Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 23966 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

County med hakki 400

paavo25  
#680896
1605787451_dsc_0491.jpg


Hei på er alla, ny här, men en tid läst här.

Hobby skogsbrukare i södra svenska Finland, som ännu för 2 år sedan högg med motorsåg och körde ut med lunningsgrip. Sen fick jag möjlighet att köpa en county 754 med farmi kran och rejäl stock vagn. Stor del av skogen gallring, så i puls köpte en hakki 400 rullmatad prosessor. Grymt hopp framåt.

Countyn är ju gammal och läcker olja många ställ, lite ingången, oljebyte med oljestoppare med i, en del packningar osv åtgärdat. En av största felen, kranens bultar varit lösa och hackat fästen ovala. Kranen bort och fästen fixa jag med täta hylsor och stålbultar. Sitt ståhej med det, tur hade en bekant 5/8 gängtapp att putsa gängorna. Kranen nu på. Och mest läckande navet är Stefan bytt.

Sen till prosessorn. Följt med en hel del tubare som kör sk. tvåstägs skördare. Snappade åt mig info av dom. Hakki 400 väger 700 kg och countyn med kranen som sliter fästen och därav alla öron redan ibruk. Sedan ännu skiftande från skörd till utkörare, svårt och tidsödande. Sen sett hur konstigt med när arbete med kran, hur onaturliga rörelser de kan bli. Sen ännu bara 16,9x30 däck, med tung traktor vikta mer, farför inte lägga hela prosessorn på vagn? Då växlar man ju bara med vagnsbyte från skördare till utkörare.

Vagnen är "T" riktigt vanlig rhs 160x160x8. Hjul, nav, öron, leder, sylindrar slangar, övrigt är slaktat av en tume kl 250 såmaskin. Otroligt myckebra delar man fick av den!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#680938 😀 Fin skogstraktor, Paavo25!

I norr har County varit en av bästa i djup snö i tiden före riktiga skogsmaskiner.
Bra ide med vagnen, din prosessor väger ju alldeles för mycket att sätta på kranen.

Kul projekt med lite ovanliga lösningar👍👍, mer bilder bara, den här ska bli en väldig intressant tråd!

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

fendt311  
#680940 En Ford County. Jobbade med en som hade en otroligt fin sådan. Det här blir intressant.👍👍

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#680954
$matches[2]
$matches[2]


Lätt att ta bort kranen, rigga den på pallar, 4 tappar bort, sen köra framåt. Var tillräckligt rum att skruva sedan. Ni ser ju på hjulet, nånting borda göras.....

Grävde ut brustna bultar, en den kom enkelt med tång, en del lite svets behövdes.

$matches[2]

Nya skruvar, hårda sådana, med pasligt tighta hylsor bulta jag sen på fästen och svetsa hylsorna fast i fästen så de inte slipper och leva. För de var ju de som gjorde dom att bultarna sedan brast.

1605813847_dsc_0436.jpg


Hylsorna svetsade åtdragna och nord-lock för säkhets skull

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#681043 Nu frågar ja er åsikt var i längdläge prosessori borda vara? Altförlångt bak vill ja int ha den, då blir den baktung, lyfter i kroken. Tittade även på huggormen, där är aggregatet rejält bakom, men kranen håller ju balans. Lite längre bak kan ja ta den.

Och va den är besvärlig att passa ut att få den på. Den är ju åt höger, mycket vikt ditåt.

1605881155_dsc_0499.jpg


Här ser ni nu, nu är den allt åt de hållet, och stammen går ju då nära rakt på tvärakseln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#682492 Ingen bild nu, men den är på satt på vagnen, fäst och kraftöverförings akslar stt på plats. Elen fungerar, så ja startta och pröva.


Vickers pump, hur skall en sån väckas? Jag tror här är öppet ventilbord, sen den fungerar så går den fint nog.

