Traktorer och processorer

Slippa imma på rutorna i traktorn

43 inlägg 29774 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

jsn  
#672788 Det är väl någon potentiometer tror jag, steglöst reglage iaf men efter att det brände var det bara fullt ös så då bytte jag till en vanlig strömbrytare så jag åtminstone kan stänga av..!
Fläktarna gör väl iaf sitt jobb, på max varv låter de som F 1-bilar, har inte testat i vinterkyla än men tror faktiskt inte man behöver köra på fullvarv speciellt mycket.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

Skogsmästarn  
#672790 Vad är det för effekt på fläktarna? (watt)

Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

axwell  
#672796
Mikael.O skrev:Hej
Jag hade stora problem i min Fiat 80-90 DT med imma på bakrutan och dom bakre sidorutorna. Köpte en billig 12 volts fläkt på Biltema med cigguttag och sugpropp som jag satte fast med buntband och det fungerar klockrent. Nu är bakrutan imfri. Fiaten har nämligen bara utblås "framtill" i hytten. Nackdelen med fläkten är det eviga surret och att det kanske är en lite "rapplig" lösning men det fungerar för mig :grin: . Borde finnas fläktar med en betydligt bättre fastsättning än en sugkopp, (som dessutom inte sitter kvar på rutan när det är under 0 grader =)) )

@Mikael.O

Har samma problem med att bakrutan tar tid på sig bli imfri.

Kubotan saknar cigguttag så jag gjorde en liten box med cigguttag, voltmeter, switch för uttaget, V-mätaren och fasta anslutningen av 12-Volts fläktvärmaren.
I samma box säkerhetsbrytare av matningen till elvinschen.

Den här fläktvärmaren sitter inte med sugkopp utan har ett fäste som skall skruvas fast. Skippade stickproppen till fläktvärmaren, anslöt den fast. Kabeln år så lång att ledlampan i den ändå blir användbar.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879

Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672821 Nog fungerade fläktpaketet klander fritt så länge jag hade traktorn, hade också bara brytare om/off så den gick enbart på max. Dånade bra gjorde den!

Bästa lösningen på problemet med imman blev dock traktorbyte, nu har man både varmt, tyst och imfritt i Valtra Valmet 6400! 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

HannuRöj  
#675194 Med imma har jag haft svårigheter med😁.
Jag har skruvat en liten kylfläkt av datorn i bakhörnan monterat i 45 grader så att jag kan vrida den åt trä håll. Höger sido- och takrutan och den sidan av bakrutan. Den andra sidan jag satt en egen slang bakåt. Inom munstycke åt framruta jag har satt en cellplast som en strypning. Den kan man enkelt dra av om plötsigt i trafiken behövs mer blås.
Torkar fönstrarna först utanför med en vanlig torkningsgummi som används i fönstertvätt i huset. Annars kondensen är svårt att slippa.
Jag har fast en plast på taket, för att jag har aldrig lyckat bygga taket helt tätt. En annan fördel med denna vikbart plast är att takfönstret behövs aldrig skrapas med isskrapa.

Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

fendt311  
#675225 Det enkla är ju genialiskt. Att man inte tänkt på det tidigare. Finns mycket grejer som kan användas till annat. Bra tänkt.👍

Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

Avslutat-02  
#675239 Datafläktar är kanon.. 👍
Har en på toaletten som badrumsfläkt..
Nästan gratis installation.. 👍

Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

tallen100  
#675291 Datafläkt och Windows hör ju ihop🤪😆

Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

Avslutat-02  
#675293
tallen100 skrev:Datafläkt och Windows hör ju ihop🤪😆


Det var fyndigt 👍 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

HannuRöj  
#675323 🤣 Jag har bara denna surfplatta och hade nästan glömmt att finns datorer med något som heter Windows.

Jag tänker så att fläckten får inte vara för effektiv, den måste vara väl placerad.

En gammaldags och bra tipps mot imma är att torka/tvätta fönstret med nästan torr bladet. Är lite svättig jobb med fram och tillbaks rörelse, men blir rent med. Av en helt ren glasyta försvinner imma fortare.
😉 Även bladet Turun Sanomat går att använda detta..

Avatar Fallback

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

Avslutat-02  
#675329 Ättika går bra det med..
Då slipper man både bländade yta och imma...
Även tidningspapper funkar...

Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

JohannesG  
#816772 Lånar tråden

På Mercan är det inte värme i takfläktarna, bara kalluft, med riktigt bra fart dessutom. Sitter en fläktmotor på var sida i taket. Jag funderar på om det skulle gå att använda en datorkylare (vattenkylning), de finns ju i lite olika storlekar och skulle gå att montera mellan fläkthus och luftkanal.

Någon som vet om dessa kan ge tillräckligt med värme?
Eller har någon uppgift om vilken yta och vattenvolym som behövs för att ge effekt vid en given luftström genom radiatorn.

Användarvisningsbild

Re: Slippa imma på rutorna i traktorn

paavo25  
#816987 Jag använder i min County och övriga di där regn stoppare medlen, även på insidan. Fungerar. Tror ni i en hara hytt är optimalt med deffrost mot alla rutor?

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 323298.jpg

Ofocus på utevyn, men en våt dag i skogen, ingen imma på rutan samt stora droppar på ut sidan, man ser vad man gör. Våt var man när man fällit före prosesesring av dom inne från hytten,

turtlevax clear vue var det. Rena torra rutor, sedan gnugga på medlet torka rent. Det fungerar även fast rut torkarna ej fungerar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).