ATV och UTV i skogen

Biltema vinschlina, nån som provat?

24 inlägg 13260 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#673407 Överväger att byta kranvagnens wire mot 15 eller helst 20 meter syntetlina. Det skiljer rätt våldsamt på priser! Wish 180 kr, Biltema 375, ÅF 1750 eller 2300 kr😮. Någon som testat och kan dela sina erfarenheter av de lite prisbilligare varianterna, tex https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039662

För övrigt ville en ÅF ha 750 kr för en 15 m wire, Biltemas 20 m wire med krok kostar 260 kr. Man förbluffas...



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

JensSkoog  
#673412 Skulle väl inte köpa den du linkar till, slits snabbt, men jag har hörd mycket bra om den här från Biltema: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/pol ... 2000017733
men den har en brottgräns på bara 500 kg, och det ër inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Pamf  
#673429 Kan denna vara ett alternativ?
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/sko ... 2000036509

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#673436 Jag har använt samtliga av dessa linor vid vinschning och rekommenderar Biltemas lina avsedd för just en atv vinsch. Förutom att en skotlina har en kärna överdragen med ett slitskydd som nöts relativt lätt så är de lite beroende på typ av vinsch svåra att fästa i vinschen. Kör man däremot med vajer så ska den hållas väl smord vilket i stort sett alla användare missar.

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

fendt311  
#673458 Bytte också till Biltema lina för winch. Har funkat hur bra som helst. Bytte för jag blev less på att vajern drog åt så hårt ibland. Sedan så behövde jag en vajer till spelet. När jag shedrade skorstenen. Därför jag bytte. Jag är då nöjd.

Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

axwell  
#673459 Instämmer i att Biltemas syntetlina är OK, har haft den på vinschen (1362 kg) i flera år utan malörer.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039662
Provade innan en skotlina från Biltema som skulle ha nästan samma brottgräns, den gick av innan innan vinchen stoppade.

Syntetlinor håller inte speciellt länge om vinschgrinden redan är skadad av stålwire.

Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Ent  
#673466 Tack till er alla för tips och recensioner, då kan man alltså betrakta Biltemas lina som prisvärd. Får slå till på en sådan nästa gång man besöker etablissemanget.

Beträffande att olja wiren så får jag bekänna att det helt undgått mig. Man får lära sig nåt nytt varje dag👍. Räcker det att man låter wiren ligga i oljebad innan man lindar på den, eller bör den dessutom anoljas ibland, hur ofta i så fall?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

hlb  
#673467 Biltemas silikonspray är bra och lätt att smörja stålvajern med då och då. Gör att vajern blir hal och spårar bättre på trumman. Spraya vajern när den ligger på trumman.

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

halvproffs  
#673481
anersimyra skrev: Kör man däremot med vajer så ska den hållas väl smord vilket i stort sett alla användare missar.



Jag har oljat in mina vajrar men då var det en som påstod att det var fel för det fastnar så mycket skit på vajern då. Suck.

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

JensSkoog  
#673483
halvproffs skrev:
anersimyra skrev: Kör man däremot med vajer så ska den hållas väl smord vilket i stort sett alla användare missar.



Jag har oljat in mina vajrar men då var det en som påstod att det var fel för det fastnar så mycket skit på vajern då. Suck.

Jag har två stk wire till min spakblock, 10 meter och 25 meter. Använder sprutolja på dom och senn torkar jag av genom att dra dom genom en gammal handduk. Fastnar inte mycket skit på dom då, och oljan drar in i wiren, som är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Vilsten  
#673497 Använder också biltema syntlina på atv. Men på en skogsvagn som ofta ska dra fram stockar över stenar och skit använder jag stålwire.

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673666
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:
anersimyra skrev: Kör man däremot med vajer så ska den hållas väl smord vilket i stort sett alla användare missar.



Jag har oljat in mina vajrar men då var det en som påstod att det var fel för det fastnar så mycket skit på vajern då. Suck.

Jag har två stk wire till min spakblock, 10 meter och 25 meter. Använder sprutolja på dom och senn torkar jag av genom att dra dom genom en gammal handduk. Fastnar inte mycket skit på dom då, och oljan drar in i wiren, som är viktigt.


Jag gör som du. Drar ut vajern helt och sen får den gå genom en trasa. Gör lika på både traktorvagn och Bison. Men man får ha både handskar och en tjock trasa. 😉

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

anersimyra  
#673668 Annars så finns ju vajerborste som kan monteras på lämpligt ställe..🙂

Användarvisningsbild

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673673
anersimyra skrev:Annars så finns ju vajerborste som kan monteras på lämpligt ställe..🙂


Det var en bra tanke som jag inte tänkt själv!

Avatar Fallback

Re: Biltema vinschlina, nån som provat?

Avslutat-02  
#673680
Uvskogen skrev:
Jag gör som du. Drar ut vajern helt och sen får den gå genom en trasa. Gör lika på både traktorvagn och Bison. Men man får ha både handskar och en tjock trasa. 😉


Köp flätad vajer så slipper du detta i högre utsträckning, någon kan rämna men det är stor skillnad...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).