Motorsåg och handhållet

Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

19 inlägg 5613 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Daniel Ivarsson  
#679861 Jag har väckt liv i en gammal Jonsered 2045 turbo. Sågen går bra och har bra komp men den drar sjukt mycket bränsle. Efter en liten jämförelse så drar den ca 2,5 ggr så mycket bränsle som min gamla 346'a.
Även H och L skruven känns avvikande, de är utskruvade ca 2,5 varv för att den ska gå bra.
Luftfilter är ok.

Innan jag börja skruva så frågar jag er om råd. Är det membran och bränslefilter som ska bytas eller ska den dra så otroligt mycket bränsle?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Avslutat-02  
#679866 Hmm..
Prova den för tjuvluft..
Dessa har en historia att ej vara täta i vevhus..
Man ska limma dessa..
Även vid insuget kan du ha tjuvluft..

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

jannee  
#679868 Skruva in både L och H skruven till gundläge (ca 1 varv) för att senare utgå därifrån.
Så hade jag provat

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Avslutat-02  
#679874
JONI1998_AAaa_I9800018_.pdf


Sprängskiss..

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679942 När du räknar bränslemängd... Är det i liter eller tankar? Att den drar 10l på en dag är en omöjlighet om det inte rinner ur den.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Daniel Ivarsson  
#679948 Jag börjar luta åt att @vinterrojarn har rätt om att den drar tjuvluft någonstans. Ställer jag nålarna i grundläge 1-1/4 varv så gårninte sågen. Att den drar sjukt mycket bränsle är det ingen tvekan om. Tog en vindfälld asp idag ca 35 cm i rot, 16 m lång och gles krona. Började med full tank och när jag gick till nästa träd så fick jag soppatorsk. Det är inget externt läckage för det luktar inte bensin om sågen, inte ens när den står i skuffen i bilen. När orken kommer ska jag skruva isär och limma om vevhuset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Joakim S  
#679952
Daniel Ivarsson skrev:Jag börjar luta åt att @vinterrojarn har rätt om att den drar tjuvluft någonstans. Ställer jag nålarna i grundläge 1-1/4 varv så gårninte sågen. Att den drar sjukt mycket bränsle är det ingen tvekan om. Tog en vindfälld asp idag ca 35 cm i rot, 16 m lång och gles krona. Började med full tank och när jag gick till nästa träd så fick jag soppatorsk. Det är inget externt läckage för det luktar inte bensin om sågen, inte ens när den står i skuffen i bilen. När orken kommer ska jag skruva isär och limma om vevhuset.

Jag skulle testa att byta packningen mellan insug och förgasare först,innan du river cylinder.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Daniel Ivarsson  
#680252 Packningen mellan insug och förgasare kontrollerad utan anmärkning, även impulsanslutningen mellan förgasaren och vevhus var ok. Kompletterade med lite packning på tub. Sågen går fortfarande inte när förgasaren är grundinställd. Blir till att köpa startas och testa ifall den drar tjuvluft i vevhuset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Avslutat-02  
#680255 nej ingen startgas...

använd vanlig 2 taktsbensin istället..

spraya med flaska runt eller wd40,silicon spray mm..
men inte startgas.. startgas kan får filmen med olja att försvinna från kolven och det blir inte bra....

kolla den där avluftningen till tanken också...dessa kan vara lite luriga och läcka....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Daniel Ivarsson  
#680259 Tankavluftningen kollade jag och den är ok. Det är en sak som jag blir lite brydd över och det är att rätt som det är så måste jag pumpgasa sågen för att den ska komma upp i varv, men bara ibland. När det händer så tål den inte gaspådrag utan att stanna. Sågen har stått i många år och användes tidigare sporadiskt av svärfar till att kubba ved. Det kan mycket väl vara tjuvluft i vevaxeln. Får testa med något annat en startas imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Avslutat-02  
#680261 tydliga tecken på tjuvluft...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680268 Kan även vara felaktigt justerad bränslenål.

Tvivlar ändå på att den kan sörpla igenom 2,5ggr en 346. Det ger mycket bränsle som ska nånstans. 20% mer bränsle än det ska vara surar de ner sig på.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Daniel Ivarsson  
#680275 Ja någonstans tar ju bränslet vägen och eftersom sågen inte luktar bensin och sågen är torr så måste det ta vägen genom cylindern... Grundinställning på förgasaren så går inte sågen. Stiftet är lite svart. Måste vara tjuvluft i veven.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Avslutat-02  
#680277 av med svänghjulet, av med kopplingen och bort med oljepumpen..

känn med mejsel på packboxarna, skulle tro att dessa oavsett gjort sitt..
tar inte lång stund..

skulle dessa vara dugliga, så är det bara att riva och tvätta,,,tvätta och limma om..
det ska vara rejält rent...annars händer det snart igen..

diskmaskin är kalas åt detta....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2045 Turbo drar sjukt mycket bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680301
Daniel Ivarsson skrev:. Grundinställning på förgasaren så går inte sågen. Stiftet är lite svart. Måste vara tjuvluft i veven.

Harf du kollat bränslenålens inställning och om den är tät?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).