Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13733 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684231 Fröspridningen försämras inte.
Det är tall och ingen större risk för allvarliga svampangrepp som orsakar stor virkesförlust/värdeminskning innan fröträden ändå ska tas ner, vilket ju bör ske inom 10 år.
Markberedaren har knappast körts så djupt att det påverkat stabiliserande rötter. Tall har sällan så ytligt rotsystem eftersom de inte kan skjuta adventivrötter, som gran kan.
Evighetsträd som ska stå kvar hundra år eller mer kommer sannolikt överleva och övervalla skadan, och eftersom de ska stå kvar så har de inget realiserbart virkesvärde.
Det mesta av skadorna ser ut att ligga i stubbhöjd. När rotstocken sågas så är det stockens toppdiameter som avgör utbytet, så ytliga skador i stubbskäret hamnar förmodligen utanför sågutbytet.

Så bortsett från det estetiska och att det klumpigt kört så har jag svårt att se några tydliga effekter som får ekonomiska konsekvenser, förutom på några få träd som fått skador så högt upp att det kan påverka hur köparen bedömer virkesvärdet. Varför inte skriva kontrakt om full betalning, dvs inget avdrag för skadorna, den dag fröträden avverkas?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684240 Nja, nog är det några tallar som har så djupa skador att de inte duger som timmer. Blånaden då, det får ju inte vara sådan i rotskäret och markberedarn har ju nött ända ner till backen på vissa tallar? 🤔

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

hfab  
#684252
Lars Lundqvist SLU skrev:Fröspridningen försämras inte.
Det är tall och ingen större risk för allvarliga svampangrepp som orsakar stor virkesförlust/värdeminskning innan fröträden ändå ska tas ner, vilket ju bör ske inom 10 år.
Markberedaren har knappast körts så djupt att det påverkat stabiliserande rötter. Tall har sällan så ytligt rotsystem eftersom de inte kan skjuta adventivrötter, som gran kan.
Evighetsträd som ska stå kvar hundra år eller mer kommer sannolikt överleva och övervalla skadan, och eftersom de ska stå kvar så har de inget realiserbart virkesvärde.
Det mesta av skadorna ser ut att ligga i stubbhöjd. När rotstocken sågas så är det stockens toppdiameter som avgör utbytet, så ytliga skador i stubbskäret hamnar förmodligen utanför sågutbytet.

Så bortsett från det estetiska och att det klumpigt kört så har jag svårt att se några tydliga effekter som får ekonomiska konsekvenser, förutom på några få träd som fått skador så högt upp att det kan påverka hur köparen bedömer virkesvärdet. Varför inte skriva kontrakt om full betalning, dvs inget avdrag för skadorna, den dag fröträden avverkas?


Nej någon stor virkesförlust blir det inte, om träden nu står kvar.

Då vi avverkar är det i stort sett alltid något/några frö eller evighets träd som tippar av blåsten innan vi lämnat trakten. Och då har vi inte rotat i backen med varken skördare eller skotare.
Då jag körde markberedare såg jag ibland tallar svaja till då aggregaret gick förbi 5 m från trädet.
Tall har ofta tämligen ytliga rötter som faktiskt kan skadas av markberedning eller tunga maskiner. Vilket leder till ökad risk för vindfällning.

Skador i mantelytan kommer knappast att övervallas och läka.

Lars har ett typiskt teoretiker synsätt, allt ska räknas i kronor och ören. 👎
Det är kanske rätt taktik för bolagen. Men för den lille markägaren finns oftast andra värden.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684261 Det blir vrak av de där rotstockarna om man inte avverkar dem direkt.
efter att fått åka runt och fällt sådana tallar så vet jag mycket väl hur det blir....

en magsyra att reda i sedan och ingen är vinnare i detta då, alla är förlorare....
red ut skiten från början och ta bort det som är skadat.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

machonisti  
#684294 Helt otroligt, precis som om syftet varit att harva tall!

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684297
hfab skrev:Skador i mantelytan kommer knappast att övervallas och läka.

