Skogsnyheter

Södra höjer priser på sågtimmer

35 inlägg 8954 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra höjer priser på sågtimmer

Fredrik Reuter  
#677298 Södra meddelar idag att de höjer priserna på sågtimmer. Grantimmer höjs med 30 kr/m³fub och Klentimmer och kubb höjs med 25 kr/m³fub.

- Att efterfrågan på sågråvara fortsätter att öka är positivt även om vi ser en stor osäkerhet i vår omvärld på grund av den ökande smittspridningen. Förutsättningarna för vår produktion i skogen är i dagsläget god och vi har fortsatt högt fokus på de granbarkborreangrepp vi har på medlemsmark, säger Olof Hansson, affärsområdeschef, Södra Skog.


https://news.cision.com/se/sodra/r/sodr ... a,c3228965




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Sörlänningen  
#677307 Attans att jag redan har skrivit på kontrakt! Men jag fick i alla fall med den förra höjningen.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

bgsentr  
#677394 Undrar om de ska få upp massavedspriset något?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677395 Kan vi nog glömma. Det blir bara än värre när inte folket i Europa får gå ut och köpa sin kvällstidning längre.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

tallen100  
#677396
Skogsola skrev:Kan vi nog glömma. Det blir bara än värre när inte folket i Europa får gå ut och köpa sin kvällstidning längre.

Ja, Så här kommer det nog att bli till och från under lång tid framöver.....

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

jannee  
#677406 Södra måste nog allt höja priset MINST med en 50 lapp till om det inte bara ska vara Södrafrälsta som levererar.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Avslutat-02  
#677416 Fick Höra att massaved finns i över mängd..
Och att man riskerar att ställa maskiner efter nyår....

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Sture Andersson  
#677480
jannee skrev:Södra måste nog allt höja priset MINST med en 50 lapp till om det inte bara ska vara Södrafrälsta som levererar.

Kolla på prislistan på grantimmer 486 och längre med certifieringstillägget 715 + efterlikvid= 70 +715= 785 i normalfall .vad betalar andra

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Vedproducent  
#677484
Sture Andersson skrev:
jannee skrev:Södra måste nog allt höja priset MINST med en 50 lapp till om det inte bara ska vara Södrafrälsta som levererar.

Kolla på prislistan på grantimmer 486 och längre med certifieringstillägget 715 + efterlikvid= 70 +715= 785 i normalfall .vad betalar andra

På timmer grövre än 22 cm ja. Hälften av timmervolymen ungefär. Vad är priset för den andra halvan 12-22 cm?

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677485
Vedproducent skrev:
Sture Andersson skrev:
jannee skrev:Södra måste nog allt höja priset MINST med en 50 lapp till om det inte bara ska vara Södrafrälsta som levererar.

Kolla på prislistan på grantimmer 486 och längre med certifieringstillägget 715 + efterlikvid= 70 +715= 785 i normalfall .vad betalar andra

På timmer grövre än 22 cm ja. Hälften av timmervolymen ungefär. Vad är priset för den andra halvan 12-22 cm?

Utan an veta bättre är väll alla listor på södra från 18 cm och är det någon som ligger över eller under spelade för det. Vet att Långasjö kör/körde timmer till 16 finns säkert motsvarande åt andra hållet. Det är ju detta som är styrkan på södra Wood. Att de betalats lika på allt. De klena sortimenten får plussa på eller dra av om de går över 18 cm

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Vedproducent  
#677486 Visst är det 18 cm men då ska man ju ange det priset och inte ta priset från bästa diameterintervallet och längsta stocken. Blir till att bli ordentligt kurad då när slutredovisningen kommer då.

Så kan man ju bara hoppas att inte hela efterlikviden försvinner.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Sture Andersson  
#677490 Ok om du har så klen skog ,så halva m3 hamnar under 22 ,men då är det verkligen klent ,det normala borde väl vara 10 -15%m3(detta ska jag kolla blir nyfiken på detta )Men det finns säkert nån här som är bra på det om vi säjer normal träd på 60cm i rot ,många gånger är ju dom större än så man får stå och tälja för att få ner dom till 70.Brukar försöka hugga dom första stockarna 5,50 för att sen hugga den sista kortare så den hamnar över 22,då blir snittet över 486 ,sen brukar jag hugga kubb och nån vedpinne.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Vedproducent  
#677493
Sture Andersson skrev:Ok om du har så klen skog ,så halva m3 hamnar under 22 ,men då är det verkligen klent ,det normala borde väl vara 10 -15%m3(detta ska jag kolla blir nyfiken på detta )Men det finns säkert nån här som är bra på det om vi säjer normal träd på 60cm i rot ,många gånger är ju dom större än så man får stå och tälja för att få ner dom till 70.Brukar försöka hugga dom första stockarna 5,50 för att sen hugga den sista kortare så den hamnar över 22,då blir snittet över 486 ,sen brukar jag hugga kubb och nån vedpinne.

Du ska hugga ner till 18 cm på timret om du vill få ut högst värde på trädet. Ja det är inte onormalt på något sätt att halva timmervolymen är under 22 cm i topp. En stock på 22 cm och 5 meter håller drygt cirka 0,23 fub som exempel. En vanlig medelstam för hela trädet är 0,4-0,5 fub.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

Sörlänningen  
#677496
jannee skrev:Södra måste nog allt höja priset MINST med en 50 lapp till om det inte bara ska vara Södrafrälsta som levererar.


Man kan ju ha skogliga skäl. Det skulle egentligen passa mig att ha en riktigt stor avverkning nu, men priset för lågt. Däremot avverkar jag ett par hektar gran där tillväxten har blivit negativ. Negativ tillväxt blir inget bra i längden.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priser på sågtimmer

jannee  
#677498 Dagens prislista från Södra, inte är det någon höjdare, man måste mer eller mindre vara Södrafantast för att inte ense detta.
PRIS I KRONOR PER M3FUB FRITT BILVÄG VID TRAVMÄTNING
Toppdiameter i cm under bark
Trädslag 16-21,9 22+
Gran 535 630
Vrak betalas med 125 kr/m3fub

Resten blir massaved som är ännu sämre betalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).