Traktorer och processorer

Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

10 inlägg 2955 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

SkogsBasse  
#682524 Har Stars vajerkran i 3-punkten och ved-vagn med två stora ekstockar i hitchen.

Problemet är jag kan inte sätta vagnen för att jag lyckas inte sänka hitchen. Spaken inne i hytten bakom sätet som man ska dra upp för att släppa låset går inte att rubba.

En teori jag har är att att vikten på vagnen gör att låset inte går att rubba. Om så är fallet kanske en lösning är att lyfta vagnen med ett band mellan armarna i 3-punkten eller är detta dumt/fel?


Värt att nämnas är att jag inte använt denna kombo på nästan 10 år så jag hade problem med att få ditt vagnen också..... lyckades slå vajerkranen i taket på traktorn när jag lyfte den för mycket för att få hitchen att låsa. Antar jag har fel längd på staget och/eller att det sitter i fel hål av de fyra man kan välja för den lyfter mycket hackigt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

alias  
#682525
SkogsBasse skrev:Har Stars vajerkran i 3-punkten och ved-vagn med två stora ekstockar i hitchen.

Problemet är jag kan inte sätta vagnen för att jag lyckas inte sänka hitchen. Spaken inne i hytten bakom sätet som man ska dra upp för att släppa låset går inte att rubba.

En teori jag har är att att vikten på vagnen gör att låset inte går att rubba. Om så är fallet kanske en lösning är att lyfta vagnen med ett band mellan armarna i 3-punkten eller är detta dumt/fel?


Värt att nämnas är att jag inte använt denna kombo på nästan 10 år så jag hade problem med att få ditt vagnen också..... lyckades slå vajerkranen i taket på traktorn när jag lyfte den för mycket för att få hitchen att låsa. Antar jag har fel längd på staget och/eller att det sitter i fel hål av de fyra man kan välja för den lyfter mycket hackigt.


Du kan inte förlänga/skruva ut gängan på toppstången så att du kan lyfta lyftarmarna högre utan att kranen gåt i hytten?

Lyftarmarna måste upp högt nog för att avlasta låset till hitchkroken, så att man kan lossa spärren via spaken i hytten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Ådii  
#682526 En orsak kan också vara att hängslena till hitchen har töjts med tiden så att dom inte drar allt upp som de ska, problemet märks oftast bättre ju tyngre vagn man har, och kan funka utmärkt med en lätt / ingen vagn alls.
Så du kan börja med att kolla så att hängslena drar i hitchen som de ska annars kan du lyfta vagnen med t.ex. en domkraft, för att få den urhakad, men se till att allt står stabilt så den inte välter!
Sen lossar du hängslena nere vid hitchen så borde de gå att skruva in så att de blir kortare och drar hitchen högre upp så att den lyfts från låsen, sen kan man dra i låsarmen som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Fredi  
#682539 Har du Autocontrol? Alltså elektrisk manövrering av lyften så kan orsaken vara att du lyfter med autocontrolknappen och armarna går ej ända upp. För att få hitchens lås att släppa bör du lyfta med manual knappen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

SkogsBasse  
#682595 Tackar för hjälpen!
Då har jag tre saker att testa imorgon:
1. Fixa top-stången så jag kan lyfta högre.
2. Kolla hängslena.
3. Domkraft

Ingen Autocontrol, är i princip bara tre knappar som används ström, fläkt och 4-hjulsdrift :)

Är det normalt att det går hackigt när man lyfter upp 3-punkten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Bert1  
#682601 Ang att den hackar i lyften har du kollat olja till hydraliken?

Avatar Fallback

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Bosse1  
#682603 Tror det är en känselpropp på toppstångsfästet till dragkraftsregleringen på traktorn den ska vara spärrad med spaken,kanske därför det rycker.
Kaanske.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Fredi  
#682636 Jo du måste få armarna helt upplyfta för att låset till hitchen skall öppna

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

SkogsBasse  
#682671 Hydralolja var där, hackiga gången var för att dragkraftsregleringen inte var låst (jag som missförstått manualen).

Gjorde top-stången längre så jag kunde hissa upp 3-punkten max och då släppte låset och hitchen gick ner. Dock inte hela vägen ner så att kroken på vagnen gick loss från öglan utan så fort vagnens vikt hamnade på leka-blocket jag lagt under så sluta hitchen gå ner.

Tyvärr så blev det inget lyckligt slut på det utan nästa bit stycke passar väl tyvärr i dagen fadäs.
Jag prova lite olika kombinationer av benen uppe/nere på Star kranen och blocket på högkant och lågkant men samma resultat.
Precis när jag skulle spåna fram nästa steg så kom oönskad hjälp i form av bror och far som så klart kom med förslagen på allt jag redan provat.....
Då kom ett nytt förslag från dem, att vi sätter blocket på högkant lägger en tjock regel på blocket.......
För att höra vad de sa så hade jag bakrutan öppen.....
och för att kunna få regeln mellan blocket och vagnen så måste hitchen upp.......
jag tittar såklart ner på brorsan som argt viftar att jag ska lyfta mer....
varpå kranen fläskar till bakrutan 😤

Så istället för att vinscha ut de sista bitarna ek fick jag montera av bakrutan för gångjärnen var helt bockade.
Skönt att rutan inte sprack.

Medans jag inspektera rutan så gjorde brorsan något med ett järnspett så hitchen släppte från kroken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75, hitchen går inte att låsa upp

Bosse500  
#682673 Ibland fastnar kroken i dragöglan, den lossnar om man kör försiktigt fram eller back nån cm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).