Skogsnyheter

Södra höjer priser på sågtimmer

35 inlägg 8909 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677670 Försökte leta upp mätbeskeden, men jag hittade inget. Skall erkännas att jag kanske mindes fel.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

jannee  
#677686 250 cm lång kubb, behöver inte alls bli något vrak, avgörs till största del av skördarföraren.
I mitt tänkande är det ändå en viss prisskillnad mellan 550 kr/fub eller 300kr/fub

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

rydet  
#677687
Ängagärdet skrev:Slutavverkning 2016 ca700fub. Vida vs Södra. Vida betalade 90kr mer/fub inräknat 8%Efterlikvid. Mvh glad södramedlem.


Låter ju kanon, visst det var ju ett annat läge innan barkborrarna men det var det för södra också.
Men var det en jämförelse mellan listpriset hos bägge ? Var det premier med i vidas priser? Vad blev det för genomsnittspris per fub? Måste blivit ruggigt bra?

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Ängagärdet  
#677811 Sa till båda att komma med sitt bästa erbjudande, har för mig att snittet låg på 630/fub. Åså en keps med förståss! 👍

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Sture Andersson  
#677816
Mangan skrev:Jag gjorde ett AU där de tog ut kubb, det visade sig att snittpriset efter vrak blev ca 2:-/fub lägre än om de gjort masaved direkt. :)

Verkar som det blir mycket vrak när det är AU ,min södra gubbe varna för detta med, att blir mycket vrak i kubben ,men när jag hugger kubb så har jag fått nästan inget vrak .är väl så att det är svårt se krökar i maskin på så korta bitar.Men annars är ju kubb skit man får hugga många bitar för att få till volymen .Men det är ju ett sätt för att slippa hugga massa för dålig betalning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).