SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32966 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av den mekaniska fällkilen ValFix  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#677706 Skogsforum har testat den mekaniska fällkilen Valfix som tillverkas av det Tyska företaget BaSt-Ing. Testet gav både våra testhuggare och oss själva nya erfarenheter, läs mer om det här nedan så får vi se hur du ser på saken.

1604486364_z-valfix-fallkil-mutterknackare.jpg


Vad är en mekanisk fällkil?
Låt oss börja med att gå till grunden med vad detta är för produkt. När man fäller träd med motorsåg så används väldigt ofta kilar för att säkra upp vid fällningsmomentet men också för att fälla själva trädet. Man stoppar in kilar i det såkallade fällskäret och anledningen är tudelad. Dels så säkrar man upp att trädet inte faller bakåt och gör så att motorsågens svärd nyper när man ska fortsätta såga. Sedan så kan man när man är färdig med fällskäret slå på kilarna och genom detta tvinga trädet att falla i den riktning man gjort riktskäret. Allt under förutsättning att den så kallade brytmånen (gångjärnet) är korrekt.

1604486365_a-valfix-mekanisk-fallkil.jpg


Ersätter Valfix plastkilarna?
Initialt så hade vi en föreställning om att den mekaniska fällkilen kanske skulle ersätta de vanliga plastkilarna som man använder när man fäller träd med motorsåg. Så är det inte. Den mekaniska fällkilen måste ses som ett komplement och som en produkt som används vid vissa tillfällen. Dock är det så att vid dessa speciella tillfällen så kan den göra jobbet otroligt bra.

Produkten ValFix
ValFix är en mekanisk fällkil som enligt tillverkaren fungerar allra bäst ihop med en batteridriven mutterdragare. Man kan, om man vill, använda ValFix med ett spärrskaft då infästningen till skruven är en vanlig 10 mm fattning för ½” hylsa.

När man vrider på skruven så skruvar man in innerdelen av kilen medans ytterdelen sitter fast kvar i trädet. Genom detta expanderar kilen och blir större och större på höjden.

1604486364_valfix-smorjpunkter.jpg


1604486364_valfix-indragen.jpg


1604486364_valfix-max-utdragen.jpg


ValFix är den minsta i serien av mekaniska fällkilar från BaSt-Ing. Den är lämplig för mindre träd (läs Nordens större) och BaSt-Ing har en större mekanisk fällkil för de riktiga bjässarna. Detta är viktigt att ta med för trots att den kan lyfta 15 ton så är det i jämförelse en liten fällkil och man ska behandla den som just det.

Bara kilen väger 1,4 kg och har en dubbelverkande skruv. Detta är en smart lösning där gängstången egentligen är två ihopsvetsade gängstänger med olika rotation. Detta gör att den ena lagras mot ett block i den inre plastkilen och den andra lagras mot ett block i den yttre delen av kilen. Fördelen med detta är att man får en kort kil som ändå kan expandera mycket.

ValFix har en upphängningsanordning och sidoskydd i plast. Det visade sig snart att både sidostyckena och upphängningen monterades bort för att förenkla. Den får då enkelt plats i kilhölstret och då behövs ju ingen upphängning.

1604486364_valfix-fallkil.jpg


1604486364_mechanical-wedge-felling.jpg


När behövs en ValFix?
Om man nu inte kan ersätta plastkilarna, när ska man då använda en ValFix? Frågan är berättigad och skogsbruket kan vara konservativt så här gäller det att hålla koll. ValFix kan underlätta otroligt mycket där fällriktningen är viktig och när man fäller mot trädets normala fallinje. Anledningen tog ett tag att förstå men är mycket enkel: Man sparar enormt med kraft när man slipper slå trädet “åt fel håll” med plastkilar och slägga/yxa.

Dessa problemträd som kan vara både trädgårdsträd, fröställningar, fällning för skördare osv kan ta en enorm kraft ur huggaren när denne får “slå sig trött” på kilarna för att få trädet åt rätt håll. Det är alltså här ValFix kommer in och förenklar jobbet avsevärt.

Något man också ska ha med i beräkningen är att “slå kil” inte bara är jobbigt. Man kan också skada händer och armar genom de vibrationer som skapas vid slagen.

Vad kostar en mekanisk fällkil typ ValFix?
Själva kilen kostar runt 4.000 kr kronor på BaSt-Ings webshop. Det är ju givetvis rejält mycket dyrare än en plastkil för under 300 kr men frågan är om man ska jämföra dem?
Istället är det du som hugger som får ta ställning till detta utifrån dina förutsättningar. Har du mycket specialfällningar och därmed också en hel del “slå kil” arbete, ja då kan 4.000 kr vara otroligt billigt i sammanhanget. Har du inte ett enda sådant träd på ett år så kan du sluta läsa nu.

