Skogsnyheter

Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

14 inlägg 4876 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Fredrik Reuter  
#683912 8 miljoner kubikmeter granskog dödades under 2020 av granbarkborrens i Sverige, detta enligt ny statistik från SLU som beställts av Skogsstyrelsen. Detta motsvarar knappt 10% av den nuvarande årliga avverkningen i Sverige.

Angreppen av barkborre blir ett allt större problem och skadorna från angreppen ökar nu mot föregående år. Sedan torksommaren 2018 (då allt verkar ha börjat) så har granbarkborren dödat drygt 18 miljoner kubikmeter.

Som du kan se i diagrammet här nedan är angreppen sedan den torra sommaren 2018 något vi knappt skådat tidigare. Än värre så verkar inte angreppen mattas av. Vi kan alltså bara just nu hoppas att angreppen av barkborre avtar nästa år, 2021.

Diagram över barkborreangrepp mellan 2005 - 2020. Observera att delar av år mellan 2009 och 2018 är antagande volymer.


Sök och Plock fungerar inte?
Något man slås av i rapporten är att drygt 70% av den angripna granskogen fortfarande finns kvar i skogen. Det är alltså bara knappt 30% som avverkats och forslats ur skogen. Detta kan vittna om att metoden Sök & Plock som förordas av skogsnäringen, kanske inte fungerar?

Tyvärr kan det också visa på att vi fortsatt kommer få leva med stora angrepp av barkborren även under 2021.

Trenden är annars att angreppen flyttar norrut och har en slagsida åt den östra sidan av vårt land. Svealand hade skador i paritet med Götaland under 2020 och båda landsdelarna har sina skador centrerade till sina östra delar.

Beståndskanter är utsatta
Något som rapporten tar upp och som är viktigt att både veta och diskutera är det faktum att drygt hälften av alla angrepp på granskog sker i beståndskanter. En anledning till detta kan vara att gran som trädslag är ett sekundärträd som varken gillar sol, vind eller öppna ytor. Även om den står kvar (inte faller för vinden) så kan den då bli stressad och därmed också begärlig för granbarkborren.

Här kan du läsa hela rapporten: https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... g-2020.pdf




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Mellberg  
#683927 Så trist att läsa de man redan visste på 1970-talet, angripen skog skall avverkas inte de redan döda träden, ingen brådska med dem. Klarälvsdalen i Värmland var väl det första området där grandöden spred sig.

Senare gick samhället via skogsvårdsstyrelsen in och borrefällor sattes ut. Detta fick effekt och angreppen klingade av.

Skogsstyrelsen gör inte längre sitt jobb för att skydda skogen så den inte dör i förtid. I reservaten får skadeinsekter härja fritt utan åtgärder och då inte minst granbarkborren.

Bara att konstatera att 1993 år skogsvårdslag inte blev helt lyckad. =))

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

skogshare  
#683928
Fredrik Reuter skrev: 8 miljoner kubikmeter granskog dödades under 2020 av granbarkborrens i Sverige, detta enligt ny statistik från SLU som beställts av Skogsstyrelsen. Detta motsvarar knappt 1% av den nuvarande årliga avverkningen i Sverige.


2019 var bruttoavverkningen enligt SKS 93,4 milj. m3sk och nettoavverkningen 73,1 milj. m3fub. varför 8 milj m3 är 8 %.
alternativt 11 % i stället för 1 %. Skrämmande ! När kommer ett effektivt motmotmedel ?

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Fredrik Reuter  
#683929 Helt rätt Skogshare, fel av mig. Även om det vore bra om jag hade rätt... 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

skogshare  
#683930
Mellberg skrev:Så trist att läsa de man redan visste på 1970-talet, angripen skog skall avverkas inte de redan döda träden, ingen brådska med dem. Klarälvsdalen i Värmland var väl det första området där grandöden spred sig.

Senare gick samhället via skogsvårdsstyrelsen in och borrefällor sattes ut. Detta fick effekt och angreppen klingade av.

Skogsstyrelsen gör inte längre sitt jobb för att skydda skogen så den inte dör i förtid. I reservaten får skadeinsekter härja fritt utan åtgärder och då inte minst granbarkborren.

