lör 11 apr 2009, 12:21#55816byte från ved till pellets panna och efter det så blir teglet på skorstenen fuktig och spricker vad är det för fel är det för stor pipa eftersom man eldat ved förut? tacksamm för en lösning på problemet.
Uppvärmning
fuktig skorsten??
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 11 apr 2009, 17:32#55848Antingen för stor pipa eller för dåligt drag. En pelletsbrännare liknar väl mer en oljebrännare och då räcker det nog att pipan är en halv gånger en halv sten. Många skorstenar för vedeldning är ju på en halv gånger en sten.
Mät temperaturen en halv meter ner i skorstenen och testa att öka draget och se om det stiger. Har för mig att det bör vara över 70 grader. Har du draglucka? Den hjälper till att torka ur, nästan ett måste om man eldar med olja.
Mät temperaturen en halv meter ner i skorstenen och testa att öka draget och se om det stiger. Har för mig att det bör vara över 70 grader. Har du draglucka? Den hjälper till att torka ur, nästan ett måste om man eldar med olja.
lör 11 apr 2009, 22:49#55884Det kan vara kondens.
Kan enkelt avhjälpas med att ersätta nedersta sot luckan med ett självdrags spjäll.
Kontrollera att det inte kommer in nåt uppifrån med och ev montera en liten huva på skorstenen.
Kan enkelt avhjälpas med att ersätta nedersta sot luckan med ett självdrags spjäll.
Kontrollera att det inte kommer in nåt uppifrån med och ev montera en liten huva på skorstenen.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
fre 30 okt 2020, 16:39#676773Lånar denna tråd,hittar ingen perfekt.
Jo isolering sjunkit lite i skorsten.
Som består av två Corte'nstålspipor.
Rockwoll m hönsnät.
Och cylindrar i plåt runt.
Sotarn dömde ut gamla huven.
Å ja håller med,regnar in.
Duger Rockwoll lösull ??
Eller är d någon särskild Rockwoll
Som är extra brandklassad ???
Ska kånka upp nya huven i morgon.
Å lösull har jag.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jo isolering sjunkit lite i skorsten.
Som består av två Corte'nstålspipor.
Rockwoll m hönsnät.
Och cylindrar i plåt runt.
Sotarn dömde ut gamla huven.
Å ja håller med,regnar in.
Duger Rockwoll lösull ??
Eller är d någon särskild Rockwoll
Som är extra brandklassad ???
Ska kånka upp nya huven i morgon.
Å lösull har jag.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 30 okt 2020, 17:16#676781Det blir väl inte så varmt längst upp i skorstenen. Det som möjligtvis händer är väl att lösullen sjunker ihop. Men då kan du väl fylla på igen. Annars ska man ju ha värmetålig isolering runt röret för att den inte ska sintra. Men ovan tak kan det väl knappast röra sig om sådana temperaturer. /Johan
fre 30 okt 2020, 18:11#676794Är nog inte så varmt där uppe.
Först murad å sedan pipor upp över nock.
Ja ser hela byn,från plattformen.
Först murad å sedan pipor upp över nock.
Ja ser hela byn,från plattformen.
tor 05 nov 2020, 17:37#677898Huvaligen inte bästa dagen.
Å vara skorstensnisse.
Vad d drog.
Men nu är skorsten krönt igen.
Skapa konto
Å vara skorstensnisse.
Vad d drog.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tor 05 nov 2020, 22:03#677978
Jo det är ju klart trevligare om det är bra drag i skorstenen än runt den! 😄
MVH
Alias
Amatörhuggare 62 skrev:Huvaligen inte bästa dagen.
Å vara skorstensnisse.
Vad d drog.
Jo det är ju klart trevligare om det är bra drag i skorstenen än runt den! 😄
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).