den en av R17a kontakterna bryter jorden till R20 reläspole och P-bromslampan slutar blinka när vi då har matartryck. (R20 är reläets spole aktiveras när något är galet på maskinen, dvs vakter och givare.)
P-broms kan sedan friläggas när man uppnått rätt matartryck via kör automatiken eller separat med P-bromsknappen. Det är den andra R17a kontakten som släpper fram ström till elventilen så att bromsarna kan släppas med med hydraultryck. Det sitter fjäderbrickor inuti p-bromscylindrarna (gäller kardanbromsarna) och det är fjäderverkan som ansätter skivbromsarna

Jag tittade igenom vår gamla dialog och fan följande kommentar från dig;

Kolla om det klickar i R17a när du startar dieselmotorn.
Om inte tjuvjorda 41B enligt bilderna nedan
Klickar det vid tjuvjordning uppe på centralkortet så kan du tjuvjorda anslutningen på matartrycksgivare, om det klickar då så är givaren felande. Om det inte klickar vid givaren så är det ledningsbrott nånstans på kabel 41B. Om inte kan få R17a att klicka alls så prova växla relä med ett som du vet fungerer, t ex för belysningsrampen. Om det fortfarande inte går att få reläet att klicka så är det nåt anslutningsfel/lödning på baksidan av kretskortet för R17a och CK4 kontakten.

OK

Jag har genomfört ovan, jag kopplade bort kabel 41b från vakt matartryck och kopplade den direkt till jord. Det gav ingen skillnad då R17a fortfarande inte slog till. Jag har ohm mätt kabel 41b mellan CK4 och vakt matartyck och den ger 0 i utslag så kabels ska vara hel.
Har även ohm mätt kretsen på centralkortet mellan där kabel 41b går in via CK4 och lödpunkten för R17a (kretsen på kretskortet). Även den här kretsen visar 0 så bör vara hel.

Då verkar det vara reläet R17a som är felande


Vad påverkar R17a?

R17a har bara en funktion, att hålla kolla på matartrycket genom att reläspolen jordas via matartrycksgivaren
Hur fungerar katastrofbromsen?

Som jag skrev ovan så ansätts den av fjäderverkan och lossas av hydraultrycket (ca 8 bar) från arbetshydrauliken.

Något förslag på vad det kan vara för fel?

Uppenbart att inte R17a aktiveras. Omkretsen är hel mellan kretskortet CK och matartrycksgivaren så måste det vara avbrott på kretskortet. Kolla alla lödningar.Det är vanligt att de bryts upp. I så fall smält lödpunkterne som håller reläsockeln så att det blir intakta. R17a's magnetspole kan vara felande men det är inte troligt om reläet är nytt. Ta i alla fall bort reläet och anslut +24 volt samt jord till reläspolekontakterna för att se om det växlar. Om reläet växlar och du har ström fram till reläsockeln stift till spolen såmåste det vara ledningsfel på spolens minussida på kkretskortet dvs t ex brusten lödpunkt.

En ytterliggare fråga, hur fungerar vakt matartryck?

Det är en fjäderbelastad kontakt och hydraultrycket måste övervinna fjäderkraften. Tryckvakten är ställd på 8 bar men matartrycket som sådant ska vara 17 bar.
Om jag tolkat det rätt så är kretsen i vakten bruten så länge ett visst tryck inte är uppnått. Nås ett visst tryck sluts kretsen i vakten och strömen från 41b går till jord. Är det korrekt?

Korrekt!
Vilket tryck ska uppnås?

8 bar


MVH
Per A

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#684713 Tack!
Får kolla enligt ovan.
P-bromsknapp 9, vet du om det är en on-off-on eller en off-on-on?

Gällande relän så var det en elektriker som hjälpte mig till en ersättare som heter Releco C7-A20X DC24V
https://releco.de/en/Relays-QRC/C7-A2x.pdf
1607287420_7fa8ea0b-c430-409d-b394-d162d56c8093.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#684762
Leer skrev:P-bromsknapp 9, vet du om det är en on-off-on eller en off-on-on?


Jag kan inte säga exakt men den fungerar som off-on-on. Observera att den har två separata matnings-ingångar på pol 3 och 7. Utgång 1 leder ingenstans och utgång 5 kan få matning från både 3 och 7. Det skulle kunna skapas med en on-on-on brytare som byglas mellan 3 och "x" samt byglas mellan 7 och "y"
1607295202_bromsknapp_3_laegen.jpg

Gällande relän så var det en elektriker som hjälpte mig till en ersättare som heter Releco C7-A20X DC24V
https://releco.de/en/Relays-QRC/C7-A2x.pdf
$matches[2]


Jajaja
Nu känner jag igen typen... Hade några sån "back in the day" i min 250-undervisningslåda....
Tänk vad mycket lättare livet skulle ha varit för alla 250-ägare om dessa relän suttit i från tillverkningen....
Tack för bilden, har sparat den och länken för framtiden...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).