Föryngring

Försäkrings ersättning vid utgången plantering

8 inlägg 2605 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försäkrings ersättning vid utgången plantering

frågande och vetande  
#675357 Har nu råkat ut för att en del plantor gått ut för mig på ett hygge. Någon som vet vad normal ersättning brukar vara per hektar? Ca 75% bortfall och i Hallands inland. Försäkringsbolaget har stora problem att hjälpa mig med denna fråga och inväntar besked från skogsstyrelsen.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

jannee  
#675366 Jag var för flera år sedan i kontakt med LF just angående dåliga plantor/plantor som dog.
Ersättningen skulle endast räknas på kostnaden för nyinköp av liknande plantor - EJ PLANTERINGSKOSTNAD, dessutom var det en stor självrisk, vill minnas runt 10 tkr.
Jag gick då på svenska skogsplantor och som goodvill fick jag nya plantor.
Svenska skogsplantor erkände SENARE att plantorna som kom från Bor hade tydligen stått under vatten när de togs upp, var i princip döende när jag fick dem.
Med senare menar jag året efter, när jag hämtade nya plantor.

Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

frågande och vetande  
#675379 Var faktiskt på väg att bli kund hos LF för ett par år sedan, men jag har aldrig varit med om en säljare som varit så ointresserad av att sälja försäkringar som denna jag pratade med. Efter ett antal samtal gav jag upp. Men det är en annan historia.

Självrisken runt 10'000kr är rätt saftigt. Jag står och ska betala runt 2000kr...men faktum kvarstår när jag frågar vad en ungefärlig utbetalning per hektar kan vara, är svaret NEJ. Det får jag inte reda på fören en inventering av skogsstyrelsen är gjord. Och eftersom det dröjer innan de kan komma ut, ville jag ha några ungefärliga siffror att bolla med. Men nej det går inte...

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675441 Jag har fått planskador två ggr (frystorka sitka 2013, och torka gran 2018). Bägge gångerna så skickade de ut Skogsstyrelsen för att inventera skadorna och bedöma hur mycket som gått bort. Senast fick jag en självrisk på 9100 kr, och ersättning på 8 kr/planta.

Det är LF.

Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675515 LF här i länet använder också Hushållningssällskapet för inventeringar. Det kan vara ett alternativ om väntan på skogsstyrelsen är lång.

Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

alias  
#675521
Mangan skrev:Jag har fått planskador två ggr (frystorka sitka 2013, och torka gran 2018). Bägge gångerna så skickade de ut Skogsstyrelsen för att inventera skadorna och bedöma hur mycket som gått bort. Senast fick jag en självrisk på 9100 kr, och ersättning på 8 kr/planta.

Det är LF.


Så självrisken motsvarar 1138 plantor. Det motsvarar i sin tur 100 %-ig skada på ca 0,5 ha, om man vill ställa det i proportion till något.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

frågande och vetande  
#675658 Väldigt hög självrisk kan konstateras från LF, men samtidigt en bra ersättning med 8kr plantan du fick. Detta borde gynna de med större hyggen, och kostnaden mer kännbart för någon med mindre hyggen runt hektaren. Gott att ni haft en försäkring att tillgå iallafall. Får se hur utsagon blir för min del, när väl skogsstyrelsen varit här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkrings ersättning vid utgången plantering

frågande och vetande  
#675660
busholle skrev:LF här i länet använder också Hushållningssällskapet för inventeringar. Det kan vara ett alternativ om väntan på skogsstyrelsen är lång.


Blir nog svårt för min del att hävda i detta läget att försäkringsbolaget ska ta in en annan aktör, men tanken var 😋

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).