Efter våra tester så ser vi inte ValFix som ett komplement till plastkilar. Vi ser produkten mer som ett hjälpmedel som förbättrar arbetsmiljön och kanske även gör dig snabbare med de svårare träden.

Säljs i paket med mutterdragare från Milwaukee
För i runda slängar 9.000 kr så kan du beställa ett paket från Bast-Ing som innehåller kilen ValFix, en rejäl batteridriven mutterdragare från Milwaukee och hållare samt en väska till dito. Återigen säger kanske reptilhjärnan att det var är väldigt dyrt, men betänk då att om du har minsta gårdsjobb eller maskiner och bilar i armadan och inte äger en batteridriven mutterdragare, ja, då kan det vara dags.

Under vårt test så har mutterdragaren mystiskt försvunnit av och till. Den har då efterdragit stora muttrar, skruvat franska skruv och påbörjat en montering av ett sågverk.

Så, innan du avfärdar detta så bör du tänka tanken om du inte har en batteridriven mutterdragare, behöver jag en och i så fall, kan det vara en bra deal med paketet som Bast-Ing har?

Sammanfattning
Vi tycker att ValFix är en spännande produkt som för den som fäller många träd med speciell fällriktining definitivt kan vara ett bra hjälpmedel och spara ansenlig energi när man slipper “slå kil” och dessutom förbättrar arbetsmiljön avsevärt. Sedan är det upp till var och en att göra en ekonomisk kalkyl inför ett inköp. Vi tror dock att om du faller inom segmentet ovan och dessutom kan se investeringsbehov i en mutterdragare (om du inte redan har en) så kan detta vara ett bra köp.

Testvideo
Nedan är en video från vårt test. I videon går vi också igenom några av de saker vi skrivit om här ovan samt även några reflektioner från själva testet.





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

bgl  
#677708 Länk til utredning gos Säker Skog om olika fällhjälpmedel och deras nytta. Svensk variant av denna fällkil finns med.https://sakerskog.se/wp-content/uploads ... ckling.pdf
F.ö. mycket tveksamt att stå på knä som vid 6 min in i filmen, en oväntad spjälkning kan konkurrera ut Mike Tyson enkelt!
Senast redigerad av bgl ons 04 nov 2020, 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

totte  
#677711 4000 kr för denna ganska enkla mekaniska konstruktion är ett fruktansvärt överpris.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

halvproffs  
#677720 Inte för att vara bakåtsträvare men hur många är det som är i behov av denna dyra kil? Förmodligen ganska få. Tål skruvdragare att få snö/vatten in mot motorn ofta? Känns som det är mycket enklare att ha en liten handslägga med sig. (Min är skarpt orangemålad så jag hittar den) 🙂 . Alla träd läser jag av så många faller i rätt riktning av sig själv.
Tycker inte att jag slår så många slag på kil i snitt per träd. Då är det enormt mycket fler slag som snickare och armarna håller än men det är bra att du tänker på fysisk belastning Fredrik.
Någon får utveckla en bra pulka med plats för brytjärn med vändkrok, kilar ,handslägga, mutterdragare och mekanisk fällkil, puh.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677722 Jag tycker långsam, dyr och som sagts, man måste stå rätt osäkert till.
Tycker en tryckstång ger bättre effekt, flexibilitet och säkerhet. Lite mer vikt är ju inget problem då dessa hjälpmedel inte är kritiska för skogsfällning.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

totte  
#677731 Kilen, oavsett om den är att slå in, mekanisk eller hydraulisk, kan inte ersätta säkringsdon som tryckstång eller vajerförankring. I många fall, särkilt när det gäller gamla inomgårdsträd så finns det risk att brytmånen helt enkelt går av vid försöket att pressa över trädet med kil.

Inte avsett som kritik mot just denna kil, men en påminnelse om att även om kilen är mekanisk så gäller samma förutsättningar som vid all annan användning av kilar.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

TrioBrake  
#677737 Njaaa..... Anförtor mig nog mer till min Lug-all ändå 🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#677739 Att ” knacka kil ” är möjligen ansträngande om man har missbedömt trädets överhäng men är annars inte det minsta ansträngande. Behöver man tvinga över ett träd mot den naturliga fallriktningen så är även en relativt klen vinsch både säkrare och effektivare än andra fällhjälpmedel, det träd som jag inte skulle rå på med manuell kilning skulle jag aldrig i livet ge mig på med en aldrig så stark kil av det här slaget.. 😮

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#677743 Varför gå och släpa runt på något dylikt, och inte var den billig heller.... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677748 Ibland finns inga alternativ annat än kil. Då är det bra att ha några olika för ändamålet.

Just denna ser jag inte som nån nyhet. Det har vi sett innan genom åren.
Det är väl att det är skruvdragare som är nytt kanske i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#677754 Hej!

