ATV och UTV i skogen

Biltema vinschlina, nån som provat?

24 inlägg 13443 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#674264 Det blev en BT 15 m synt-lina. Fick putsa upp rullarna i linstyrningarna och nylonlinhjulen som blivit lite lurviga under åren. Då får vi se om den håller de utlovade 1500 kilona. Vinschmotorn är på 2500 lbs, ca 1300 kg så det är en liten marginal i alla fall.

Är det månne bra med silikonspray på en syntetlina? Tänkte ifall det kanske kan hålla borta en del smuts som annars ligger och skaver inne bland fibrerna i linan?

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#679793 Nu har jag använt Biltema-linan ett tag och den funkar finfint🙂 Väldigt smidig att dra ut, den lägger sig fint på trumman och det blir inga veck som på en wire. Den håller än så länge för allt vad vinschmotorn orkar dra och lyfta.

Det blir dock intressant att se hur linan håller i långa loppet, den har blivit en aning rufsig i ytan. Har putsat upp linhjulen och har fräscha linstyrningar men det blir ändå lite lämningar av ludd från linan här och där. Synd bara att BT inte har en 20 m variant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#679796
Ent skrev:Nu har jag använt Biltema-linan ett tag och den funkar finfint🙂 Väldigt smidig att dra ut, den lägger sig fint på trumman och det blir inga veck som på en wire. Den håller än så länge för allt vad vinschmotorn orkar dra och lyfta.

Det blir dock intressant att se hur linan håller i långa loppet, den har blivit en aning rufsig i ytan. Har putsat upp linhjulen och har fräscha linstyrningar men det blir ändå lite lämningar av ludd från linan här och där. Synd bara att BT inte har en 20 m variant.

Syntetlina i valfri längd kan du köpa på närmsta välsorterade marinbutik..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#679813
anersimyra skrev:https://www.repbutiken.se/flatat-tagvirke/dynatech-pro-hmpe-lina-12-flatad 👍🙂


Rackarns, det är ju där man skulle handlat! Från 10 Kr metern är ju väldigt rimligt pris om den lika bra eller bättre än BTs lina. Bra instruktion på siten hur man splitsar dit ögat i linänden också. Tackar för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#679816
Ent skrev:
anersimyra skrev:https://www.repbutiken.se/flatat-tagvirke/dynatech-pro-hmpe-lina-12-flatad 👍🙂


Rackarns, det är ju där man skulle handlat! Från 10 Kr metern är ju väldigt rimligt pris om den lika bra eller bättre än BTs lina. Bra instruktion på siten hur man splitsar dit ögat i linänden också. Tackar för tipset!

10 kronor metern gäller förstås för 1,5 mm linan. Den lina som ses i filmen är minst 10 mm, en 4 mm kräver en riktigt liten splitsnål om man tänkt sig att splitsa som i filmen. Men det behöver inte göras lika noggrant som i filmen, faktum är att det duger fint att bara trä igenom linan i sig själv ett par tre gånger..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#679878 Jaja, 4 mm kostar 21,38/ m. I princip samma pris som BT men högre specad brottgräns och valfri längd👍 Får bli en sådan när BT-linan gjort sitt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#679889 Linan finns förstås på annat håll och i fler diametrar. https://www.poly.se/butik/industri/synt ... gI1NPD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#679890 Jag vill minnas att man får på nära 30 meter 5 mm dyneema på en warn 2500/3000..👍🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).