Bara att konstatera att 1993 år skogsvårdslag inte blev helt lyckad. =))


@Mellberg. håller helt med dig ! Regeringen måste förmås att ge SKS direktiv att på alla sätt agera betydligt kraftfullare för att förebygga / bekämpa barkborre-pandemin.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

vicram87  
#683942 Jag har använt sök o plock och tycker det funkar bra,men det förutsätter ju att man tar träden när dom är gröna och barken är kvar 👍

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Reymond  
#684498 Under några decennier har ju inte självverksamhet varit så uppskattat av skogsbolagen. Södra som jag känner till ser helst att ingen gör något själv med motorsåg. Självverksamhet typ gallring inte uppskattat. Virket kommer fel tid etc etc. Självverksamhet näst intill förlöjligas.
Så som man bäddar får man ligga. Övervägande delen skogsägare kan idag inte utföra något praktiskt skogsarbete. Finns inte utrustning kunskap mm mm för att själv ta sej runt och plocka barkborreträden vid rätt tidpunkt. Man ger upp.
Ironiskt nog då passar det Södra mfl att pusha på att alla skall ut och kolla och snabbt hugga ner angripna granar.
Har man inte rört motorsågen på några år så är det kanske inte så roligt att ge sig ut och fälla kubikmetergranar.
Oftast står dom heller inte utmed vägarna där det är lätt att köra. Men du kan ju kontakta din inspektor. Han hinner säkert få dit maskiner på några veckor som han har på sej innan borrarna är ute. (Obs ironi)
Vad då göra? Samlas i byarna och hjälps åt. Kunskaperna varierar säkert men man kan lära av varandra. Någon eller några har troligen traktor och huggarvagn. Effekten blir dessutom bättre. Om jag tar bort träden men inte rågrannen sina så ...
Sammanfattning: lite jävlar anamma behövs.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

vicram87  
#684502 Sök o plock fungerar bara För själverksamma , att entreprenören ska komma snabbt kan man inte räkna med . Men att kolla efter angrepp kan alla göra om man läser på lite😜.

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Badbollen  
#684529
Reymond skrev:Under några decennier har ju inte självverksamhet varit så uppskattat av skogsbolagen. Södra som jag känner till ser helst att ingen gör något själv med motorsåg. Självverksamhet typ gallring inte uppskattat. Virket kommer fel tid etc etc. Självverksamhet näst intill förlöjligas.
Så som man bäddar får man ligga. Övervägande delen skogsägare kan idag inte utföra något praktiskt skogsarbete.

Självverksamhet är lönsammast för skogsägaren, i alla fall när det handlar om mindre volymer, såsom att plockhugga angripna granar. Vad jag vet så uppmuntrar Södra till självverksamhet. Hälften av Sveriges skogsägare är över 65 år, det är upp till var och en att bedöma om man har kunskapen och fysiken att bedriva praktiskt skogsarbete.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

r93  
#684654 Håller med, det kan ju ha med inspektorn att göra, men min uppmuntrar till eget kroppsarbete!

Han brukar även ringa när det blåst och fråga om jag behöver hjälp eller klarar det själv, och det har aldrig varit några påtryckningar om att komma med maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

generationsskifte  
#684658 Man kan ju fundera på hur det hade sett ut om vi självverksamma hade skitit att ge oss ut utan istället suttit vid fönstret och väntat på att maskinen skulle komma och göra jobbet. Nej, siffrorna hade säkert varit ännu mer katastrofala i så fall.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

Reymond  
#684682 Läs första inlägget från Fredrik Reuter och reflektera lite. Knappt 30 % av skadorna åtgärdade. Är ju som att man hittar 10 träd men tar bara 3. Då är det inte bara självverksamhet utan maskingrupper har gjort allt dom hunnit med. Så hur stor del tror ni är ren självverksamhet med normal utrustning motorsåg och något att köra med ut med.
Lyft blicken från er egen skogsbit. Själv har jag noll problem då jag varit yrkeshuggare och har utrustning.
En faktor som jag kan hålla med om som att vi skogsägare har ständigt stigande medelålder påverkar.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

r93  
#684785 Jag tror problemet är ointresserade skogsägare, det finns det gott om här.

Alldeles för många skogar som ingen bryr sig om, och där blir det ju inte åtgärdat först.

Vet en fastighet i närheten som det inte är ett enda barkborreträd nedtaget.

Ägaren har gått om pengar, och tycker bara att det blir massa jobb om man hugger, då man måste ju plantera.

Kan ju tillägga att vederbörande är fullständigt ointresserad av allt vad skog heter.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangreppen 2020: 8 miljoner kubikmeter

alfha  
#684939 Detta är ett problem med skogsägare som inte bryr sig. Det är jobbigt att hugga, dåligt betalt, mm
Sök o plock tycker jag funkar om man är med i tid.
Tyvärr upptäcker nog många angreppen för sent o ska invänta maskiner från bolagen. När bolagen ändå är där o hugger måste de ta någon frisk skog för att inte skogsägaren ska behöva gå minus på avverkningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).