Jodå, men det tar tid. Det är den typen av totalskador på mantelytan som så småningom kallas brandljud när de orsakas av brand.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

machonisti  
#684324 Lite hoppingivande är att redan nästa år kommer skadorna mörknat och lyser inte lika klart.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684331
isteskog skrev:Blånaden då, det får ju inte vara sådan i rotskäret och markberedarn har ju nött ända ner till backen på vissa tallar? 🤔

Blånadssvamp angriper inte levande träd.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Vedproducent  
#684337
Lars Lundqvist SLU skrev:
isteskog skrev:Blånaden då, det får ju inte vara sådan i rotskäret och markberedarn har ju nött ända ner till backen på vissa tallar? 🤔

Blånadssvamp angriper inte levande träd.

Runt skadan blir det blånad även om trädet lever. Här har man ett försök tex.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/hsd- ... sultat.pdf

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684433 Enligt min erfarenhet så kan det bli blånad av skador på tall. Intressant att försök säger samma sak...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684442
isteskog skrev:Enligt min erfarenhet så kan det bli blånad av skador på tall.

Du kan få svampangrepp i kvistsåren om du stamkvistar... men likafullt finns det dom som förespråkar stamkvistning. Blånadssvamp angriper i första hand död ved. Sen finns det annat som påverkar sannolikheten för svampinfektion.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Älgfoderodlare  
#684444 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684445
hfab skrev:Lars har ett typiskt teoretiker synsätt, allt ska räknas i kronor och ören.
- - -
Men för den lille markägaren finns oftast andra värden.

Men om inte pengarna spelar någon roll, vad gör det då att fröträd blåser omkull, eller om det blir lägre virkesvärde, eller andra konsekvenser av skadorna? Allt det som framförts som problem handlar väl om pengar, eller hur? Eller vilka andra värden är det du menar spelar roll för den lille markägaren, som inte har med pengar att göra?

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Vedproducent  
#684446
Lars Lundqvist SLU skrev:
hfab skrev:Lars har ett typiskt teoretiker synsätt, allt ska räknas i kronor och ören.
- - -
Men för den lille markägaren finns oftast andra värden.

Men om inte pengarna spelar någon roll, vad gör det då att fröträd blåser omkull, eller om det blir lägre virkesvärde, eller andra konsekvenser av skadorna? Allt det som framförts som problem handlar väl om pengar, eller hur? Eller vilka andra värden är det du menar spelar roll för den lille markägaren, som inte har med pengar att göra?

För mig är det i huvudsak att det är ett riktigt dåligt arbete som är utfört som spelar roll. Ungefär som att bygga ett hus och upptäcka att innertaket lutar eller vad som helst. Svårt att sätta kronor och ören på men det retar en till vansinne. Det går ju att bo i huset fast taket inne varierar en dm tex. Finns hur många exempel som helst, Här är faktum att det brister ordentligt i utförandet och påverkar framtida intäkter, men det som kanske stör mest är hur det ser ut och arbetets utförande. Tycker inte om synpunkterna som försöker tona ner alla skador. Sen ska man så klart kunna prata om saken ändå för saker och ting går fel ibland.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684451
Vedproducent skrev:För mig är det i huvudsak att det är ett riktigt dåligt arbete som är utfört som spelar roll.
- - -
Tycker inte om synpunkterna som försöker tona ner alla skador.

Det är ofta lärorikt att titta på saker från en helt annan vinkel, istället för att hänga med i den allmänna upprördheten.

Syftet med markberedning under fröträd är att få till ett så bra plantuppslag som möjligt. Om markberedaren ser till att aldrig komma närmare än 5 m från ett fröträd så kan det bli ganska stor areal som inte är markberedd om det är en tät fröträdsställning.

Min gissning är att den som markberett haft som instruktion att markbereda hela arealen och att ingen har sagt något om att undvika fröträden. Den som hade fått instruktion att träden inte fick skadas hade möjligen kunnat skada något enstaka av misstag, men inte konsekvent köra på nästan allihop.

Av bilderna ser det ut som om det är väldigt noggrant markberett. Så om markägaren haft koll på kottsättningen så det blir mycket frö som släpps under vårvintern så blir det nog en väldigt tät och fin föryngring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).