Hei på er alla, ny här, men en tid läst här.
Hobby skogsbrukare i södra svenska Finland, som ännu för 2 år sedan högg med motorsåg och körde ut med lunningsgrip. Sen fick jag möjlighet att köpa en county 754 med farmi kran och rejäl stock vagn. Stor del av skogen gallring, så i puls köpte en hakki 400 rullmatad prosessor. Grymt hopp framåt.
Countyn är ju gammal och läcker olja många ställ, lite ingången, oljebyte med oljestoppare med i, en del packningar osv åtgärdat. En av största felen, kranens bultar varit lösa och hackat fästen ovala. Kranen bort och fästen fixa jag med täta hylsor och stålbultar. Sitt ståhej med det, tur hade en bekant 5/8 gängtapp att putsa gängorna. Kranen nu på. Och mest läckande navet är Stefan bytt.
Sen till prosessorn. Följt med en hel del tubare som kör sk. tvåstägs skördare. Snappade åt mig info av dom. Hakki 400 väger 700 kg och countyn med kranen som sliter fästen och därav alla öron redan ibruk. Sedan ännu skiftande från skörd till utkörare, svårt och tidsödande. Sen sett hur konstigt med när arbete med kran, hur onaturliga rörelser de kan bli. Sen ännu bara 16,9x30 däck, med tung traktor vikta mer, farför inte lägga hela prosessorn på vagn? Då växlar man ju bara med vagnsbyte från skördare till utkörare.
Vagnen är "T" riktigt vanlig rhs 160x160x8. Hjul, nav, öron, leder, sylindrar slangar, övrigt är slaktat av en tume kl 250 såmaskin. Otroligt myckebra delar man fick av den!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto