Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.
vinterrojarn skrev:Skogsola skrev:Om man bara fäller åt en maskin och är i en brant bergssida så är det nog en bra grej.
OM du fäller åt en maskin på en bergskant så skulle då jag köra dominoeffekten.
Ett träd startar kedjeeffekten och alla faller samtidigt.
Såga i alla, fäll på dessa och de faller snyggt och fint ner för branten.. Gjort detta många gånger och det är väldigt smidigt..
Man behöver sällan hjälpa fler än 1-2 stammar..
Då kan jag lika gärna slå lite kil.... Än att bära på detta...
williamm skrev:Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.
Kolla austria forst på yt, han har tästat TR 24 och val fix. Hans favorit är TR 24 då den har högre lyfthöjd. J
ag skulle välja TR 24 om jag skulle arbeta i skogen.
Hälsningar Williamm.
mullhytting skrev:vinterrojarn skrev:Skogsola skrev:Om man bara fäller åt en maskin och är i en brant bergssida så är det nog en bra grej.
OM du fäller åt en maskin på en bergskant så skulle då jag köra dominoeffekten.
Ett träd startar kedjeeffekten och alla faller samtidigt.
Såga i alla, fäll på dessa och de faller snyggt och fint ner för branten.. Gjort detta många gånger och det är väldigt smidigt..
Man behöver sällan hjälpa fler än 1-2 stammar..
Då kan jag lika gärna slå lite kil.... Än att bära på detta...
När du ska fälla uppför branten då? Det är ju då den här kilen är intressant, när man måste fälla mot den naturliga fällriktningen.
Skarpan skrev:williamm skrev:Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.
Kolla austria forst på yt, han har tästat TR 24 och val fix. Hans favorit är TR 24 då den har högre lyfthöjd. J
ag skulle välja TR 24 om jag skulle arbeta i skogen.
Hälsningar Williamm.
Tack Williamm. Lite svårt med språket bara 😀 . Är det någon annan skillnad på dem som du uppfattat än lyfthöjden?. Högre lyfthöjd borde väll också ge mindre kraft? Nämner han något om kvaliten?
S
williamm skrev:Hej!
Nu har jag kollat.
Austria Forst tycker att tr 24 känns stabilare. Val fix är dock lite lättare att smörja via två nipplar, på tr24 behöver man smörja kilen (mellan kil och plåt) separat.
Han har inte upplevt att tr24 skulle vara svagare, snarare tvärt om. Han har lyckats böja metallblecken på val fix men inte på tr24 då den har tjockare bleck.
Austria Forst har en mutterdragare på ca 610nm.