Bra test!
@Fredrik Reuter.Ursäkta om jag är petig, Kilens namn är på tyska, och där uttalas V=f Killen heter alltså Fal Fix. Då blir namnet mer begripligt.

Jag såg att ni också testar Echos nya storsåg, intressant!

En ska att tänka på är att kilen ska smörjas ofta via smörjnipplarna, annars förlorar den fart.

Ps jag har förjt tester av den och en snarlik kil i tyskland/Österrike.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#677777 Det blev nästan lika mycket motlut bland kommentarerna som träden vi fällde med kilen hade...

Det som bör sägas som svar till några av kommentarerna är att kolla gärna på videon och speciellt granen som fälls i slutet. Detta var ett gårdsträd som bara kunde fällas åt ett håll (ladugård bakåt, åker åt höger och hus åt vänster). En fällriktare hade med största sannolikhet inte mäktat med denna gran och jag pratade med våra testare som sade att de böjt en RH-Pusher med en gran som var mindre än denna vid ett annat tillfälle när den fälldes mot sin naturliga riktning.

Jag frågade vad de skulle gjort om vi inte testat kilen och svaret att slagit sig sönder och samman eller fixat vajer och vinsch men det hade blivit svårt att hitta förankring.

Kalla det tur eller vad som helst men vid just detta träd så fungerade ändå denna lösning skapligt. Nu var jag tvungen att klippa videon vid denna fällning för den blev lång som den är nu, men trots att det tog sin tid så fungerade det.

Jag säger inte att just denna produkt är guds gåva till skogshuggarna, vill dock väga upp med något positivt i en annan ganska dyster länga av inlägg.

En fråga kom också på YouTube varför det gick så sakta. I de Tyska testfilmerna går det mycket fortare. Här tror jag vi kan säga att det inte är de enklaste träden vi valde för testen. Tittar man på de Tyska filmerna så fäller de träden ganska ofta i dess naturliga fällriktning. Men då försvinner hela testet om någon frågar mig. De är ju först när du jämföra denna teknik mot att slå i säg 2 - 4 min som det blir relevant. Kolla i videon och bedöm själva hur mycket "slåande" det skulle vara på de träd som fälls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#677780
Fredrik Reuter skrev:Det blev nästan lika mycket motlut bland kommentarerna som träden vi fällde med kilen hade...

Det som bör sägas som svar till några av kommentarerna är att kolla gärna på videon och speciellt granen som fälls i slutet. Detta var ett gårdsträd som bara kunde fällas åt ett håll (ladugård bakåt, åker åt höger och hus åt vänster). En fällriktare hade med största sannolikhet inte mäktat med denna gran och jag pratade med våra testare som sade att de böjt en RH-Pusher med en gran som var mindre än denna vid ett annat tillfälle när den fälldes mot sin naturliga riktning.

Jag frågade vad de skulle gjort om vi inte testat kilen och svaret att slagit sig sönder och samman eller fixat vajer och vinsch men det hade blivit svårt att hitta förankring.

Kalla det tur eller vad som helst men vid just detta träd så fungerade ändå denna lösning skapligt. Nu var jag tvungen att klippa videon vid denna fällning för den blev lång som den är nu, men trots att det tog sin tid så fungerade det.

Jag säger inte att just denna produkt är guds gåva till skogshuggarna, vill dock väga upp med något positivt i en annan ganska dyster länga av inlägg.

En fråga kom också på YouTube varför det gick så sakta. I de Tyska testfilmerna går det mycket fortare. Här tror jag vi kan säga att det inte är de enklaste träden vi valde för testen. Tittar man på de Tyska filmerna så fäller de träden ganska ofta i dess naturliga fällriktning. Men då försvinner hela testet om någon frågar mig. De är ju först när du jämföra denna teknik mot att slå i säg 2 - 4 min som det blir relevant. Kolla i videon och bedöm själva hur mycket "slåande" det skulle vara på de träd som fälls.


Jag är imponerad av killen, särskilt en annan variant med högre bakkant.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677785 Eg og syns da var eit voldsomt negativt hylekor her. Trur denne mekaniske Kilen kan brukast, men er veldig enig i da som blei nevnt før her. Dersom treet er stort og tungt så likar eg og festa eit tjukt tau eller wire og dra det ned. Føler da er sikrere enn kilar, stalpen eller kilar og donkraft (jekk). Kan jo bli lit styr med klatring for og festa tauet da men.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Elmhult  
#677789 Kan det vara så att vi har fel uppfattning om vad den är till för? Vad säger tillverkaren själv? Vad säger de som använder den?
Jag får uppfattningen att den ska användas som ersättning för fällkil. Inte som komplement. Kanske är det så att den inte alls är tänkt enbart för träd som lutar åt fel håll.


Och att det blir negativt bemötande är ju inget förvånande. Det är snarare standard att folk dömer ut allt nytt man inte känner till. Så har det alltid varit. Inget att bry sig om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).