tor 08 sep 2022, 21:42#770227
anersimyra skrev:Robur Clivus skrev:Tack för de svaren, låter ju tryggt, gissar att du anersimyra hunnit kört en hel del med sågen. Har du stött på några andra problem eller har några tips om man ska köpa en likadan såg? Tänkte framförallt ha den till förstagallring, har redan en hel del Bli 200 och 300 batterier så lite fast i Husqvarna.
Det enda problemet som jag själv och några andra jag känner stött på är att kedjan som levereras (1,1 mm tillverkad av Oregon) med sågen helt enkelt upphör att avverka i vissa lägen. Det sker främst när man sågar fällskäret i lite grövre träd, kedjan vill helt enkelt gå sin egen väg och försöker man justera riktningen på skäret så upphör den att avverka, utrustningen beter sig helt enkelt likt en kraftigt sliten skärutrustning. Problemet upphörde i stort sett helt när jag bytte drivhjul till 3/8 och 1,3 mm drivlänk. I stort sett helt innebär då förstås att det även sker med 3/8 utrustningen men det märkliga är att det aldrig händer med samma typ av skärutrustning monterad på min stihl 241, det är mycket märkligt och vad det beror på har jag ännu inte listat ut..🤔. Själv använder jag sågen främst till grov röjning och fällning i klena bestånd där virket ska delas till träddelar för till sådant är sågen lika effektiv som en stihl 241:a eller för all del en 50 cc såg. Men ska virket kvistas så tar jag någon av mina 50cc sågar.
Bra input, har upplevt samma fenomen med 1,1 mm Pixel på 535an, det jag funderat på när man sågat är att elmotor vs förbränningsmotor ger lite olika karestik (känsla) vid sågning, batterisågen har en mer dragande känsla som följer "trädets skiftande karestik", mer än jag upplever med en bensindriven variant, dock har jag aldrig jämfört samma skärutrustning på de olika utan mer tänkt att det beror av "klenare" kedja och lägre kedjehastighet, kanske är så att svängmassan och rörelseenergin i en bensinmotor inverkar positivt medans elmotorn inte har samma massa?