Sen automatiken i den, har nån här nu erfarenhet av dessa? Prövade, med 35cm som man kan klabba till ved. Men alla knappar på auto och sätter spaken på matning händer ingentin? Manuellt går de nog

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#682641 Nu suttit och lekt med prosessorn. Mer frågor än klok, men de är ju bara att öva.

Vickerspumpen. Svår att få att vakna. Men sen går den.

Måtten och auto. Två olika mått analogisk input. Sen sal det talet med en kviterings knapp läggas in i digitalen, den kopierar det. Sen två olika auto lägen, och med mått på eksakt nånting i automode, far den till nånting utan logik till + - 20cm av det man vill ha.

Hade nu inga färska träd och vått är det. Men med dessa lite i gången, tiils före i skogen kommer blir de nog


Lyckas ej lägga nu bilder, senare

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#682683 Har dock inga erfarenheter, men man måste väl kvitera Ny stamm varje gång. Som träslag val, om den räcknar kubikerna 🤔.
Den kanske hinner inte stanna så snabbt att man kan kapa 35cm bitar.
Kul att prosessorn fungerar och du kan provköra med den 👍.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#682719
1606582835_dsc_0533.jpg
$matches[2]
Den har inte kubikmeter räknare eller stycke mätare, bara längd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

Ängagärdet  
#682790 Tycker avståndet mellan kran och processor ser bra ut. Försök att få all vikt mitt över hjulen eller stax bakom så blir den mest stabil. Du behöver ju ingen vikt på dragkroken när du har kranen på traktorn.
Mvh Huggormsbyggaren.👍

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

fendt311  
#682800
Ängagärdet skrev:Tycker avståndet mellan kran och processor ser bra ut. Försök att få all vikt mitt över hjulen eller stax bakom så blir den mest stabil. Du behöver ju ingen vikt på dragkroken när du har kranen på traktorn.
Mvh Huggormsbyggaren.👍

Vad är en huggormsbyggare?😊

Avatar Fallback

Re: County med hakki 400

alias  
#682810
fendt311 skrev:
Ängagärdet skrev:Tycker avståndet mellan kran och processor ser bra ut. Försök att få all vikt mitt över hjulen eller stax bakom så blir den mest stabil. Du behöver ju ingen vikt på dragkroken när du har kranen på traktorn.
Mvh Huggormsbyggaren.👍

Vad är en huggormsbyggare?😊


Finns en tråd som heter "Huggormen jagar granbarkborrar" om Ängagärdets processorbygge.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#682825 Huggormen blev jag imponerad av när jag stötte på den, då var min vagn redan hopsnickrad ett rejält början

När jag som medlem sedan surfade runt här, hur många fina vangns prosessorer ni byggt. Den är nu nära rakt under när stickan är nära lodrät, tror de är rätt optimalt? Bara man nu sku få köra fast aspar nu först för att öva med mät systemets pålitligheter osv.

En sak, kranen, farmi 3856? Kvalitet med balans med kraft, men, för liten för detta? En där i gran byn med en belarus som har 8m kran på den.

Och radoiostyrt, allt utifrån......

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682829 Fint projekt, kul att följa. Mata på med bilder.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#682997 Läst om dessanokka 400, en grupp ingengjörer, på beställning av nåt skogsbolag som pynjat ihop dessa, för att ha kommit ut på marknaden år 86, med elstyrt och längdmät, så anser jag denna ytterst fin, för att vara sk. bonde linje maski. Eksempel, hur många av mid åttiotals kranar var förstyrda, dom som skall vara på traktorer?

Märkt det, det är ju rullmatning, den slirar, nu slirar stegmatning ochsån, men hur lösa detta med matnings början med knapp i kranens spak? Och sett hypron som man inte behöver söka stam änden för nollning, utan laser? nollar mätaren när trädet paserar svärdet. Detta skulle vara verkligen fint, då spesielt besverligare träd flyga iväg med matningen en g tills första kapningen kommer? Hur svårt skulle de vara? Är det sån en bil el gubbe skulle klara sätta dit?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).