Skotare

Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

11 inlägg 4113 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

jeep_tom  
#679302 Jag och tjejen bestämde oss i sensomras för att köpa en skotare tillsammans för att köra vindfällen/ved med på familjens mark efter att känt behov att ha nått kraftigere än min ombyggda BV206 bandvagn med timmerrede.

Vi kollade på auktioner, inte minst på mini Bruunetter, dock slutade de relativt dyra, kikade även allmänt på blocket bland ÖSA 260, diverse volvo skotare mm. Men plötsligt dök en rätt fin ÖSA 250 upp på blocket som vi köpte osedd från andra sidan landet för ett pris som kändes överkomligt.

Vi bokade frakt och fick hem maskinen på någon dag. Och som på alla gamla maskiner finns det ju så klart pyssel. Därför dänkte jag göra denna "pysseltråd" där vi delar med oss lite av det pyssel vi gjort och gör på maskinen :) Eller kanske ställer nån fråga om hjälp på sådant vi ej hittat lösning på =)

Vi har hittills inte kört allt mkt då vi inväntar att det ska bli vinter och frysa innan vi bryter runt för mkt.

Vi har;
#Kollat oljor och smort igenom maskinen
#Justerat bromsarna
#Slitit bort alla gamla (största delen trasiga) lampor, och monterat nya 48W LED arbetslampor. Köpte på EBAY 20pack för ca 1200kr totalt inkl frakt från Tyskland. Blir intressant att utvärdera dessa. Många snackar skit om lampir som dessa. Men för ett styckepris av ca 60 riksdaler är det värt att bilda sig en egen uppfattning. Hittils har de fungerat bra, så blir eventuellt att köpa hem en kartong till för att sätta likadaga på Skördarobjektet vi köpt på oss med (finns i annan tråd)
#Nya Hella H4 huvudstrålkastare och nya lexanplastskydd.
#Lämnat in och renoverat rotatorn då den läckte kraftigt
#Monterat medföljande slirskydd fram. Dessa är dock väldigt slitna och kommer nog att svetsa på en del av de sämsta länkarna så de håller ihop ett tag tag.
#Köpt och monterat slirskydd på sista axeln som vi fick tag i på Koppom maskin till kanonpris.
#Diverse småjusteringar och shimsning av utskjutets glidklackar mm då de inte gick att justera med orginal "skruvar" då de är gängpaj.

Det kommer garanterat dyka upp massa mer pyssel allt eftersom, så som det alltid gör med gamla maskiner :)

Vi har ett problem med att centralvarningslampan vill blinka till och från, men inte hittat härkomsten varför. Maskinen har tydligen varit så hos tidigare ägare med som haft den i 10 års tid. Dom hade kontrollmätt alla servotryck utan att hittat några fel. Förmodligen är det nått glappt elfel som ligger o jäklas.

Samt ibland vill maskinen kasta i handbromsen av sig själv precis när man skall börja köra och börjar bara tugga tungt och slutar inte "tugga", då får man stänga av/starta om maskinen och försöka på nytt och då kan det gå helt normalt 🤔 Här lär det garabterat vara någon givare/elfel som jävlas så vi får se om vi blir klokare på det allt eftersom :)

Bjussar på lite bilder från höstens ägo :)



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

fendt311  
#679304 Imponerad av ditt, erat driv och kunskap om mycket. Härligt att se.😊😊

Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

totte  
#679313 Flyttad enligt önskemål.

Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

fendt311  
#679423 Hej. Har du möjligen en adress på ebay till återförsäljare i Tyskland på led arbetsbelysningen?

Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

machonisti  
#679429 Jag är mest avundsjuk!
Vill också ha hjälp...

Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

jeep_tom  
#679447
fendt311 skrev:Hej. Har du möjligen en adress på ebay till återförsäljare i Tyskland på led arbetsbelysningen?


https://www.ebay.com/itm/20pcs-48W-LED- ... 3158829401

Dessa köpte jag :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

fendt311  
#679599 Tack så mycket.👍 Resonerar som du gör. För det priset är det bara att testa kvalitét, livslängd. Än hur det är så har man bara garanti 3år. Varför köpa för 600kr styck? Håller dom så länge, är det sedan bara kasta. Byta ut den mot en ny.

Avatar Fallback

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

AKKAMAAN  
#679757 För att komma till räta med olika fel så behöver man rätt dokumentation. Och rätt dokumentation är sorterat efter maskinens tillverkningsnummer/serienummer. Så om du letar rätt på det så ska jag se vilken dokumentation som passar din maskin,,,
Jag har det mesta...

Vad gäller Centralvarningslampan så aktiveras den av
lågt matartryck
lågt motoroljetryck
hög kylvätskatemperatur
hög hydrauloljetemperatur
behov av bromsjustering
samt låg hydrauloljenivå men detta aktiverar också signalhornet

Det är vanligt att givarna för skivbromsjusteringen på kardan (1 eller 2 st beroende på serienummer) kan vara felkatigt positionerade och därigenom orsaka att centarlvarningslanpan blinkar. Men då ska det samtidigt vara en lampa på ratt panelen som ska blinka. Denna lampa på rattpaneln lysr också med fast sken om matartrycket sjunker unde 8 bar...

Användarvisningsbild

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

Sören12  
#680854 Har nu haft min ÖSA 250 snart i 15 år och är det något jag skulle ha gjort när jag tittar tillbaka är att jag skulle ha plockat lös alla tre kretskorten och lämnat de till en som reparerar och fräschar sådana (lödningar,relä,lackning mm). Jag hade själv problem med bromsarna som du beskriver. Det var en dålig lödning på det kretskort som sitter längst fram i hytten. Den tidigare ägaren hade samma problem i bland och han slog till kretskortet så brukade det lösa sig. Jag gjorde det 2 ggr och sedan lämnade jag in det för genomgång och problemet upphörde. Genomgång av kretskorten kostar inte speciellt mycket men sparar mycket tid senare i framtiden då fel troligtvis återfinns på andra ställen och i mindre omfattning.

Avatar Fallback

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

AKKAMAAN  
#680905 Har samlat på mig all dokumentation om ÖSA 250, Instruktionsbok, Reservdelskatalog och Verkstadshandbok. Har äve arbetat fram en mängd beskrivningar av framförallt elsystemet...
Allt finns här för allmänt beskådande och användning (på egen risk 🤣)
Hela kompletta kataloger men också isärtaget "Grupp"-vis och på enskilda pdf-sidor för enklare "bläddring" och länkning.

Avatar Fallback

Re: Våran ÖSA 250 "Pysseltråd"

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681005 Givaren för bromsbelägg är ett djävulens påfund,bygla bort

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar