lör 07 nov 2020, 18:48#678224
Elmhult skrev:Nej, den var för hög. Kapade av 1,5 meter så blev det bättre. Allra enklaste är väl en liten gasolvärmare från Biltema, men vill inte elda rysk gas när jag har svensk ved.
Frågan är hur mycket skorstenen måste sticka upp ovanför taket för att det ska bli bra. Kanske går att ha ett förlängningsrör att sätta på när man ställt upp den i skogen? Det bär emot att ha något annat än vedkamin, även om det kanske är smidigare.
macke skrev:https://skogma.se/nordforest-vedkamin-306045001001/?gclid=EAIaIQobChMIvdDEwpvs7AIVhBh7Ch2KswiJEAQYBCABEgIV-PD_BwE
Denna är liten,har jag i min lilla koja.
Berätta gärna mer, ger den för mycket/lite/lagom med värme? Har du isolerat din koja? Ska man köpa en ny kamin så har den ett tilltalande pris.
Traktorkusk skrev:Jo jag har en gammal Husqvarna med spisplatta ståendes som är i ganska lämplig storlek.
Fint att kunna laga mat i kojan också 😀 Frågan är om man ska ha isolerat med så stor kamin, eller om det räcker att ha skivor på in och utsida av väggen. Går sätta vinduk på utsidan, eller också på insidan som Molnia tipsade om.
Edit: Isolering håller kanske värmen på ett bättre sätt? Om man tänder när man kommer till skogen, och sedan får det brinna ut medan man hugger en tank så kanske det är lagom varmt i kojan när man tar rast.