Skotare

Forwarder2020 - framtidens skotare

19 inlägg 11427 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Alexi  
#510664 Intressant projekt. Dock är risken att det blir så många kockar inblandade så det blir bara en soppa.
Ja, rent teoretiskt finns effekt att återvinna på kranrörelsen.
Jag var med att utveckla Logman. Patentet, med tre halvböjda knivar, en fast och två rörliga blev det vinnande konceptet som är standard idag. Någon nämnde Bruun. Han kom med en matta med knivar som omslöt stammen. Så när Logman kom ut på marknaden annullerade många skogsbolag ordrar till Bruun.
KG Jörgensen hette uppfinnaren av denna superenkla kvistningsmetod.
För den Kanadensiska och amerikanska marknaden togs det fram ett superenkelt chassie med hydrostatisk drift. Alla tunga maskiner drevs då med oljeturbin, konverter. Men KG menade att det var möjligt knyta ihop oljepumpen med oljemotorn via ventil. Ventilen skulle klara att utjämna kraftstötarna som hjultransmissionen utsätts för. Och hydrostatdriften föddes. Som också är standard idag.
Tyvärr var Logman så lyckad så den köptes upp av Kockums varv som då tjänade så mycket pengar så man visste inte vad man skulle göra av med pengarna. För att senare drabbas av motsatsen och gick omkull. Jag pratar om början av sjuttiotalet med Kipporkriget och Saudarabiens reaktion på USA:a inblandning av detta krig och oljekranen slöts och världen fick sin första oljekris.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

AKKAMAAN  
#510838
Alexi skrev:Intressant projekt. Dock är risken att det blir så många kockar inblandade så det blir bara en soppa.
Ja, rent teoretiskt finns effekt att återvinna på kranrörelsen.
Jag var med att utveckla Logman. Patentet, med tre halvböjda knivar, en fast och två rörliga blev det vinnande konceptet som är standard idag. Någon nämnde Bruun. Han kom med en matta med knivar som omslöt stammen. Så när Logman kom ut på marknaden annullerade många skogsbolag ordrar till Bruun.

Intressanta "minnen/erfarenheter" du sitter inne med...
Jobbade du på Hydrolin i Gävle?
KG Jörgensen hette uppfinnaren av denna superenkla kvistningsmetod.

Undrar om inte KG Jörgensson inspirerades av den Nordamerikanska Beloit Tree Harvester som SCA tog in till Sverige i mitten av 1960-talet. Teleskoparm som kvistade träden på rot för att sedan fälla dem.
För den Kanadensiska och amerikanska marknaden togs det fram ett superenkelt chassie med hydrostatisk drift. Alla tunga maskiner drevs då med oljeturbin, konverter. Men KG menade att det var möjligt knyta ihop oljepumpen med oljemotorn via ventil. Ventilen skulle klara att utjämna kraftstötarna som hjultransmissionen utsätts för. Och hydrostatdriften föddes. Som också är standard idag.

Menar du att KG Jörgensen uppfann hydrostatdriften? Eller var han den som började applicera/testa den på Svenskbyggda (skogs)-maskiner?
Antar att du tänker på den hydrostatiska bakhjuls-hjälpdrift som t ex fanns på de gamla Brunetterna" i början/mitten av 1960-talet.
Den "closed-loop" (riktningsventil-fri) hydrostat-drift vi har idag i stället för konverter/powershift har nog en annan äldre historik...
Tyvärr var Logman så lyckad så den köptes upp av Kockums varv som då tjänade så mycket pengar så man visste inte vad man skulle göra av med pengarna. För att senare drabbas av motsatsen och gick omkull. Jag pratar om början av sjuttiotalet med Kipporkriget och Saudarabiens reaktion på USA:a inblandning av detta krig och oljekranen slöts och världen fick sin första oljekris.

Tragiskt med denna staliga inblandning i verkstadsindustrin. Av de stora tillverkarna vi hade, så är det bara Kockums skogsmaskiner som inte har några riktiga historikdokument. BM-Volvo/Volvo BM har sitt museum och alla gamla ritningar och dokument finns bevarade. ÖSA har sin historiska förening där allt finns samlat. Från Kockums finns ingenting, bara en massa ostrukturerade lite diffusa minnen som ingen tagit som sin livsuppgift att samla ihop och skriva ner. Lars Bruun lär väl sjungga på sista versen, 80-åring som han är. Ett outforskat arkiv som troligen tar med sig allt i graven.
Sen är det ju så med historiska "fakta" att de inte alltid presenteras överensstämmande med verkligheten. Äldre med erfarenhet och kunskap intervjuas av journalister och skribenter som skriver ner i punktform och med vissa citat, som de senare går hem och tolkar till en "historisk" artikel som allmänheten uppfattar som fakta...
Intressant att höra din "oredigerade" version Alexi, du som verkligen var med "när det hände"...
^:)^

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Pamf  
#682973 Bumpar upp den här tråden. Någon som hört npgot om utfallet? @fredrik_reuter?

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#683000 Nej, det har jag inte hört något om. Det verkar blivit tyst om detta projekt.
Vi får försöka hjälpas åt så kanske vi finner på något om vad som hänt eller hur långt de kommit.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).